onduidelijk kreupel,kraker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

onduidelijk kreupel,kraker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-03 17:04

Sinds ongeveer 2 maanden is mijn 6 jarige merrie kreupel.Ze werd kreupel na een springwedstrijd,ik weet niet of ze de kreupelheid daar heeft opgelopen of dat ze het al had,want in die wedstrijd heeft ze twee keer geweigerd.Normaal weigert ze echt nooit,het is echt het laatste wat ze doet.Daarna was ze dus kreupel.

Waarschijnlijk zit het aan de rechterkant,want op de rechte stukken en linksom is niets te zien.Ook in stap is er niets aan de hand.Het vreemde is dat er niets te zien is aan haar been,de pezen zijn dun,en koud.Verder lijkt het wel alsof ze wat gevoelig is in haar schouder,maar het is niet dik of warm.

Ze is niet doorlopend kreupel geweest,nadat ze kreupel werd heb ik gelijk de dierenarts erbij gehaald en die gaf het advies haar op rust te zetten.Ze heeft toen ongeveer drie weken totaal stilgestaan,want ze mocht ook absoluut niet haar stal uit.Toen heb ik haar een paar keer op de harde grond laten draven en leek ze weer goed.Daarna heb ik haar een keer gelongeerd,hierbij liep ze goed,maar toen ze daarna weer op t harde liep,was ze weer onregelmatig.

Toen heb ik na een week rust weer de dierenarts erbij gehaald,maar toen liep ze eigenlijk gewoon goed.Ik mocht weer rustig aan gaan beginnen en als ze weer kreupel werd moest ze maar een maand op rust.
Ik ben toen weer begonnen,maar binnen twee weken liep ze weer niet goed,dus staat ze nu weer op rust.De dierenarts was verondersteld dat ed kreupelheid vanuit haar kogelgewricht kwam.

Nu wil ik toch wel duidelijk weten wat er nu met haar aan de hand is,ik ben namelijk bang dat wanneer ik haar na een maad weer oppak,ze weer kreupel wordt,en dat ik het dan helemaal verpest heb.Ze staat nu onderhand namelijk alweer langer dan drie weken op rust en er is nog geen enkele verbetering zichtbaar.Enkele kennissen hebben goede ervaringen met de kraker,wat zouden jullie mij aanbevelen?Wat zouden jullie doen in zo'n geval?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 17:19

dit lijkt helemaal op het verhaal van sjaak. Kreupel en op het oog was er niks aan te zien. de DA lokaliseerde het probleem in de ondervoet (in dit geval vanaf de kogel) en zou met 6 weken wandelen aan de hand over moeten zijn. Dat was het ook wel, maar kwam binnen een maand weer terug. Elke keer weer het paard op rust gezet. Dan liep sjaak weer een poos goed en vervolgens weer kreupel.
Uit eindelijk is hij naar erik laarakker gegaan en die kwam erachter dat het sesambeentje ontstoken was en de pijn uitstraalde naar het hoefkatrol en de peesaanhechting. Toen viel me ook pas voor het eerst op de ene kogel veel warmer was dan de andere. Daarnaast stonden er wat wervels scheef.
Sjaak is inmiddels van de kreupelheid af, maar ook met hem moet ik altijd opletten.

het advies van mijn DA was toen foto's laten maken (heb ik niet gedaan maar dat is een ander verhaal)
Probeer in iedergeval de oorzaak van de kreupelheid te achterhalen. Bv. verschillende hoefstanden, ontsteking van het hoefkatrol, peesblesure etc.

heel veel sterkte ermee

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:37

Dit verhaal lijkt ook veel op iets dat Magic gehad heeft en nog gevoelig voor is. Zij heeft een slijmbeurs ontsteking gehad, ook in haar ondervoet.

Dierenarts was gekomen en ze liep echt heel slecht. Hij had een buigproef gedaan, nou dat was om te schamen!
Na iets van 2 weken rust (alleen 2x 15-20 min stappen) liep ze weer helemaal goed! De dierenarts was weer geweest en een buigproef gedaan, super niks meer te zien (had hij eigenlijk ook niet verwacht)

Dus begonnen we weer heel langzaam met 10 minutjes longeren enz. Nou na een paar keer was het weer raak. Toen zijn we naar de kliniek Bosch en Duin geweest. Daar kwam het eruit dat ze een slijmbeursontsteking had. Ze hebben haar verdooft en toen liep ze goed. Ze hebben toen ook haar benen ingespoten. Dat heeft niet geholpen.

We hebben er toen voor een second opinion een andere arts uit Belgie bij gehaald. Die heeft haar been ingespoten met Hyalinezuur met nog andere bestanddelen (zorgen voor aanmaak kraakbeen, afvoer afvalstoffen). We hadden in het begin onze bedenkingen bij deze arts. Maar ze liep niet meer kreupel. Hij heeft er toen nog 1x ingespoten en ze is weer goed.

Er is nog wel een kans dat het ooit terugkomt, dan kan ze nog een keer ingespoten worden.
Ik kan niet zeggen of je paard hetzelfde heeft, maar misschien heb je hier wel wat aan.

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:52

Omdat je niet precies weet waar ze kreupel van loopt zou ik, als ik jou was eerst proberen de oorzaak te zoeken dmv een uitgebreid kreupelheidsonderzoek waarbij ze het been geleidelijk aan verdoven (en eventueel foto's) Ik zou er niet zomaar een kraker op los laten want (en nu spreek ik uit persoonlijke ervaring, ik kon bijna niet meer lopen) je hebt goede, maar je hebt ook verschrikkelijk SLECHTE die het probleem alleen maar erger kunnen maken.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 18:57

Ik zou eerst eens naar een nuttige DA gaan. Een die niet zomaar zegt: met rust gaat het wel over.
Vaak kunnen fysiotherapeuten, krakers ed wel goed behandelen maar geen diagnose stellen. Daar hebben ze toch echt een DA voor nodig.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-03 19:38

IK zou ook een uitgebreide kreupelheidsonderzoek laten doen. Uit je verhaal heb ik het idee dat het nu al een hele tijd aan de gang is.
Ook ik heb dit gehad met mijn paard. Zelf dacht ik dat mijn paard r.a. kreupel was, maar na onderzoek bleek het r.v. te zijn.
Veder zou ik ook even de kroonranden van beide achterbenen even controleren of je paard daar geen wondje op zit. Mijn paard heeft dit nu namelijk en heeft dezelfde symptomen als wat jij beschrijft. rechte stukken en links om goed, maar rechtsom onregelmatig. Ik heb toevallig vandaag utrecht gesproken en dacht dat het bij mijn paard een kneuzing zit op de kroonrand en dat dat 2 tot 3 weken duurt.
Doe dus een kreupelheidsonderzoek.
Veel sterkte en hou ons op de hoogte

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-03 11:58

Ik hoorde laatst al van Wes dat het nog steeds niet lekker ging Verdrietig
Ik vind het heel moeilijk om advies te geven in dit soort situaties, omdat ik er gewoon te weinig verstand van heb...

Een kraker kan heel goed helpen, maar zorg wel dat je er dan een goede bijhaalt. Aan een slechte heb je helemaal niets
de dierenarts kan je zo te horen ook niet goed helpen.

Heel veel succes!

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-03 12:51

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties!Weet nog niet precies wat ik nu ga doen,dat moet ik nog even met mn ouders overleggen.Als ze over een week of wat nog steeds niet goed loopt zal ik in ieder geval nog maar weer een keer de dierenarts erbij halen.Die zal er dan ook wel achter zijn dat het met rust niet zomaar overgaat.Ik wil in ieder geval erg graag weten wat ze nu precies heeft,waar ze kreupel aan is,dat is volgens mij het halve werk!