rhino/herpes en een drachtige merrie :\ !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

rhino/herpes en een drachtige merrie :\ !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 00:42

Als ik het goed begrepen heb is Rhino hetzelfde als Herpes of tenminste een vorm van Herpes Verward ! Klopt dat ??

Zoals sommige van jullie misschien al weten, heb ik vorige week een drachtige merie gekocht Lachen ! (ze moet eind Juli d´r veulen krijgen)
Ik sta op een stal, die vroeger een grote (QH-)handelsstal is geweest. De paarden van deze stal, zijn sinds Okt/Nov vorig jaar, allemaal weg. Voordat er nieuwe paarden ingekomen zijn, heeft iedereen alles grondig schoongemaakt/gedesinfecteerd.
Nu vertelde mij gisteren iemand van onze stal, dat hier vroeger Rhino (hij zei herpes!) moet zijn geweest en dat als het op een stal eenmaal geheerst heeft, dit altijd op een stal "blijft hangen" Scheve mond . Hij zei dat het voor mijn merrie (en vooral veulen) dan ook beter zou zijn, als het veulen in een andere stal als de onze, op de wereld zou komen Scheve mond !!
Dit maakt mij toch iewat onzeker! Het is voor mij de eerste keer dat ik een merrie heb en dus ook de eerste keer dat "ik" een veulen krijg! Ik wil natuurlijk al het mogelijk doen, dat het veulen gezond op deze wereld komt en natuurlijk helemaal, dat het gezond groot kan worden!!
Klopt datgene wat mijn stalgenoot zei en kan ik beter een andere plek voor mijn merrie zoeken (haar tot geruime tijd na de geboorte niet eens op onze stal neerzetten!!) of is dit gewoon kletspraat ??

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:16

Ik zou daar even bij je DA over informeren. Maar of het rhino virus zo lang kan overleven zonder paarden en na een desinfectie? Verward

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:20

rhino niet lijkt me, dat overleefd op de mens maar een aantal uren. Herpes is volgens mij ook heel iets anders, en dat blijft een leven lang in het paard (net zoiets als een koortslip, daar kom je ook inet meer vanaf. Zodra je weerstand minder wordt komt ie weer opzetten)

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 08:22

Sterre wij hebben in 1992 het Rhinovirus op onze stal gehad, wij hadden toen 1 drachtige merrie en die heeft het veulen toen verworpen, later is de merrie zelf ook gestorven. Het volgende jaar kregen onze merries in dezelfde stallen gezonde veulens en wij hebben later nooit meer problemen gehad. Voor eventuele vragen kun je Zannekin even een PB sturen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 09:58

Ja, rhinopneumonie is het Equine Herpes Virus (variant 1 en 4).

Rhino blijft in een paard altijd aanwezig wanneer hij het een keer gehad heeft. Heeft het paard een verminderde weerstand door welke oorzaak dan ook, dan kan de rhino weer de kop opsteken en kan het paard weer virus uit gaan scheiden.
Net zoals wanneer je zelf een koortslip hebt.

Op die manier kan het dus ook in een stal "blijven hangen". Dat er op deze manier paarden weer andere paarden besmetten. Daar zijn echter ook andere zaken die een rol spelen. Zoals de ventilatie op stal, hoeveel paarden er staan, de leeftijd van de paarden etc.

In jouw geval is de stal leeggeweest, ontsmet en alles. De paardenpopulatie is veranderd en het rhino-seizoen loopt op z'n eind.
Daardoor is het virus in je stal niet meer infectieus.
En loopt je merrie op deze manier geen gevaar meer. Is de merrie bij de vorige eigenaar ingeënt tegen rhino? Als je vaker veulens wil gaan fokken is het te overwegen om er tegen te gaan enten.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-03 13:09

Ik weet niet 100 % zeker of de merrie ingeent is, maar ik dacht het wel!

Ik ben blij te lezen, dat ik me niet al te veel zorgen hoef te maken! De paarden die in onze stal-trakt staan (waar de merrie dus ook komt te staan), zijn iig allemaal goed gezond! De andere 11 paarden ook! (die staan verspreid in andere stal-trakten!)
Wel is mijn Dikke -nu 6 jaar geleden- eens heel erg ziek geweest! De manege-eigenaar had een paard gekocht, die een infectie meebracht Boos! en zij kwam in de box naast hem terecht! Hij had op een gegeven moment snotpegels tot aan de grond hangen Scheve mond !! Hij is toen een hele tijd -samen met die merrie- in een andere deel van de manege neergezet! Omdat die ziekte duidelijk door die merrie kwam, heeft de verzekering van mijn staleigenaar de DA betaalt. Ik had mijn paard toen net een paar maanden en had nauwelijks verstand van dit soort dingen! Achteraf denk ik dat dit wel eens Rhino heeft kunnen zijn Lips are sealed ! Mijn toenmalige stal-eigenaar, heeft het me iig nooit verteld Boos! ! Misschien dat ik mijn DA maar eens bel; als het goed is, moet hij die gegevens na 6 jaar nog wel hebben ?!!
Bedankt alvast voor jullie antwoorden!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-03 16:27

En wat ook wel handig is om te weten is dat elk paard wel veel EHV infecties heeft doorgemaakt in zijn leven. Je moet het als een verkoudheid zien. Alleen zijn bepaalde stammen schadelijker en bepaalde categorien paarden "gevoeliger" (bijv drachtige merries). En dan kun je problemen krijgen.