beschadiging aan bindweefselband op de schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SusanneBo
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-05-03

beschadiging aan bindweefselband op de schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 14:20

Hallo,

Even een vraagje: bij mij ops tal staat een pony die een beschadiging aan de collageenband die dwars over zijn schoft loopt. Hij kan dus voorlopig geen zadel meer op en heeft nu ook behoorlijke zadelangst.

Het was te merken doordat hij eerst begon te trillen met zijn huid als je wilde zadelen en later veel problemen met opzadelen en opstijgen.

Ik had hier nog nooit wat van gehoord. Ik denk zelf dat het komt door een deken die te ruim was voor zijn borst en die dus op zijn schoft klemde. Zijn zadel pastte wel goed, dat is meerdere keren 9door experts) bekeken.

Wie heeft dit ook wel eens gezien/meegemaakt en hoe is dat afgelopen?

Susanne

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 12:43

Ik vind het een interessant onderwerp, maar kan er niet zoveel over vinden op Google, behalve dat collageen ivm wordt gebracht met arthrose.
Als iemand de engelse benaming zou weten kan ik iets meer te weten komen misschien.

Overigens heb ik dit jaar veel paarden gezien (en van gehoord) die problemen met de schoft hadden mbt bepaalde waterdichte dekens.
Sommige dekens hebben een lekker zacht stukje stof op de schoft, maar dit werkt eerder negatief dan positief.
Dit stukje stof wordt nat bij regen en het wordt dus ook onder de deken op de schoft nat. Doordat de deken waterdicht is, is het 'ademen' van de stof minimaal. Het stukje natte schoft gaat op deze manier snel kapot en kan een lelijke wond van 3 bij 4 cm en wel een cm diep opleveren.

SusanneBo
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-03 10:52

auwie, maar ja dat is dit niet. Want de huid is nooit kapot geweest. Ze dachten eerst ook gewoon dat het aanstelleritis was. Maar volgens mij bestaat dat niet bij paarden.
Ik geloof als het niet opknapt dat ze dan een operatie kunnen doen. Dan zullen ze wel een zenuw doorsnijden ofzo. Ik vind het wel sneu, want de pony was net verkocht en die mevrouw begint dus gelijk met problemen.

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 15:26

Oew vervelend Scheve mond .Ik weet het ook niet weet je zeker dat dat het is??Toen ik mijn pony net had deed ze ook zo moeilijk met het zadel zelf als ik mijn pad erop gooide en het zadel was helemal een ramp (westernzadel) maar nu doet ze het niet meer ze kijkt wel als een zure pruim.Ik denk zelf dat het bij mij pony komt doordat ze vroeger een niet passend zadel op heeft gehad ze heeft ook wat witte haartjes bij de schoft.Ik heb har nog geen jaar dus ik had meteen een passend zadel voor der gekocht en weet verder niks.Mischien heeft dat paard bij vorige eigenaren al een niet passend zadel op gehad ??Tenzij ze natuurlijk al de hele leven bij dat meisje staat.?? veel succes verder groetjes laura

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 16:15

SusanneBo: ga eens recht achter je paard staan (veilige afstand Haha! ) en kijk eens over haar ruggegraat naar haar schouders (Ze moet wel goed recht staan op gelijke ondergrond).
Als de schouders geen gelijke bolling vertonen kan er iets in één van de schouderbotten niet goed zijn. Dit kan door een oude kwetsuur ontstaan zijn. Logisch dat ze dan last heeft van haar zadel.