tips voor yoghurt geven aan veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

tips voor yoghurt geven aan veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 10:47

Heeft iemand tips hoe je een veulen het best yoghurt kunt geven? Hij is nogal aan de diarree en van de dierenarts moet ik hem magere yoghurt geven. Hij stijgert alles bij elkaar en ik zie elke hoek van de stal omdat hij het zo eng vind. Het is een hengstveulen van 1,5 week oud. Hoe kan ik dit het beste aanpakken, ik probeer het dus nu via een spuit in zijn mond?

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 11:41

praampje op z´n neus??

de yoghurt mengen met honing ? of andere zoete troep!

uuuh tja verder zou ik het ook niet weten eigelijk

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:12

Praam heeft bij zo'n jong ding geen zin, die neus is nog niet zodanig ontwikkeld dat het ook werkt (en endorfinen vrijkomen).

Heb je iemand om je te helpen? 1 houdt hem vast (en dan echt klem tegen de muur zodat hij geen kant meer op kan) terwijl de ander dan relatief rustig die spuit kan geven. En daar dan niet te lang en te voorzichtig in doen, hoe korter de procedure, hoe prettiger.

Het probleem is dat hij door te panieken iedere keer wint en het bovendien ook niet lekker gaat op het moment dat je wel een spuit in z'n mond krijgt.
Wanneer je kan voorkomen dat hij alle hoeken van de stal ziet, gaat hij misschien inzien dat het toch niet zo eng is als hij wel denkt.
Maar daarvoor moet je hem echt goed vast kunnen houden en ben je eigenlijk 2 mensen nodig.

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 12:27

Zorg ervoor dat hij het lekker gaat vinden, doe er iets zoets door. Als hij eenmaal doorheeft dat het lekker is ipv eng, zal hij de spuit zelf vastpakken.

Succes laat even weten of het gelukt is

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 13:19

Het is inderdaad wel een goed idee om het zoet te maken. Hij heeft net de tweede spuit gehad en dat is me alleen wel gelukt maar ging nog niet echt van harte. Hij moet er nog een aantal vandaag dus ik zal het eens met suiker proberen. In ieder geval leert hij hier weer van (en ik ook natuurlijk..)

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:26

Ken het probleem, vorig jaar hadden we een veulen dat we medicijn is poedervorm moesten geven heb toen suikerwater genomen en daar het poeder doorgedaan, heb ze het op laten likken (dus zelf laten doen) ik maakte 2 bordjes 1 met (veulen) en 1 zonder medicijnen (moeders), werkte super echt waar. Tip voor je misschien kook water, en maak hier suikerwater van meng dit na afkoeling door de joghurt zodat deze wat vloeibaarder wordt doe het op een schotel met een randje (b.v. de dop van een grote pot) omdat het veulen anders de helft eraf veegt (zeker in het begin, ook likken moeten ze leren). Nou hopelijk heb je er wat aan. Heel veel succes

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:22

Suiker is laxerend, dus dat is niet zo'n goed idee denk ik?
Hoe komt het dat het veulen diarree heeft? Valt deze diarree samen met de veulenhengstigheid van de merrie? Hoe oud is het veulen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 15:24

Appelmoes zijn ze dol op Vork

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 16:04

Citaat:
Suiker is laxerend, dus dat is niet zo'n goed idee denk ik?
Hoe komt het dat het veulen diarree heeft? Valt deze diarree samen met de veulenhengstigheid van de merrie? Hoe oud is het veulen?



De diarree valt inderdaad samen met de veulenhengstigheid van de merrie. Het veulen is nu 1,5 wkn oud. Hij is inmiddels ontwormt en de yoghurt moet dienen om de bacterien in de darmen weer goed op gang te helpen.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 16:58

Het beste is om te zorgen dat er mest van de moeder ter beschikking is. Daar eet het veulen namelijk van om z'n flora op peil te brengen. Die diarree duurt enkele dagen en gaat dan vanzelf over. Het heeft te maken met de overgang van alleen melk naar melk met wat meeknabbelen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 23:20

De betreffende bacterien sneuvelen in de maag meestal. Beter is een maagsapresistent darmflorapreparaat.

Vaak krijgen ze diarree door de wormeneitjes die ze met de melk binnenkrijgen, die dan uitkomen. Dat valt vaak samen met de veulenhengstigheid, waardoor veel mensen denken dat het door de hengstigheid van de merrie veroorzaakt wordt.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 08:00

Dat van de eitjes is weerlegd Fabienne doordat veulens die kunstmelk krijgen ook rond die periode diarree hebben. Er is dan een test gedaan met veulens die in compleet steriele omgeving werden grootgebracht, 100% wormenvrij waren en die gingen ook aan de diarree.
Wat nu wordt aangenomen is de theorie van overschakeling naar meer vast voedsel en opbouw van de darmflora. Veulens eten mest van de moeder om die op te bouwen. Wij maakten daar zelfs een lekker warm mengseltje van en brachten dat met een sonde in de maag. Dat heeft het meeste effect. Een aantal van de kiemen sneuvelt inderdaad maar ze krijgen er genoeg van binnen om die op te bouwen. Een veulen wordt immers zonder flora geboren.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 08:13

Staat de info over die test ergens op internet Zannekin?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 15:15

Zannekin schreef:
Dat van de eitjes is weerlegd Fabienne doordat veulens die kunstmelk krijgen ook rond die periode diarree hebben. Er is dan een test gedaan met veulens die in compleet steriele omgeving werden grootgebracht, 100% wormenvrij waren en die gingen ook aan de diarree.
Wat nu wordt aangenomen is de theorie van overschakeling naar meer vast voedsel en opbouw van de darmflora. Veulens eten mest van de moeder om die op te bouwen.


Dit is inderdaad het verhaal dat ik ook ken + het feit dat rond de 10e dag de melkproductie pas echt vol op gang komt en de darmen van het veulen ook moeten wennen aan grotere hoeveelheden. Ik maak me daarom ook geen zorgen over de diarree, als ze wel goed drinken, spelen en slapen, kijk ik het gewoon een paar dagen aan. Meestal is het dan gewoon weer over.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-03 19:04

fabienne schreef:
Staat de info over die test ergens op internet Zannekin?


Vind ik niet zo direkt op het net. Dit staat in m'n dikke boek (Internal Medicine Large animals):

Citaat:
Foal Heat Diarrhea

Diarrhea developing during days 7 to 14 of life has been termed foal heat diarrhea because of the time relationship to the occurrence of postfoaling estrous in the mare. Diarrhea has developed in foals in this age group that have been raised separated from the dam on a consistent diet and isolated from pathogens, so it does not appear to be causally related to estrous. Clinical and experimental investigations have not determined the etiology of this condition. There is no demonstrable change in the composition of mare's milk during this time period. S. westeri has been investigated and is not believed to be the etiologic agent of foal heat diarrhea. Because foals eat hay and grain and practice coprophagia by 5 to 7 days of age, new bacterial flora and more fiber may be introduced into the gut and changes in fecal consistency may be produced.

Most foal heat diarrheas are mild and require no specific therapy. Continued diarrhea, fever, or depression with signs of reduced sucking activity on the mare should be evaluated carefully, and a complete blood count (CBC) and electrolyte and acid-base determinations performed. Appropriate fluids should be administered orally or intravenously. In some persistent cases of foal heat diarrhea, intestinal protectants may be beneficial. Younger foals with profuse diarrhea require more aggressive evaluation and treatment because of the risk of septicemia associated with diarrhea.