Een vreemde bult

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Een vreemde bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 23:47

Vrijdag heb ik een flinke rit gemaakt met tiek. Zaterdagavond kwam ik, en toen had hij een vreemde bult onder zijn buik, op de plek van zijn singel. Zaterdag overdag had hij het naar alle waarschijnlijkheid nog niet, toen is ie iig gepoets en gereden zonder dat het opgemerkt is.
De bult lijkt naar mijn idee gegroeid sinds vrijdag, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. De bult is tja..niet echt keihard, maar ook zeker niet zacht. De bult is absoluut niet gevoelig, of althans niet gevoeliger dan elk willekeurig ander stuk van zijn lichaam. De bult zit een stukje naar links van de onderkant. Aan de rechterkant lijkt hij ook zo'n bult te hebben, maar dan veel en veel kleiner.
Hier drie fotos van de bult:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een foto van de anderkant, waar je dus ook een klein hellinkje ziet aan de rechterkant:
Afbeelding

Iemand enig idee wat het is?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:57

Haemathoom, abces, incectenbeet, afwijking aan het hart, kan zoveel zijn, neem even contact op met een da, succes ermee

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 08:21

Zo'n bult heb ik vaker gezien...

Die bult die ik had gezien bij een andere pony had singel kneusing..
dat betekend voorlopig zonder zadel rijden voorlopig, in ieder geval geen singel meer er over heen..anders gaat het niet weg..

Maar ja altijd even de veearts er bij halen als je het niet vertrouwd.

Maar volgens mij komt het van de singele, men noemde het toen singele kneusing...raar maar waar..

sterkte met de bult ik hoop dat hij gauw weg trekt en het niet van die akkelige dingen zijn met enge namen..

Monique

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 09:07

Dat is een hematoon, een vochtophoping door kneuzing van het weefsel. Dat kan meerdere oorzaken hebben. BV dat je singel te strak zou zitten, of een klein spierscheurtje in de buurt zit. Of het is heel erg overbelast. Afspuiten is erg goed. En ik zou ook de da even vragen, we zijn met z'n allen natuurlijk geen da hier Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 10:13

Hier spreekt Tiko:
Kan het ook een singelkneusing oid zijn als het totaal niet gevoelig is?

Ninaka

Berichten: 1417
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: In de buurt van Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 12:39

Nina heeft af en toe precies dezelfde bult, misschien iets kleiner. Ze heeft er totaal geen last van. In de zomer heeft ze ze vaker als in de winter.
Ik heb ook geen idee wat het is, maar zoals ik al zei Nina heeft er ook geen last van. Ben benieuwd wat de verdere antwoorden hier worden of wat het zou kunnen zijn.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 14:10

Ponto heeft ook eens zo'n enorme bult gehad. Daar had een teek opgezeten. Het deed geen pijn.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-03 22:26

Na hoelang verdween die bult ongeveer?

nescio

Berichten: 340
Geregistreerd: 06-05-02
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 14:49

Ik zou de da er even na laten kijken!maar als ik het zo zie lijkt het inderdaad op een insecten beet!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 15:08

Lijkt op een singeldrukking. Loopt je paard ook moeilijk alsof het pijn doet bij het bewegen? En singeldrukking doet namelijk wel pijn bij aanraking en beweging. Het kan natuurlijk ook een insectenbeet zijn. Zeker omdat het zo plots is denk ik niet dat het iets mega ernstig is.
Mijn paard heeft ook eens een singeldrukking gehad en dat heeft toch wel twee maanden geduurt voor het weer weg was.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 17:15

Het is totaal niet gevoelig, niet bij aanraking en niet bij beweging. Zelfs niet bij aansingelen. Hoewel hij dus eerst groeide leek hij vandaag een stuk kleiner, maar ook harder. Als t zo snel blijft slinken, denk ik dat t binnen ene paar dagen weg is....maar wat het is? Geen idee!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 21:16

Ik zou toch even de DA erbij halen. Ik heb dit soort bulten 2x eerder gezien. 1x bij mijn paard op z'n bil, dat is opengesneden en er kwam (schrik niet) een 1/2 emmer puss uit, waarschijnlijk een insectenbeet die is gaan ontsteken. De andere keer was bij een manegepaard (ik heb 11/2 jaar op een manege gewoond en gewerkt) De bult zat aanvankelijk op z'n hals, maar toen een collega van mij (ondanks mijn protesten) er toch op stond hem op een buitenrit mee te nemen, was de bult letterlijk gezakt tussen zijn voorbenen, tegengehouden door de singel, er was precies hetzelfde aan de hand als met mijn paard, waarschijnlijk ook een ontsteking door een insect, het is opengesneden etc. Maar doordat dit paard wel had moeten lopen (inspanning) was hij ziek geworden (hij ging met een klant erop liggen) en was helemaal bezweet en had koorts. Mijn collega had de andere klanten op het strand achter moeten laten en kwam met dit paard aan de hand weer terug naar de manege.
Ik wil niet zeggen dat hier hetzelfde aan de hand is, misschien is het iets heel onschuldigs, maar dan ben je iig gewaarschuwd.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-03 22:14

Maar was het bij die paarden pijnlijk? En was t hard, of zacht?

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 22:57

Verkeerd gelezen sorry

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 12:50

Ik had het idee dat dat wel eens veranderde (hard of zacht) maar echt hard is het nooit geweest, meer zoiets als de spanning die je hebt als je een ballon half opblaast (sorry, weet anders ook niet hoe ik het uit moet leggen!)

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:42

laat de da maar kijkenvoor de zeker heid kan iets zijndat oengesnede moet wordeneen oudje bij ns op de manege had dit een keer op zn hals is opengeknapt en we moestnehet leke dag uitspoelen en dat was ranzig joh