navelbreuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

navelbreuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 19:09

ik ben op zoek naar informatie over een navelbreuk bij een veulen. Het betreffende veulen is drie weken oud, kreeg opeens (is al over) een bloedende navel en een uitstulping van een kleine 1,5 cm. ter grootte van een rijksdaalder.
Wie heeft informatie voor me?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:32

een shet die ik ken heeft dat ook en die leeft daar gewoon mee. maar toch even laten onderzoeken door de da want als een stukje darm knelraakt in dat gaatje dan kan er koliek enzo zijn en gaat dat stukje darm dood en het vuelen kan eraan sterven. maar dat kan gehecht worden door een operatie en dat is wel het veiligste

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 15:34

Je moet haar een tuigje om doen die zijn er speciaal voor navelbreuken.
Die drukt de navel naar binnen zodat het dicht kan groeien. Moet je wel zo snel mogelijk doen want mijn veulen kocht ik bij 5 maand en had ook een navelbreuk en die is niet helemaal weggegaan.
Een navelbreuk is gewoon een gat in de buik en als je dat naar binnen drukt kan het dus dicht groeien anders kan er misschien nare dingen gebeuren (alles kan naar buiten vallen ) Maar dat gebeurd niet vaak hoor.Veel sucses.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 00:08

Bij de navel bestaat de buikwand uit huid, peesplaat en inwendige bekleding. Bij pasgeboren (jonge) dieren zit er een gat in die peesplaat, waar de navelstreng aan het lichaam zat. Deze navelring groeit in principe vanzelf dicht.
Wat er bij een navelbreuk gebeurd is dat de inwendige bekleding van de buikholte door de navelring uitzakt. En daarmee is het in principe mogelijk dat er organen (of delen van) ook door de navelring zakken en bekneld raken.

Bij veulens geeft het meestal weinig problemen. Bij paarden ligt de navel niet op het laagste punt van de buik, maar verder naar achter en hoger. Hierdoor kunnen er moeilijk darmdelen in de breuk komen. Meestal zit er alleen maar vocht in een navelbreuk bij een veulen.
Omdat de breuk bij veulens achter en hoger dan het laagste punt van de buik ligt, is de druk op de breuk niet zo groot en zal het vaak binnen 3-6 maanden leeftijd weer weg trekken.
Daarna zal er iets aan gedaan moeten worden wil de breuk helen.

Wanneer je besluit gewoon af te wachten en kijken hoe het heelt, zal je op een aantal zaken moeten letten:
-Wordt de breuk groter en komt er meer spanning op, bel dan de DA
-Heeft het veulen koliekverschijnselen, bel dan de DA, het is mogelijk dat er toch een stukje darmwand bekneld is geraakt.


In dit geval:
je zegt dat het spontaan is gaan bloeden?
Het kan dat de navel is gaan ontsteken, daar moet je een DA bij halen, en hou het veulen in de gaten, via de (open) navel kan een bacteriƫle infectie ontstaan. Wanneer hij lusteloos, slap wordt en/of koorts krijgt haal er dan een DA bij.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:46

voor de zkerheid gewoonde da bellen beter te vaak dan te weinig strax gaat het onsteken oid