training na een rustperiode (door blessure)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

training na een rustperiode (door blessure)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 15:32

Nacino is nu iets meer dan 5 weken geleden geopereerd aan zijn kogelgewricht rechtsvoor. Door een ongeluk in de wei was er een botsplinter afgebroken en een deel van het kraakbeen was verdwenen of kapot.
Vier weken stilstaan, en dan nog vier weken stilstaan met 10 min. stapwerk pd.
Na vier weken heeft hij een injectie gehad met hyaluronzuur en hij krijgt ook een oraal middel om de aanmaak van goed gewrichtsvloeistof te bevorderen (weet ff de naam niet).
Na deze acht weken moet ik van de da weer rustig gaan beginnen waar ik mee bezig was. Heb verder nog niet met ze gesproken over het hoe en wat maar ik vraag me af hoe anderen dit gedaan hebben?
Het lijkt natuurlijk enigszins op OCD, maar daarbij is het meestal, botsplinter verwijderen en klaar.
Zijn spieren zijn omgezet in vet momenteel (bij wijze van Haha! ) en zijn conditie is natuurlijk ook nul.
Ik begin liever te voorzichtig dan te snel, verstandig om een schema aan te houden zoals in trainingsboeken staat? Opbouwend stapwerk met na een poosje wat draf werk en nog weer later wat galop? Alles op het harde of gewoon in de bak?

Pff, het is nogal een verhaal geworden, maar omdat ik dierenartsen een beetje oppervlakkig vind wat dit betreft, misschien anderen met ervaring?

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:04

tja, het hangt er wel van af hoe je paard erop reageerd.
ik zelf zou in de 'grote lijnen' via een schema werken, maar echt helemaal gaa dat niet.
want jou paard reageerd er anders op dan bv die van mij.
ik zou ook niet een schema uit boeken halen, maar er zelf een maken ( evt wel met behulp van een shema uit een boek, daar heb je toch wat houvast aan).
en ja, eerst stappen, en daar ook veel tempowisselingen in voor je gaat draven.
en pas als hij ong een heel uur of meer zou kunnen draven een klein stukje gallop.
en ( natuurlijk) veel figuren...
succes ermee!

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 17:20

Toen mijn paard zijn pees half over heeft gehad ben ik begon met veel stapwerk, eerst op het zachte en dan op een harde weg. En daarna een beetje draven. Ik voelde eigenlijk heel goed dat mijn paardje meer wou want dat gaf hij duidelijk aan en toen ben ik begonnen met een gallopje. Ik zou zeggen. Probeer te begrijpen wat je paardje al aankan, meestal geven ze wel aan als ze eenmaal meer kunnen als alleen wat dstap en draf.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 20:00

Nou meer willen doet hij nu al Haha!
Maar ik vraag me af wat bij dit soort blessuren gebruikelijk is zeg maar. Is het goed om veel rechtuit te rijden in het begin? Om zijn gewricht minder te belasten zeg maar.. Of juist veel wendingen om het soepeler en gespierder te maken.. Ik weet het niet en kan het ook nergens vinden eigenlijk.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:49

Ik zou in het begin niet te veel wendingen en zo rijden, eerst de spieren terug rustig opbouwen en hierna kan je terug wat wendingen gaan rijden. Ik ben ook zo beonnen want ik moest natuurlijk ook uitkijken dat ik het been dat gekwetst was geweest niet te zwaar belaste.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:15

Nadat mijn paard ongeveer 6 maanden stil had gestaan en ingespoten is in zijn kogel kreeg ik het volgende schema mee van mijn dierenarts: Na het inspuiten 4 weken stappen 2 x daags beginnend met 2 weken 10 minuten en daarna elke week 10 minuten erbij.
Na die 4 weken kreeg ik controle en mocht ik gaan draven. Eerste 2 weken mocht alleen maar 5 minuten draven en alleen maar rechtuit. Daarna elke week 5 minuten erbij.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Veel succes

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 11:55

Dankje! Ik zal het eens aan mijn veearts voorleggen.