Heeft iemand een antwoord voor mijn raadsel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mutzje
Berichten: 400
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Heeft iemand een antwoord voor mijn raadsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-03 11:24

Een tijd geleden heeft de eigenaar van mijn verzorgpaarden er nog een paard bijgekocht, niet al te slim genoeg heeft hij dit paard *blind gekocht*.. Oftewel zonder dat hij het paard echt zelf had gezien.. Frusty

Maar goed hij staat nu dus al een paar weken bij ons op stal, toen (nu omgedoopt tot) Nero bij ons op stal kwam was het net een verzamelhoopje botten met een slechte vacht die ook nog eens erg uitviel:n.

Hij is al wel een beetje aangekomen en zijn vacht ziet er al wel weer een stukke beter uit.. ook zijn neus die helemaal openlag is weer helemaal goed gekomen . Maar toch is Nero nog zo mager als wat, en zn vacht valt op sommige plekken nog steeds uit... Huilen

En wij snappen dus niet waarom dat Nero nog steeds niet aankomt, hij heeft al 2 keer een wormenkuur gehad.

Hij staat de hele dag op de wei en krijgt daarnaast groenvoer (wortels etc), hooi en een bak brok per dag.. en ook nog wel eens wat brood..

Nu is dus mijn vraag.. Waarom komt ie niet aan?? Verward
Iemand een antwoord?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 11:36

sja dat kan zoveel oorzaken hebben , heeft ie ook al zo'n dure, 3weken werkzame wormkuur gehad??want misschien heeft ie bloedwormen? heeft ie verder geen schimmel of luis? dat komt ook vaak voor bij verwaarloosde paarden.verder kan een beetje stappen aan de hand en knuffelen en borstelen ook al helpen, want zo'n paard zal wel een flinke deuk hebben !!!!eten krijgt ie zat als ik dat zo lees, misschien dus tog eerst ff die dure wormkuur proberen ? en msschien n beetje lijnzaad olie over de brok voor de v8

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 11:44

Hoe ziet de mest eruit. Sommige paarden hebben een slechte darmfunktie waardoor alle stoffen die ze hard nodig hebben niet opgenomen worden in het lichaam, dus worden ze ook niet dikker.
Een bloedtest kan dan uitslag geven.

Als hij echt heel mager is is het ook niet goed om te willen dat hij snel aankomt. Dat moet je heel langzaam opbouwen.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:28

Vervelend zeg!!!!
Misschien kun je eens zo'n vitamine kuur geven.
Zit in net zo'n spuit als een wormenkuur.
En verder zou ik het nog even aankijken, want voor wat dikker
worden en verharen hebben ze tijd nodig.
Ik zou in ieder geval een vitamine kuur geven, baat het niet dan
schaat het niet. Toch? Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:34

Een jaar geleden heb ik mijn paard ook als "een zak met botten" gekocht.
Hij zakte bijna door toen ik er voor het eerst op ging zitten! Verdrietig
Hij heeft een half jaar op de wei gestaan en 's avonds als hij op stal kwam kreeg hij een hele grote bak met bietenpulpbrokken.
Hier is hij iets van aangekomen, maar niet erg veel.
Ontwormen hielp ook niet. Nu voer ik hem lucerne, meel (slobber), brok, kuilgras en hij staat op de wei. En verder krijgt hij Maxx Hippo of zoiets aan vitamines bijgevoerd en lijnzaadolie. Dit helpt echt wonderbaarlijk goed. *LOL*
Ik heb helemaal een ander paard, terwijl ik al zo veel heb geprobeerd wat niet hielp.

Ik zou dat paard dus vitamines bijvoeren en lijnzaadolie en als dit niet helpt misschien toch maar eens een da laten komen voor een bloedtest...

succes

prompter

Berichten: 11084
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-03 22:34

Hoe oud is het paard? Hele oude paarden krijg je nl vaak niet meer dik!

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 18:54

Ik ken zo'n probleem!
Een paard dat lang mager is geweest kan dat nog best lang houden... z'n lijf is het niet meer gewent! veel grassss hielp erg bij een paard dat ik kende maar dat krijgty zo te lezen al!
Een zielig shet je dat ik ken werd weer helemaal lekker dik door aandacht en echt aandacht he?!?! niet borstelen zonder je hoofd dr bij te houden!

Misschien heefty inderdaad luis/schimmel ect!
Een imaverol behandelingetje????????????? Lachen
suc6 r mee

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 19:59

zowiezo ontwormen, gewoon een hele spuit
je kunt eventueel een vitamine stoot geven zoals hierboven al is gezegd

als de vacht uitvalt kan , schimmel, ringworm, schurft of iets dergelijks
zijn , even laten nakijken door de DA is waarschijnlijk een goed idee

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:23

Klinkt raar hoor, maar iedere keer als ik lees dat een paard op een onverklaarbare manier mager wordt, krijg ik het spaansbenauwd. Ik raad iedereen aan, als je de oorzaak niet kan vinden, de DA erbij te halen, de nodige bloed-en mestonderzoeken doen en vooral INWENDIG te laten onderzoeken.
Bij mijn paard, Jewel, is de oplossing van haar vermagering, hierdoor gevonden. Ze had een tumor, die alles van haar opvrat (bij wijze van spreken). Die tumor is er uit gehaald en ik heb een totaal ander paard terug gekregen.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:24

mischien een tandarts laten komen een idee?

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:29

Irma schreef:
Bij mijn paard, Jewel, is de oplossing van haar vermagering, hierdoor gevonden. Ze had een tumor, die alles van haar opvrat (bij wijze van spreken). Die tumor is er uit gehaald en ik heb een totaal ander paard terug gekregen.


Ik heb je topic toen helemaal gevolgd, maar nadat ze thuis was niet veel meer gehoord. Is ze nu weer 100% in orde? Ik hoop het echt voor je!!

Terug on-topic: ik zou ook niet lang zelf bezig blijven met van alles te proberen. Eerst de da er maar eens naar laten kijken en gezamelijk een "plan de campagne" opstellen, een aantal zijn er al genoemd: ontwormen, voeding, vitaminespuit. Maar na een zorgvuldig onderzoek kan misschien blijken dat er heel iets anders aan de hand is. Verward

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:41

irma schreef:
Klinkt raar hoor, maar iedere keer als ik lees dat een paard op een onverklaarbare manier mager wordt, krijg ik het spaansbenauwd. Ik raad iedereen aan, als je de oorzaak niet kan vinden, de DA erbij te halen, de nodige bloed-en mestonderzoeken doen en vooral INWENDIG te laten onderzoeken.


Inderdaad, laat het onderzoeken...Het is heel gauw te laat. Dit is absoluut niet om jou bang te maken, maar de vermagering moet ergens vandaan komen!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 22:56

Verwaarloosde paarden hebben jaren nodig om bij te trekken, dikker zal ie misschien wel wat vlugger worden, maar voor die vacht eruit ziet zoals t hoort ben je echt jaren verder....

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 23:25

Ik zou idd ook met de DA een dieet opstellen anders overvoer je haar misschien terwijl ze ik weet niet wat heeft.
En geduld want een paard in 3 weken op laten dikken is gewoon erg snel. Geef de kans om ook mentaal te herstellen want stress kan ook dun houden.
Easy..zeg maar Knipoog

Josefien

Berichten: 2737
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Heijen (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 22:14

een goed voedingssupplement zoals Horse PoWder helpt ook, bevat organisch ijzer en daar doen ze het erg goed op!