Headshaker: is de allergie aantoonbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wauweltje

Berichten: 264
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Noord-Holland

Headshaker: is de allergie aantoonbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 09:04

Een jong 4-jarig paard van een vriendin slaat met zijn been naar zijn hoofd en heeft duidelijk last van jeuk aan zijn neus. Hij heeft er heel vaak last van maar soms ook een periode niet. Als je paard een headshaker is, dan is je paard allergies voor pollen en soms ook voor zonlicht. Dit paard is laatst getest op allergie, maar er is niets aangetroffen. Mijn vraag is dus: zijn alle headshakers allergies voor bepaalde stoffen en is dat aantoonbaar d.m.v. een bloedproef? Hoe weet ik dus of dit paard leidt aan het headshakersyndrome? Verward

Namilla
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 11:45

headshaking syndrome kan niet aangetoond worden met testen. Mijn merrie van 7 jaar heeft dit sinds 2 jaar. Ik ben er vorig jaar mee naar de kliniek geweest. Gelukkig kende de arts daar het probleem want dit is nog niet door iedereen gekend. Hij heeft toen wel foto's van haar hoofd genomen en met een camera in haar neus gekeken om alle andere mogelijkheden uit te sluiten.

Er zijn wel duizende soorten planten, bomen, struiken, gras, .... zodat het onmogelijk word om te laten testen waarop je paardje nou echt reageert.

Het enige dat bij mij tot hiertoe heeft geholpen is medicatie.

Ik wens je vriendin echt succes met het zoeken van een oplossing ik weet hoe vervelend het is voor het paard maar ook voor jezelf. Boos!

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:55

Het paard van mijn man had ook last van al deze dingen. We zijn een jaar aan het tobben geweest. DA er regelmatig bij gehaald en er kwam niet echt wat uit. Bij warmte had het paard er wat meer last van dan bij kou. Omdat we er niet uitkwamen zijn we het in het alternatieve gaan zoeken. Wat ik nu ga vertellen, klinkt voor de meeste waarschijnlijk erg zweverig. Schijnheilig Er is een vrouw bij onze paarden geweest die met dieren kan "praten". Het paard gaf zelf aan dat hij "spinnetjes"in zijn oren had. Ik ben toen een middel bij de DA gaan halen tegen oormijt. We zijn inmiddels 8 dagen verder en het hoofdschudden en slaan met de voorbenen naar zijn neus is helemaal verdwenen. Terwijl we ook aan een allergie dachten.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:58

Bij het algemene onderzoek naar de oorzaak hoort ook een ooronderzoek. Oormijt moet altijd uitgesloten worden inderdaad.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 14:58


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:38

ik heb eens gehoord dat het ook niet goed is om babydoekjes of creme\olie op de neus te doen waar veel parfum in zit,zoals zwitsal.
mijn pony ging ervan ook vaak om zn hoofd omhoog schudden en ben ermee gestopt,smeer alleen nog van zo'n aparte olie erop,en is het over Lachen

YouKnowWho
Berichten: 790
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 20:41

Er is al eens een topic over het head shaking syndroom geweest. Als je bij de zoekfunctie "capstar" intikt kom je er vanzelf!

wauweltje

Berichten: 264
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 09:06

Namilla kan je mij misschien vertellen wat voor medicatie.?
Bedankt alvast voor de andere reakties, ik hoop toch dat er nog vele volgen, juist omdat het toch een ingewikkeld probleem is.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:27

beautyfull_mickey schreef:
ik heb eens gehoord dat het ook niet goed is om babydoekjes of creme\olie op de neus te doen waar veel parfum in zit,zoals zwitsal.



Veel Verward

In zwitsal is net GEEN parfum toegevoegd en is zo neutraal mogelijk voor baby's huid
Niettemin ruikt ie wel Verward

Ze moeten hun etiketten dringend aanpassen want de info klopt niet *LOL*

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 19:00

hmm ik dacht wel dat er parfum inzat Verward
maar goed doekjes en lotion waar wel parfum inzit zou slecht zijn.
bij mij pony is het inderdaad gestopt toen ik met zwitsal stopte.
ik kan voor de genige die het willen weten Haha! morgen eens kijken hoe mijn doekjes en olie heete.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 18:32

Mijn pony had ook een allergie (stofallergie). Deze was aangetoond d.m.v. een longspoeling. Een aantal allergien(ik weet niet meer welke) zijn hiermee aan te tonen, waaronder de allergie voor pollen. Als het paard niet allergisch is voor pollen, is dat ook te zien bij zo`n longspoeling.
Succes ermee!!

Namilla
Berichten: 6
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 12:35

Wauweltje,

Heeft het paardje van je vriendin deze periode ook zoveel last ? Bij Namilla is het nu heel erg ! Huilen Dus moet ik de medicatie terug opdrijven.

Vorig jaar in maart hebben ze in de kliniek 'Periactine' aangeraden. Ik ben dit toen onmiddellijk beginnen geven. Het probleem is wel dat dit medicatie voor mensen is waardoor je bij paarden een grote hoeveelheid moet geven. Ik moest beginnen met 70 pilletjes per dag. 35 's morgens en 35 's avonds. Dit moest ik enkele weken aanhouden en dan stilletjes afbouwen. Dit maakte dat ik vanaf maart tot einde juni (nog een tiental per dag) medicatie heb gegeven.

Ik weet dat dit een dure grap is maar het is ofwel die medicatie geven ofwel de hele zomer niet buitenkomen

Misschien moet je er eens met je dierenarts over praten en anders kan je altijd contact opnemen met dokter Tom Mariën van Equinia (Noorderwijk-België).

Nog veel succes en sterkte

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:01

Doekjes voor baby's zijn volgens mij best prikkelend, zelf ooit eens mijn gezicht mee schoongemaakt na een schminck-cursus, het deed zeer!
Sindsdien gebruik ik het ook niet meer voor mijn uk (peuter) zijn gezicht.
Ik kan me er wel bij voorstellen dat een paard hier ook last van kan hebben als de neus er mee schoongemaakt wordt.

Succes met het vinden van een oplossing.