Een vraag over hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Een vraag over hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 12:25

Na het topic van : [VvdD] Het gaat weer slecht met Blacky...

Ik vraag me af wat de gevolgen kunnen zijn als hij geen medicijnen krijgt.
En pas weer in augustus bekapt word. Hij heeft erg lange hoeven.
Heb al een keer voor zn hoeven gebelt maar dan word hij chagrijnig. Dus praten valt niet mee.
Maar weet iemand dus wat de gevolgen kunnen zijn?

Kisss sun

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 12:35

Kijk eens op: www.hoofcare.nl

Hier staat ook heel veel op over hoefbevangenheid.
Als de eigenaar niets wil doen dan zou ik gewoon zelf contact opnemen met veearts en hoefsmid. Dan betaal je de kosten toch desnoods zelf?
Een hoefbevangen paard gewoon laten staan is eigenlijk gewoon dierenmishandeling. Je zou evt zelfs de dierenbescherming kunnen inlichten als de eigenaar er niets aan wil doen.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 20:10

een paard dat hoefbevangen heeft krijgt al misvormde hoeven, snavelbekvorm, en moet juist heeeeeel regelmatig door de smid behandeld worden, ik weet zeker dat die eigenaar van blacky strafbaar is, ik wou dat iemand er wat aan deed, als ik wist wie het was stond daar vanavond nog de dieren bescherming op de stoep...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-03 22:03

Bij een hoefbevangen paard is goed onderhoud van de hoeven super belangrijk! Regelmatig bekappen en het liefst een open toon ijzer met siliconen.( Dit is een ijzer wat lijkt op een ijzer dat verkeerd om onder de hoef zit). Omdat de toon bij een hoefbevangen paard zeer gevoelig is geeft zo'n ijzer bijna direct verlichting.
Bij mijn eigen ervaring liep de pony in kwestie na twee dagen met zulke ijzers weer rad! (en dat terwijl we met de hoefbevangenheid af en aan kwakkelde al zo'n drie maanden)