Vitamine E + Seleen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vlinder
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Noord Holland

Vitamine E + Seleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-03 11:59

Voor mijn 10 jarige merrie gebruik ik dagelijks Vitamine E + Seleen. Toen ik haar kocht kreeg ik de info mee dat zij snel stijf is en daarom dit dagelijks door haar voer heen wordt gedaan zodat ze minder snel stijf is. De dosering die ik haar geef is als je werkt krijgt ze 1 schepje door haar voer heen en als ze een dag niet werkt 2 schepjes, zoals voorgeschreven bij de koop. Heeft iemand meer info over Vitamine E + Seleen en de werking bij het preventief geven, is dit wel goed voor mijn merrie?

Groetjes!

Pepcel

Berichten: 158
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 12:32

Vlinder schreef:
Voor mijn 10 jarige merrie gebruik ik dagelijks Vitamine E + Seleen. Toen ik haar kocht kreeg ik de info mee dat zij snel stijf is en daarom dit dagelijks door haar voer heen wordt gedaan zodat ze minder snel stijf is. De dosering die ik haar geef is als je werkt krijgt ze 1 schepje door haar voer heen en als ze een dag niet werkt 2 schepjes, zoals voorgeschreven bij de koop. Heeft iemand meer info over Vitamine E + Seleen en de werking bij het preventief geven, is dit wel goed voor mijn merrie?

Groetjes!


Beste Vlinder,

Je kunt eens een kijkje nemen op de site van de paardendrogist (www.paardendrogist.nl). Daar staan diverse beschrijvingen van vitamines en anti-oxidanten enzo op. Je kunt ze ook vragen om advies.
Groetjes van Pepcel en succes. Lachen

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 13:44

Hoi Vlinder,

Mijn paard krijgt ook Vit E + selenium, maar in de tegenovergestelde hoeveelheid als jij het geeft. Dus, als ze werkt 2 schepjes en als ze rust heeft 1 schepje. Ik heb ooit eens geprobeerd te stoppen en dat ging niet goed. Sinds die tijd krijgt ze het elke dag en het gaat hartstikke goed. Kijk alleen wel uit als ze het weiland in gaat. Als ze 24/7 in het weiland staan, hebben ze in principe geen vit E + selenium nodig. Het zit al in grote hoeveelheden in gras en je kunt dan al gauw teveel geven. En in grote hoeveelheden is het wel degelijk giftig. Maar, staat ze alleen op stal dan hoef je nergens bang voor te zijn.

Groetjes, Nancy

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 18:46

Vit E en selenium zorgen bij speiraantasting dat de andere cellen minder makkelijk ook kapot gaan.
Dus heeft ze dat vooral nodig wanneer ze hard gewerkt heeft.
Verder kunnen paarden een vit E tekort krijgen, vooral wanneer ze weinig in de wei komen en oud hooi gevoerd krijgen. Dan kan het nodig zijn om vit E bij te voeren.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 19:45

Blijkbaar is ook de vitamine behoefte per paard verschillend. Ik merkte altijd al dat Fab in de zomer lekkerder en soepeler liep dan in de winter. Ik weet dat aan de weidegang, qua beweging, tot ik erachter kwam, toen ik Vit E/selenium bij ging voeren, dat dat ook in vers gras zit!

Sinds die tijd voer ik het bij (Pavo E plus) en ik kan het echt merken dat ze er soepeler door is geworden!