opgezwollen klieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

opgezwollen klieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 15:36

Mijn nrps pony van 10 jaar heeft heel snel opgezette klieren. Ik denk van wisseling van het weer? Maar op het moment is dit heel erg, ze liggen nu zeg maar op de kaaklijn. Hij wordt niet kortademig of is ook niet verkouden, maar toch merk je wel dat hij er last van heeft. Als je de klieren aanraakt vindt ie dat heel erg vervelend en tijdens het rijden wil hij alleen maar met zijn hoofd in de lucht lopen recht voor zich uit enz. De dierenarts heeft er een keer naar gekeken maar die maakte er niets van.
Weten jullie misschien iets wat ik er tegen kan doen? Of om het eventueel te voorkomen, al lijkt me dat bij hem bijna onmogelijk.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:23

hoi dat heeft mijn pony ook alleen zij heeft er geen last van ik denk dat je er niks aan kan doen mischien een homeopatisch middel waardoor de klieren tot rust komen verder denk ik ook dat het door de weerswisseling komt want ze heeft het alleen tussen winter zomer zomer winter.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:29

Mijn paard heeft dat ook wel eens. ik heb gehoord dat dat er een bepaald kruid op de wei staat waarvan ze het krijgen. Het is verder niet erg.. het enige verschil is dat mijn paard er helemaal geen last van heeft.. Misschien is een tijdje in een andere wei zetten de oplossing?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 17:35

Als het pijnlijk is zou ik toch nog een keer de da er naar laten kijken. Komt die er dan nog niet uit, dan zou je misschien een andere er naar laten kijken. Misschien dat die er wel uit komt. Ik zou iig niet rijden/niets van hem vragen (dus lekker buiten rijden oid) als hij er pijnlijk op is.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 17:53

Kom net van mijn paardje af en heb hem even heel licht gereden. Maar meneer had er niet zoveel zin in, dus ben ik er na 20 minuutjes maar weer af gestapt.
Of het echt pijnlijk is weet ik niet, maar net met rijden wou hij duidelijk niet inbuigen en zijn hoofd ook maar iets naar beneden doen. Ja, toen we gingen uitstappen kon ie het ineens wel. Verward En hij is ook nogal snel kopschuw, dus misschien dat dat het ook wel is waarom hij liever heeft dat ik er afblijf??
Een ander land is op dit moment geen optie, maar hij heeft het ook als hij in de bak staat, en volgens mij is daar geen kruid
Nou heb ik ooit een huismiddeltje gemaakt en dat hielp..... alleen ben ik het boekje nu kwijt waar het instaat Lips are sealed
Dus als iemand nog ideeën heeft alles is welkom, kan het in elk geval proberen.

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-03 10:45

Ik heb gister les gehad en hem toch maar meegenomen. Nou had ik clubles en regende het pijpenstelen, dus was ik er niet helemaal gelukkig mee.
Maar aan het eind van de les waren de klieren ineens een stuk dunner. Pling Misschien dat door het werken alles warmer wordt en het vocht makkelijker weg kan komen Verward Ze zijn nog wel dik maar lang zo dik niet meer en hij kon alweer normaal inbuigen en zijn hoofd normaal laten zakken.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 10:47

Kan wel kloppen, mijn pony heeft ze ook vaak, en na werk zijn ze altijd een stuk kleiner. Ik rij haar als ze erg groot zijn in het begin met de nek wat langer, tot ze een beetje geslonken zijn.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:43

Mijn pony heeft dit ook. Bij die van mij is het een soort of afwijking, gewoon ermee geboren. Komt vaak voor met paarden met een grote kaak (dat ronde) waardoor de oorspeekselklieren minder ruimte hebben. Hier moet je wel rekening mee houden, dit is zeer pijnlijk voor het paard als ze in de verdrukking komen. Als het goed is kan je de klier tussen duim en wijsvinger pakken als hij zijn hoofd buigt. Ik geef mijn pony hier voor 1 keer in de week 20 druppels rode jodium, dit helpt heel erg goed.
Voor het rijden masseer ik de klier met het spul Cole's Liniment, verkrijgbaar bij o.a. de Welkoop (Boerenbond is toch ook zoiets?). En vooral met rijden rekening houden, het 'aan de teugel rijden' en inbuigen goed opbouwen. Als het goed is zal na een tijd de klier zich 'terugtrekken' en vaak als je gereden hebt een tijdje zal je paard er geen last van helpen. Er is niks aan te doen dmv een operatie bij de dierenarts, daarom weten de meeste DA's daar ook geen raad mee tot nu toe.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-03 14:46

En het komt veel vaker voor dan dat er gedacht wordt!