wat werkt laxerend nav koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

wat werkt laxerend nav koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 14:38

M'n pony (28) had eergisteren koliek een verstopping en heeft een paraffine sonde gehad. Afijn uuuuuuren *LOL* later ging ze toch mesten. Ze mag nu alleen wat hooi/gras en verder helemaal niets. Ik heb wel zakjes van Equistro (Gesthamix ofzo van de DA met lijnzaad) gehad, maar dat eet ze niet. Ik mag haar geen andere slobber of iets geven.

Wat kan ik haar straks geven dat haar en de darmen helpt? Zonnebloemolie en maakt het dan nog uit welk merk of lijnzaadolie. Maar was is nou beter. Of wie weet er nog andere dingen.

Alvast dank namens m'n oude kaboutertje!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 14:42

Ik zou gewoon even je DA bellen en wat ze wel en niet mag hebben. Als ze niet wil eten voelt ze zich gewoon nog niet 100%. Ga niet onnodig experimenteren met voer dat is alleen maar gevaarlijk.

Als ze alleen maar hooi/gras mag hebben zou ik haar verder ookniets anders geven. Mijn paard heeft na de operatie de 1ste 3/4 dagen ookalleen maar hooi/gras gehad VERDER NIETS.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:25

Wortels werken laxerend. Met pulp krijg je ook goede mest. Mijn pony wordt volgende maand 26 en nu ik pulp bij voer is de mest prima.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 16:34

Niks laxerends. Juist nu de darmen rustig hun werk laten doen. Idd eerst ruwvoer en afhankelijk hoe je paard hierop reageert weer uitbreiden met krachtvoer.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-03 19:05

het is eigenlijk bedoeld voor als ze weer normaal mag eten, dus de eerste week zeker nog niet. Ze mag nu idd alleen wat hooi en een paar handjes gras en verder niets + 1x per dag een zakje Geshtamix van de DA.

Lijnzaadolie geeft toch een laagje op de darmen, ik dacht aan zoiets om een paar keer pet week te geven als alles weer goed is of kruiden zoals rozebottel Verward gewoon iets om haar te helpen.

Maar ik ga zeker niet zomaar experimenteren. Vanavond belt de DA weer en zal ik hem ook nog vragen hoe en wat mogelijk is.

Bedankt iig

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-03 20:22

Als het een verstopping was, kan gras nooit kwaad. Dat schuift goed en is normaal het beste voedsel om te geven na koliek. Olie kan zeker ook geen kwaad. Welke olie je gebruikt speelt geen rol: zonnebloem- of sojaolie, zelfs zuivere slaolie is goed.

SusanneBo
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 09:59

Gewoon lijnzaad koken. 1 kopje per steelpannetje water en dan even 30 seconde laten koken en dan de hele nacht laten staan.
Mijn paard had aan de lopende band koliek en ik ben dit preventief gaan voeren. 1 a 2 maal per week. Ze gaan er ook nog eens mooi van glanzen. Alleen zit wel heel de stal en je paard vol lijnzaadjes na het eten.

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-03 14:56

Ja de DA zei idd ook iets van olie, paar wortels

het gaat nog steeds goed, hoe blij je kan zijn om een hoop ....... Haha! .

Ze krijgt wat hooi, wat handjes gras en een paar wortels + 1x per dag een zakje Gestamash van de DA en dat hooi/gras mag ik over een paar dagen langzaam opvoeren. Ze moet heel vaak kleine porties eten nu.

Bedankt voor jullie tips, effe je hart hier luchten is prettig hoor!!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:21

Ik geef mijn paard elke dag een beetje lijnmeel (aangemaakt met heet water,wordt het lekker snotterig) of gekookte lijnzaadjes en dat met een half schepje zemelen.Ze vind het heerlijk en krijgt hierdoor een glad laagje in de darmen.En idd,ze glimt behoorlijk.Succes

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-03 23:34

Ik zat inderdaad ook net aan zemelen te denken, met een scheutje lijnzaadolie.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 10:56

Ik zou alleen doen wat de DA adviseerd en niet anders. Je loopt anders onnodige risico vooral omdat het beestje al wat ouder is.

Met koliek moetje echt niet gaan expirimenteren.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 14:45

Eerst je DA raadplegen, meestal zijn zemelen met wat zonnebloemolie ook goed.