Zwarte schilfer/puntjes op de benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Zwarte schilfer/puntjes op de benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 08:38

Ik was mijn 2-jarige merrie aan het wassen dit weekend, maar haar benen krijg ik echt niet schoon (ze is voornamelijk wit van kleur). Dus ik keek eens goed, zat er allemaal zwartige korstjes/schilfertjes/puntjes of wat het ook zijn. Precies bij de pijp op allevier de benen. Ze zaten echt muurvast, als het ware in het haar geklit. Wassen hielp dus niet. Heb een stukje met mijn nagel er proberen af te krijgen, en dan kwam er allemaal wit (lijkt soort roos of vet) vanaf.
Wat kan dit zijn, mijn eerste gedachte was zoiets als rainrot, mok leek mij het niet. Wie weet wat dit is en wat ik er aan kan doen?
Ze staat 24/dag buiten in de weide, geen natte weide, hoewel het de laatste tijd wel eens heeft geregend.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:16

Toch een soort rain rot, bij mijn merrie werkte het beste de benen scheren en dan wassen met betadine scrub, doe het wassen met lauw warm water en met een dot watten, dat gaat echt super, ´s nachts het paard binnen zetten en na 3 dagen nog eens wassen als het allemaal niet weg is.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 12:36

Hmmm. Mijn pony heeft geen sokken, dus is scheren dan noodzakelijk? Ze staat namelijk dag en nacht in de wei, dus om haar naar binnen te doen is een lastige optie. Zou gewoon wassen met betadine scrub ook werken?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 13:26

Mijn schimmel pony'tje had het ook altijd op zijn achternbenen. Moet eerlijk zeggen dat ik er nooit wat aan gedaan heb, omdat ik het bij een heleboel schimmels zag en hij er absoluut geen last van had..

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:53

ik denk wel dat het rainrot is hoor, het heeft wel even geregend de laatste tijd dus als je het droogwrijft met een handdoek gaat het er makkelijk af, maar je moet er niet aan trekken, alleen wrijven,
wat ook kan helpen is tea tree, dit kun je volgens mij wel halen bij de paardendrogist, je moet er dan gewoon een druppeltje op smeren, het laat de huid goed drogen, tea tree is een etherische olie en werkt ook ontsmettend, dus dat is altijd goed

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 13:23

of je moet de tea tree ff bestellen bij de silverlinde, de kwaliteit is daar een stuk beter

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 00:08

Mijn paard heeft dit ook, al jaren eigenlijk, en in de zomer meer dan in de winter. Aan beide achterbenen een schilferige plek op de voorkant van de pijp. Nooit wat aangedaan, paard heeft ook geen last van en het is ook niet erger geworden.