**help, krakende kogel en trillend been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

**help, krakende kogel en trillend been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 18:59

even het hele verhaal:

vorige week zaterdag was ik op wedstrijd en hoorde tijdends het inrijden in galop dat Stacy met haar achterhoef de voorste aantikte (dacht ik). Ik probeerde haar meer verzameld en met meer sprong te laten galoperen maar ik hoorde het geluid nog steeds.
De woensdag daarna had ik les en hoorde ik het geluid weer, verteld aan m'n instructeur dat ik het zaterdag ook hoorde en dat ze vast met haar benen tegen elkaar aan tikte. M'n instructeur heeft even goed gekeken en zij dat het geen aantikken was maar haar gewrichten. echt raar maar het zou vast wel niets ergs zijn.
Donderdag op buitenrit in stap hoorde ik de heletijd tik-tik-tik in draf en galop helemaal niets.
Vrijdag had ik weer gewoon gereden, onder de galop weer een erg hard getik, misschien waren het toch de strijklappen dus die maar even af gedaan maar ik sprong weer in galop en het geluid was nog erger!!!
Ik vertrouwde het helemaal niet en heb d'r weer op stal gezet.
Zaterdag, vanmiddag heb ik toch weer een poging gedaan om haar te laten werken, ik heb d'r ff gelongeerd en tijdens het stappen hoorde ik weer getik ik heb 10 min goed gekeken en heb ontdekt dat het haar linker kogel achter is.
in draf en galop hoorde ik vandaag niets, na de galop heb ik d'r ff in het midden gezet en heb met beide handen gevoeld of er misschien iets raars was, ik gaf een beetje druk op/rond de kogel en opeens begon haar hele been te trillen!! maar het was geen pijnreactie.

ik vind dit echt heel vaag allemaal en ik weet niet wat ik nu moet doen, maar voorlopig zet ik haar niet aan het werkt
wat kan dit zijn? wat kan ik er aan doen? maandag bel ik waarschijnlijk wel de DA want ik vertrouw het voor geen meter!

- het geluid is trouwends precies zo'n geluid als wanneer een paard tegen z'n peesbeschermer schopt
- als ze stapt zie je het been een beetje schokkerig bewegen op het moment dat ze er op staat en het andere been verzet, dan hoor de ook die tik/knak.

wie kan me helpen?

Stacy S

Berichten: 1211
Geregistreerd: 24-12-01
Woonplaats: Drachten City!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 19:48

weet niemand wat dit kan zijn?

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 08:43

nej sorry je kan beter de DA bellen beter eenkeer te vaak dan een keer te weinig

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 14:54

Ik zou idd de dierenarts bellen.
Normaal gesproken komt dat knakkende geluid doordat de gewrichten zelf niet genoeg "smeer" aanmaken. Als een paard loopt dan bewegen de gewrichten (duh) en dan schuren die min of meer over elkaar. Normaal zorgt smeer en kraakbeen ervoor dat dat vloeiend verloopt. Ik denk dat jouw paard dus geen smeer meer aanmaakt en daardoor het risico loopt op een ontsteking. Dus zeker even de da bellen.
In principe kun je dit vergelijken met het knakken van je vingers. Ik heb dat met mijn tenen. Iedere pas die ik zet, knakken mijn tenen.
Ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten. Het is vanachter de computer zo moeilijk te beoordelen. Laat het ff weten als de da is geweest? succes