ademen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-01 10:07

Niet dat ik expert ben, maar ik heb altijd begrepen dat er bij paarden in de luchtpijp/strottehoofd een soort terugslagklep zit. Met andere woorden, het kan er wel in maar er niet weer uit. Als je paard verkouden wordt is dat inderdaad heel vervelend. De snot kan wel uit zijn neus vloeien, maar snuiten kan hij niet. Het teveel aan snot dat hij naar binnen krijgt stapelt zich op in de luchtpijp en daarna, erger, in zijn longen. Het is als een emmer, het kan er wel in maar op een gegeven moment is het vol. Zo lopen de longen bij chronische snotterigheid vol en raakt het paard demp. Sommigen spreken over ';de rek uit de longen', anderen spreken van een dampig paard. Hoe dan ook, het is het einde van het gebruik van het paard, want hij kan tijdens en na de arbeid niet goed meer op adem komen en dan is erop rijden enzo erg zielig. Je moet zeker proberen te voorkomen dat je paard ernstig verkouden raakt en blijft.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18857
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 12:03

visje: inderdaad.. een paard kan wel lucht inhalen door de mond, maar er niet door uit'blazen'... zodra de lucht of voeding of vloeistof terug probeert te komen in de mond, zal de 'terugslagklep' dit verhinderen... Was inderdaad een beetje onduidelijk in mijn verhaaltje...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers