Calcium tekort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esja
Berichten: 53
Geregistreerd: 04-04-03
Woonplaats: Stad aan 't Haringvliet

Calcium tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 14:48

Hallo,
Een poos geleden heb ik op dit forum een bericht geplaats; Wat kan dit zijn? Dit ging over mijn paard die de laatste tijd rare dingen deed, zij viel helemaal weg, reageerde dan nergens meer op en toonde duidelijk een beeld van pijn, nu heb ik al een heleboel mensen gevraagd wat dit kan zijn en toen heb ik dus van iemand gehoord van Tetanie (is een calcium tekort) heeft iemand hier wel eens meer mee te maken gehad?

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 22:26

In tegenstelling tot een koe met calcium tekort (melkziekte, ze kunnen niet meer staan) krijgt een paard een hele stijve gang. Als jouw paard geen stijve gang heeft, heeft het (volgens mij) geen tetanie.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 10:34

belangrijkste symptoom van tetanie bij paarden/pony's is de aanwezigheid van krampen. Duidelijk anders dan de symptomen bij schapen en runderen. De oorzaak is bij paarden nog niet helemaal helder. Vaak krijgen dieren het na een gebeurtenis waarbij ze zich nogal hebben opgewonden, of na het eten van zuring.
Totale beeld:
Het dier loopt stijf en houterig, de staart wordt van het lichaam afgedragen, het hoofd en de hals zijn gestrekt en ook de oren zijn stijf. Vaak treed de hik op (te zien/voelen aan de buikwand). Het dier lijkt angstig en er ontstaat een kramptoestand waarin het dier ook niet meer kan eten. Versnelde ademfrequentie en een iets verhoogde temp. Niet te verwarren met koliek, tetanus of tying up!
Er wordt een infuus met Ca-borogluconaat toegediend om het Ca gehalte weer op pijl te krijgen. Binnen 15 min. dient het dier zich langzaam te herstellen.

Toevallig net gehad op school Haha!
Uit: syllabus Ziektekunde, Stofwisseling en Endocriene klieren van Landbouwhuisdieren.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:51

De mijne had vorig jaar een calciumtekort toen ze net was bevallen.

Ze was volledig futloos en ging constant liggen , met momenten begon ze ineens over haar hele lijf als een gek te trillen. (net of ze het ontzettend koud had) Maar dat waren haar spieren die onwillekeurig samen trokken.
VA dus gebeld en ze bleek een tekort aan calcium te hebben doordat ze die allemaal in haar melk stopte. (ze kreeg nochtans merriebrok ed aan het voer lag het niet)
De VA heeft uiteindelijk calcium toegevoegd voor een paard van 500 kilo (het gaat hier om een D-pony) en toen was het over. Dat was echter niet zonder gevaar omdat ze een spontane hartverlamming kunnen krijgen van zo een dosis (ik scheet hele peeën) Maar niets doen was ook gevaarlijk omdat de spieren samen trokken en een hart is ook een spier ...

Mijn VA had ook eens een geval meegemaakt van een merrie die dit kreeg TIJDENS een bevalling , het kan uit verschillende factoren voor vloeien en melkproductie is daar 1 van.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:09

hem moest direct aan een bepaald paardje denken, die dit soort verschijnselen ook heeft sins kort. weet niet wat ze daar mee hebben gedaan.