Casteren toch maar wel doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Casteren toch maar wel doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-03 18:53

Ik ben toch van plan Racer te castreren. Eerst was ik er fel tegen, maar nu is het eigenlijk wel noodzaak..
Aangezien wij voornamelijk merries op stal hebben moet ik wachten tot die allemaal gedaan zijn voor ik Racer kan doen, en dan nog brult hij en gaat ie lopen springen.
De laatste dagen komt hij ook omhoog, ik ben blijven zitten maar ik vind het geen fijn idee. Soms rijd ik met Chinouc, een merrie. Ik rijd dan voorop maar toch brullen en om hoog komen, of een vervelende sprong tot gevolg. Alle merries op stal zijn door zijn komst hengstig wat hem alleen maar geiler maakt.
Hij is maandag 4, ik kan hem toch nog laten casteren? Od is het al te laat? En wat verliest hij (bouw, spieren)?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:00

Voor het verlies van de bouw en spieren zou ik het niet laten, die train je er gewoon op.
4 is zowiezo best laat dus erg veel zal hij niet verliezen. Waarom ben je er eigenlijk tegen?
In jouw geval zou ik hem castreren, is veel fijner als je op een pension oid staat Lachen

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:03

Bij mij op stal is ook een hengst pas laat gecastreerd. Hij heeft zelfs nog gedekt. Hij loopt nu gewoon heerlijk met de ruinen buiten te spelen.

Ik geloof dat hij 9 was maar dat weet ik niet zeker dan zou je het aan flair s hier op bokt moeten vragen het is haar paardje.

Vitje
Berichten: 37
Geregistreerd: 18-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:03

als het goed is verliest hij niet egt iets hij zal z'n trots eenbeetje berliezen en niet zow opgefokt doen tegen je. en volgens mij kan het nog wel.. het is voor je zelf wel fijner anders gaan er nog raare en vervelende dingen gebeuren.. Veel succes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:11

Good stallions make great geldings...

(Voor degene die het Engels niet machtig is: Een goede hengst wordt een fantastische Ruin)

Als de hormoontjes in de weg gaan zitten, en je zelf niet meer veilig bezig kunt zijn, en er verder geen dekhengstcarriere in zit, zou ik hem ruinen. Het is nooit te laat, kans is alleen wel dat het in een dierenkliniek moet gebeuren, mede door het feit dat het hele zaakje al wat beter ontwikkeld is en beter doorbloed. Dus je bent onafhankelijk van het weer, zal alleen wat duurder zijn dan castreren in het land...

In de dierenkliniek kunnen ze ook via een kijkoperatie castreren. De zaadleiders worden doorgehaald, en verder worden ook de teelballen behandeld zodat er geen sperma meer kan worden aangemaakt. Maar ze blijven gewoon zitten. Je krijgt je hengst in ieder geval gecastreerd terug...

In de Bit van afgelopen Juni of Juli stond een artikel, en verder zal de zoekoptie op bokt nog wel het een of ander tevoorschijn halen over deze methode...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:13


FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 19:16

spokey schreef:
Bij mij op stal is ook een hengst pas laat gecastreerd. Hij heeft zelfs nog gedekt. Hij loopt nu gewoon heerlijk met de ruinen buiten te spelen.

Ik geloof dat hij 9 was maar dat weet ik niet zeker dan zou je het aan flair s hier op bokt moeten vragen het is haar paardje.


Inderdaad.Een van onze paardjes is gecastereerd toen hij 9 was(is nu 12) en loopt zelfs af en toe met een merrie buiten ondanks dat er 5 nakomelingen van hem zijn.Hij heeft zijn hengstenuitstraling gehouden *LOL*