Dikke koker= nierprobleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Dikke koker= nierprobleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 22:59

Mijn paard Mozart heeft al een anderhalve maand last van een dikke koker.
Nu en dan is het aan 1 kant te zien, ipv aan beide kanten.Het is dan net of hij een dikke bal heeft .Voor de duidelijkheid: Moos is een ruin. Haha!

3 Veeartsen erbij gehad. Slapen
Ze zeggen allemaal: het is vocht.Verder geen diagnose.
Ik heb heel het zaakje al goed schoongemaakt Cool , maar hij blijft het probleem houden.
Nu vind ik zijn stal ivm andere stallen wel nat iedere dag.
Zou die dikke koker kunnen wijzen op een nierprobleem?
Zo ja: wat zijn de symptomen van nierproblemen ook weer?
Moos is dik, drinkt niet overdreven veel.
Het lijkt erop dat het zaakje slinkt, als hij arbeid heeft verricht.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 08:19

Hebben ze wel eens bloedtesten afgenomen ? ik dacht dat ze nierproblemen daarmee konden zien ?

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 08:34

Bill had het ook toen hij op stal stond, bij arbeid werd het ook minder, en nu hij in het land staat is het helemaal weg. Misschien net zoiets als stalbenen of zo?
Ik heb het verder niet laten onderzoeken omdat het steeds maar een korte periode is.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 12:04

Kan het niet ontstoken zijn? Je hoort wel eens van ruinen/hengsten die in hun "broek plassen" dat betekend dat pielemans niet ver genoeg uit de koker te voorschijn komt, dardoor komt er urine in de koker, dat kan gaan ontsteken.

Maar als het ontstoken was had 1 van de 3 dierenartsen dat toch wel doorgehad neem ik aan....

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-03 17:58

Ik hoop dat Mozart snel weer beter word!

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 23:52

Vandaag de stal weer uitgemest: hij was zeik,- en zeik nat.
Gewoon abnormaal.
Laat maar eens bloedonderzoek doen.
Iemand ervaring met de symptomen?
Ik denk toch aan een nierprobleem o.i.d.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 12:04

Apart.
Het feit dat het zaakje slinkt na arbeid, lijkt inderdaad op vocht.
En hetgene wat Lianne84 aandraagd, is meestal een aangeboren probleem, en als het niet aangeboren is (bv blessure / letsel) dan geeft het pas echte plas-problemen als het lager zit. En uit jou verhaal haal ik dat het hoger zit (bal-hoogte).

Bloedonderzoek lijkt mij zeer verstandig. Want zo blijft het toch wat gissen. Vooral omdat die stal zo zeiknat is, dat wijst toch op overmatig urineren.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 20:14

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik krijg alleen altijd zo weinig uitleg van de veeartsen.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 20:16

als je paard bij ze ruggegraad wat opgezet is dan zie ja daar wat en je drukt op een bepaalt punt op ze rug en dat doet em pijn dan zijn het ze nieren

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 07:38

Een pony bij ons op stal heeft dat ook. Hij heeft antibiotica gehad en dat leek iets te helpen maar het komt steeds terug. Nu is hij uitgebreid onderzocht en de oorzaak is nog niet bekend. Hij had wel wat verdachte plekjes en daar zijn wat monsters van genomen (ze denken in dit geval evt zelfs aan kanker). Uit de bloedtest kwam niet echt iets naar voren.
Ik zou jouw paard in ieder geval goed laten onderzoeken, zodat je wel wat weet want normaal is het idd niet. Heb je zelf de koker en zijn plasser al schoongemaakt met lauw water? Denk erom dat je geen zeep of babyolie gebruikt want dat kan een reactie oproepen waardoor hij dan met een megakoker op stal staat! (zelfs met betadine - op advies van de veearts - heb ik dat een keer meegemaakt...)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 07:53

Als de gewone dierenartsen geen diagnose kunnen stellen of de oorzaak er niet van kunnen achterhalen zou ik het een keertje in het alternatieve circuit zoeken.

Heeft je paard een zoutblok? Likt hij daar vaak aan? Hoe lang doet hij ermee? Kan namelijk zijn dat hij teveel zout gebruikt en daardoor veel vocht vasthoudt en veel drinkt. Ik zou om te beginnen de zoutblok (als hij er al een heeft) uit de box halen.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 08:25

Bill heeft ook een zoutblok, maar gebruikt hem niet veel. toch staat hij af en toe en paar dagen met een dikke koker.
Ik heb er geen veearts bij gehad, omdat het inderdaad veel lijkt op vocht, en na een paar dagen vanzelf weer wegtrekt.
De volgende keer dat hij het heeft zal ik eens selderij (knol of bleek) voeren, dat is vochtafdrijvend. Kijken of het helpt.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 08:42

Barbiano heeft het ook. Het klopt dat het slinkt op de wei en als hij gereden is. De DA kon niks vinden alternatieve circuit ook niet. Hij heeft het sinds vorig jaar zomer. Misschien heeft hij het wel langer gehad maar toen is het mij niet opgevallen. Ik blijf het gewoon goed schoonmaken en hij heeft er geen last van.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 16:02

meisje schreef:
als je paard bij ze ruggegraad wat opgezet is dan zie ja daar wat en je drukt op een bepaalt punt op ze rug en dat doet em pijn dan zijn het ze nieren


Dit is alleen als zijn nier acuut ontstoken is. Niet als het een chronisch probleem zijn, dan is het meestal veel drinken en plassen. Wat de rest van de symptomen zijn??? Bij de hond en kat weet ik het wel: aparte vacht (kan het niet zo goed uitleggen) en meestal stinken ze ook uit hun bek naar ammoniak. Maar of dat bij paarden ook zo is weet ik niet. Bloedonderzoek kan al veel aantonen en ik dit stadium zou ik niet direct het alternatieve circuit in gaan (al is dat natuurlijk aan jezelf) Heeft hij wel eens vaker last van dikke benen of ergens anders vocht?

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 20:12

Mijn paard heeft dit dus ook. Hij had dikke benen en hield vocht vast onder zijn buik en borst. Ook had hij een dikke koker. Dit heeft hij overgehouden aan (wat de veeartsen zeiden ) een virusinfectie. Het is bij hem nooit meer goed gekomen. Hij heeft gewone medicijnen gehad en ik heb ook de alternatieve methoden geprobeert. Ik heb hem brandnetelthee gegeven enzo en met de bach therapie aan de gang geweest..

Nu heeft hij eigenlijk alleen nog vocht onder zijn buik en wat in zijn koker. Het is inmiddels 6 jaar geleden.
Ik hoop dat het bij jouw paardje minder erg is.... Lachen

arie
Berichten: 63
Geregistreerd: 26-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:12

De enige manier om het zeker te weten is inderdaad bloed afnemen.
Het kan inderdaad een virus zijn en dat kunnen ze uit het bloed halen, maar ik ken ook een paard die had bloedwormen zijn koker werd zo dik
als een tennisbal en kon bijna niet meer plassen.
een antibotica kuur en wassen met betadine shampoo was hiervoor de oplossing.

Als paarden om wat voor een reden dan ook vocht bij zich dragen zakt
dik altijd naar beneden, meestal het eerst zichtbaar in de benen maar daarna vaak ook naar de koker.

Wat het ook mag zijn sterkte in ieder geval ermee.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 23:18

AnkeRietveld schreef:
Een pony bij ons op stal heeft dat ook. Hij heeft antibiotica gehad en dat leek iets te helpen maar het komt steeds terug. Nu is hij uitgebreid onderzocht en de oorzaak is nog niet bekend. Hij had wel wat verdachte plekjes en daar zijn wat monsters van genomen (ze denken in dit geval evt zelfs aan kanker). Uit de bloedtest kwam niet echt iets naar voren.
Ik zou jouw paard in ieder geval goed laten onderzoeken, zodat je wel wat weet want normaal is het idd niet. Heb je zelf de koker en zijn plasser al schoongemaakt met lauw water? Denk erom dat je geen zeep of babyolie gebruikt want dat kan een reactie oproepen waardoor hij dan met een megakoker op stal staat! (zelfs met betadine - op advies van de veearts - heb ik dat een keer meegemaakt...)

Hoi!
De veearts heeft hem een middel gegeven waardoor het zaakje uitschachtte, zodat ik het kon wassen.
Dat heb ik geprobeerd, maar helaas floepte zijn .... toch weer terug.
er zaten geen akelige vellen aan ofzo, hij was heerlijk zacht.....hahahaha! Cool Schijnheilig Haha!

Ik denk niet dat het probleem in een VUILE koker zit.
Bedenk mezelf wel dat Moos al jaren tijdens een buitenrit (wat ie overigens alleen maar leuk vindt) steeds deed alsof ie moet plassen.
Ik heb geleerd dat je een paard goed moet belonen, en de tijd moet nemen om hem te laten plassen, als ie dat tijdens het rijden wil gaan doen, dit ivm allerlei problemen die je kunt krijgen als een paard zijn plas te lang ophoudt.
Dus ik floot altijd zachtjes en beloonde hem uitvoerig, als ie aangaf om te plassen.Een hap gras pakken hoorde daar natuurlijk bij!
Moos maakte hier dankbaar misbruik van, door af en toe zo te gaan staan ALSOF ie moest plassen, en intussen lekker grazen.Toch nam ik dat altijd serieus.
En toch denk ik nu dat ie misschien wel problemen heeft met plassen.
Maar waarom is zijn stal zo zeiknat elke dag?
Ik weet het ook niet meer.
Probleem is dat meneer er stikgoed uitziet, waardoor een veearts waarschijnlijk niet verwacht het hier met een ziek paard van doen te hebben.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 23:20

Cassidy schreef:
Als de gewone dierenartsen geen diagnose kunnen stellen of de oorzaak er niet van kunnen achterhalen zou ik het een keertje in het alternatieve circuit zoeken.

Heeft je paard een zoutblok? Likt hij daar vaak aan? Hoe lang doet hij ermee? Kan namelijk zijn dat hij teveel zout gebruikt en daardoor veel vocht vasthoudt en veel drinkt. Ik zou om te beginnen de zoutblok (als hij er al een heeft) uit de box halen.

Daar zeg je me wat!!!!!
Hij heeft pas een mineralenblok gehad, en die in 2 weken tijd opgegeten.
Maar zit daar ook veel zout in?

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-03 23:22

Mikey"]
[quote="meisje schreef:
als je paard bij ze ruggegraad wat opgezet is dan zie ja daar wat en je drukt op een bepaalt punt op ze rug en dat doet em pijn dan zijn het ze nieren


Dit is alleen als zijn nier acuut ontstoken is. Niet als het een chronisch probleem zijn, dan is het meestal veel drinken en plassen. Wat de rest van de symptomen zijn??? Bij de hond en kat weet ik het wel: aparte vacht (kan het niet zo goed uitleggen) en meestal stinken ze ook uit hun bek naar ammoniak. Maar of dat bij paarden ook zo is weet ik niet. Bloedonderzoek kan al veel aantonen en ik dit stadium zou ik niet direct het alternatieve circuit in gaan (al is dat natuurlijk aan jezelf) Heeft hij wel eens vaker last van dikke benen of ergens anders vocht?
[/quote]
Hij heeft verder nooit last van dikke benen of ergens anders vocht.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 00:16

Laat bloed afnemen, zijn hart controleren, dan weet je meteen veeeeeel meer ipv al die suggesties enz... niet banketstaaf bedoelt hoor, maar zo schiet je natuurlijk mix op, als je de da niet begrijpt vraag je het gewoon weer en ook of hij of zij het gewoon in nl wil zeggen, want we hebben niet allemaal de opleiding gevold, snap je het dan nog niet dan laat je het hem op schrijven. Succes ermee

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 00:18

hahha geen idee wat dat woord is hahhaha banketstaaflig sorry hoor

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 15:22

Het paard van een kennis van mij had dat ook en hij bleek daar gestoken te zijn door een of ander beest.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 19:26

Banketstaaflig is boktcensuur. Dit is eigenlijk l u l l i g, maar dat verandert automatisch hier op bokt omdat je niet mag schelden enzo. Er zijn nog meer woordjes hoor!!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:50

Barbiano heeft het gekregen een paar dagen nadat hij een antibiotica spuit heeft gehad. Misschien had het daar iets mee te maken. Op dit moment zie ik het eigenlijk helemaal niet meer veel beweging en weidegang denk ik.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 00:20

Zijn hart is goed.
Het bloed laat ik afnemen.