hoesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-03 18:11

hoi,

Alwin (mijn haflinger) is nu 2 weken verkouden. Hij is (waarschijnlijk) verkouden omdat ik hem een keer na het rijden geen deken op heb gedaan (ik dacht dat dat niet nodig was). In het begin hoestte alwin in de wei en als ik alwin ging poetsen ook. Hij hoest nu niet meer in de wei en zaterdag met longeren hoesste hij ook niet (ook in de galop niet), dus ben ik gister samen met mijn zus in het bos gaan rijden maar in de eerste draf had hij 3 keer gehoest. Daarna in de galop en draf niet, maar even later in de draf had hij toch nog 3 keer gehoest. Vandaag had ik ook heel even in het bos geredend.Dat ging in het begin heel goed en toen ging ik een stukje in maar alwin had er nogal zin in en ging best wel hard hij ging allemaal briesen en even later weer in stap had hij nog niet gehoest en toen ging ik alwin uitstappen en toen kreeg alwin een best erge hoestbui wel 5 keer gehoest. Ik heb nu foenegriek gekocht. Ik weet niet of dat helpt of goed is?
Of moet de DA komen? Ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet doen gewoon een beetje in het bos stappen of juist niks meer mee doen?

Lisan
er staat dat het berichtje door marlon is geplaatst maar ik heb dit berichtje geplaatst. Marlon is namelijk mijn zus en die meld uit zich zelf aan en ik had dat niet gezien maar ik (haflingergek) heeft dit berichtje dus geplaatst Party!!

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:22

weet niemand wat ik nu moet doen?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:25

Mijn kennis heeft ook gehad dat de pony bleef hoesten. Geregeld met rijden.
Als hij hem in zijn strot knijpt dan komt er ook een hoestbui op. Dus het zit er gewoon in.
Dus hebben we de veearts laten komen. Nu staat hij op medicijnen en gaat het goed.
Alleen had hij hooi gegeten, en hoestte toch weer. Dus is hij daar gevoelig op.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:46

Foenegriek laat de hoest niet verdwijnen,maar onderdrukt het.
Ik zou de DA laten komen en vragen wat je moet geven. Zelf denk ik aan spytolysin. Die van mij hoest ook nog steeds en ga weer de DA bellen(vierde keer)

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:52

Beste Lisan,

Hoesten is nooit goed, het kan wel eens zijn dat ze zich verslikken maar dan moet je vrijwel direct erna horen dat ze briezen. In jouw geval zou ik de dierenarts erbij halen. Een pony kan zich namelijk ook een longontsteking hoesten. Dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn, maar zou toch de da erbij halen. Foenegriek is naar mijn mening alleen een ondersteuning, maar heeft bij mijn pony destijds niet geholpen.

Succes en groetjes van Celeste

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 17:54

Oja, zet je pony het beste in een stofvrije (zoveel als kan) stalling (geen stro maar houtvezel bvb) en zoveel mogelijk ook buiten. Hooi geef ik mijn pony ook niet meer, wel kuil. Je kunt het hooi ook weken in water.
mijn pony hoest gelukkig!! nooit meer!

groetjes

Haflingergek
Berichten: 247
Geregistreerd: 19-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 18:49

alwin krijgt nu fenengriek maar als dat op is (en alwin hoest niet meer) komt het dan weer terug?
ik heb alwin vandaag 1 keer in de wei horen hoesten en ik ben er denk ik 3.5 uur geweest is dat dan goed?

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:04

Haflingergek schreef:
alwin krijgt nu fenengriek maar als dat op is (en alwin hoest niet meer) komt het dan weer terug?
ik heb alwin vandaag 1 keer in de wei horen hoesten en ik ben er denk ik 3.5 uur geweest is dat dan goed?


Hoi Haflingergek,

Als het bij jouw paardje helpt zou ik het gewoon blijven gebruiken, kan zeker geen kwaad. Heb je Alwin horen hoesten toen hij heeft liggen rollen of gewoon tijdens het grazen? Als hij gerold heeft kan het namelijk ook aan het zand dat stuift liggen en dan is het niet zo erg. Als het in het andere geval is, zou ik het gewoon goed aankijken de volgende 2 dagen. Als je merkt dat ie meer hoest kun je het beste de dierenarts erbij halen. Je moet ook goed luisteren of er iets vreemds is aan de ademhaling (piepen of iets) .Staat hij op stro en/of krijgt ie hooi?

Succes ermee!!!

basje01
Berichten: 323
Geregistreerd: 07-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 18:24

Laat de da maar komen als het te lang duurt en sputolysin kan je ook bij de paardenzaak kopen maar mijn da rekent dezelfde prijs. misschien heeft hij nog een ander medicijn, eens in de zoveel tijd heb ik het zelfde probleem is niet leuk.nat hooi geven soms is hooiu erg stofig mijne krijgt nu kuilgras.en gewoon rijden he niet in een keer niks doen het moet er wel uit.