Een bloedneus na het rijden, is dat erg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Een bloedneus na het rijden, is dat erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 18:40

Ik verzorg sinds kort een 17 jarige draver, Dalton. Met rijden is hij erg opgefokt. Meestal is hij, als je net begint, nog vrij rustig en als je langer bezig bent wordt hij steeds gekker.
Vandaag had ik een half uurtje gereden, waarna hij in het bos een bergje op mocht galopperen. Dit doe ik vaker met hem, maar nu kreeg hij opeens een bloedneus. Hij bloedde best wel erg uit alletwee de neusgaten. Dit heeft hij bij mij nog nooit gehad en ik had niets anders gedaan met rijden, dan dat ik normaal gesproken doe.
Ik ben meteen weer terug naar de manege gegaan en heb het schoongemaakt. Het stopte ongeveer na een kwartier met bloeden. Dalton leek verder nergens last van te hebben, op stal was hij rustig en hij had een normale eetlust.

Komt een bloedneus vaker voor bij paarden en is het gevaarlijk of niet??

Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 18:51

kan dat door de inspanning of door zich erg opgewonden te maken dat er een bloedvatje springt in z'n neus, op zich nix ergs aan als het op tijd stopt.als dit wel vaker gebeurt kan je best even aan de DA vragen wat je er kunt aan doen, hoewel dat niet veel is...het ene paard is daar gevoeliger voor dan het ander, maar renpaarden hebben dit al gauw en hij is een draver dus daarnaan kan hetm iss liggen..

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:59

Ik sluit me helemaal bij Acilon aan.
Waarschijnlijk heeft hij zich drul gemaakt en is er daarom een bloedvaatje gesprongen in zijn neus.
Het hoeft dus niks ergs te zijn. Maar als het vaker voorkomt dan zou ik idd even de da bellen.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 11:52

het komt wel eens voor bij dravers dat er een longbloeding optreed,maar dat is meestal bij dravers op de baan.ik zou toch even de da bellen en je verhaal vertellen en t goed in de gaten houden.het kan idd ook een bloedvaatje zijn.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:04

Bij twijfel kan je natuurlijk áltijd de DA bellen voor advies.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:09

Ik ben er al niet zo happig op als het uit 2 neusgaten komt, maar als het zo lang blijft bloeden zou ik er echt een DA bij halen.

Flair heeft het ook weleens als ik tegen de wind in gegaloppeerd heb op het strand. Maar eigenlijk alleen nog maar uit 1 neusgat gehad en maar een heel klein beetje bloed. Als ik dat weggeveegd had bleef het ook weg.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:11

ik sluit me aan bij flair, zoals ik het begrijp bloeide hij best wel uit twee neusgaten , dit zou ik zowiezo met een dierenarts overleggen,vooral omdat het een draver is geweest.zou het galoperen hem te zwaar zijn gevallen?als het een bloedvaatje was geweest dan was het een klein dun stroompje en meestal uit een neusgat, dus denk hier niet te licht over!!!

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 14:01

Bedankt voor de reacties!!
Ik heb gister nog gebeld met de eigenaresse van Dalton, die zei dat hij nog nooit een bloedneus heeft gehad, in de 12 jaar dat ze hem heeft. Ze gaat vanmiddag even langs bij de da, voor advies...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 18:11

succes ermee!hopelijk valt het allemaal mee!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 11:29

en weet je al meer?

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 16:45

We moeten het in de gaten houden, als het nog een keer gebeurt moeten we meteen de da bellen. Waarschijnlijk was het toch een geknapt bloedvaatje, aangezien hij niet hoestte en het vrij snel stopte met bloeden.
Ik ben blij dat het meevalt , was toch wel geschrokken..
Maar ik vind het nog steeds raar dat hij die bloedneus had. Ik had hetzelfde gedaan met rijden als altijd en het was niet extreem warm ofzo. Nou ja, ik hoop maar dat het niet meer gebeurt...
Nogmaals bedankt voor de reacties *LOL*

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 17:08

Mijn moeder heeft een volbloed hengst van de baan gehad.. had er 7 jaar gelopen. Hij kreeg toen ze hem een tijd had telkens een bloedneus als ze met hem gegalopeerd had. Hij bleek dampig te zijn.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 20:21

hmm mij is geleert uit een neusgat adertje en uit twee neusgaten dat het aan de longen ligt.
mijn pony was pas op hol geslagen en had ze het uit een neusgat,dus gewoon van het drukmaken.
maar uit twee neusgaten zou van de longen komen,dus ik zou toch even een da bellen\laten komen.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 18:34

uhhh... een dampig paard heeft last van zijn longen

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-03 14:26

Malabarista wat bedoel je daarmee?of voor wie bedoel je dat?