na gras eten-----> opgezwollen achten zijn kaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ardonnypony

Berichten: 329
Geregistreerd: 23-10-02

na gras eten-----> opgezwollen achten zijn kaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 22:33

als mijn pony een uurtje op het land heeft gestaan is het meteen helemaal apgewollen achter zijn kaken helemaal tot zijn oren !
hoe langer hij op de wei staat hoe erger .
maar de ene dag is het dikker dan de nadere dag vandaag viel het trouwnes wel mee.
wat si er met hem , kan hij niet goed tegen gras ofzow ? ik heb wel eens van een paard gehoord dat allergisch voor gras was.... Verward

von12
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:55

Hoi,

Heb dit vroeger ook weleens gezien bij een pony. Deze had haakjes op de kiezen waar dan gras achter bleef zitten. Net hamsteren. Asl het soms minder is heeft hij het waarschijnlijk zelf weer weggewerkt. Het beste kun je even de da bellen of hij de haakjes kan wegvijlen. Tenminste als het dat is, maar het lijkt er wel op. groetjes yvon

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 23:02

Nee hoor, het is niet ernstig. Doordat je paardje heel de dag met zijn hoofd omlaag staat, komen de klieren achter zijn kaak vol met vocht te staan (tja, zwaartekracht, he?). Je zult zien dat het na een paar uurtjes weer is weggevloeid...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 23:02

Als een paard graast, staat hij de hele tijd met zijn hoofd naar beneden. Hoe het exact zit weet ik niet, maar daardoor kunnen de klieren achter zijn wangen opzetten, zeker als hij het niet gewend is (dus in het voorjaar als hij net het land op gaat bijvoorbeeld). Het is iig vrij onschuldig, je hoeft je er dus geen zorgen over te maken. Ik weet dat er al eerder iets over is geschreven op Bokt, maar kan het zo gauw niet vinden.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 23:26

Kijk eens aan dus ik verbeeld het me niet Lachen
het viel me bij Mabel ook al op dat het wat opgezwollen was maar dacht dat ik het me verbeelde omdat het me eigenlijk nooit eerder opgevallen was. Het is dus onschuldig dat is fijn te horen.
Hoe zit het met rijden als ze opgezwollen is?kan ze dan wel nageven enzo?ik bedoel heeft ze er dan geen last van?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 00:02

Ze kunnen daar wel last van hebben, het zit echt in de weg als ze moeten nageven. Dus als je wilt rijden niet zo lang daarvoor buiten laten lopen!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 01:06

Ja klopt, het is onschuldig in de zin van 'niet schadelijk voor de gezondheid', maar paarden kunnen er idd wel last van hebben bij het rijden.

Net even gezocht: als je via de zoekfunctie zoekt op 'wangen' op het forum 'Medisch' vind je enkele topics over dit onderwerp.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 09:36

Het zijn de speekselklieren die opzwellen, vol lopen. joris heeft dat eigenlijk bijna altijd en ook na het rijden. Moet nu nog niet zo echt nageven, maar ben idd wel bang dat het problemen gaat opleveren in de toekomst. Kunt ze evt. door laten snijden, maar dat lijkt me ook niet alles...Boos!(

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 19:58

Mijn paard heeft dit vorig jaar gehad. Ik schrok me helemaal kapot. Het zag er echt bizar uit. Ook helemaal opgezwollen tot haar oren. Ik heb meteen da dieranarts laten komen en die wist ook niet wat het was, maar toen zij eraan kwam, was het al stukken minder. Het was gelukkig niets ernstigs. Bij ons op stal hadden ze het ook nog nooit gezien. Raar......

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 23:24

komt door de pollen. bij ons op de manege zelfde al twee of drie jaar. deze tijd van het jaar (hooikoortstijd weet er alles van) komen bepaalde pollen vrij. vroeger kwam het bijna niet voor nu meer en meer. het gaat gewoon over enkel op letten dat ze blijven drinken en eten. pollen weg dikkekaakpony's ook weg. dus niet echt op letten.

regien

Berichten: 115
Geregistreerd: 02-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 21:07

Als ze straks in de winter weer overschakelt op hooi kunnen ze er ook last van krijgen. Bij ons heeft maar 1 paard het en dat is altijd tijdens de overgang hooi-gras gras-hooi. Volgends de da heeft het met stengeligheid van gras/hooi te maken.