*Blauw rand om beide ogen, moet ik me zorgen maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-01 16:56

Sinds een maandje ofzo valt het me ineens op dat bij mijn pony de rand om het oog (rond de iris) heel duidelijk lichtblauw van kleur is. Dit heeft hij bij beide ogen.

Ik kan me niet herinneren dat dit altijd zo is geweest, volgens mij niet.
Bij andere paarden is het gewoon donker van kleur (of wit), maar bij die van mij echt helder lichtblauw.

Mijn pony heeft wel vaak last van pus uit z'n ogen, van die dikke witte klodders, in de winter meer dan wanneer hij 's zomers hele dagen in de wei staat.
Ik heb weleens oogcreme van mijn DA gekregen, maar kreeg dat spul niet goed genoeg in z'n oog, zodat het niet optimaal werkte.
Zouden die klodders er iets mee te maken hebben?

Ik maakte me er eerst niet zoveel zorgen over, maar toen ik gisteren bij de DA was voor de halfjaarlijkse inenting, heb ik het meteen maar ff gevraagd.
Hij heeft er naar gekeken en zei dat het niet normaal was en dat ik het goed in de gaten moest houden.
Hij zei dat ie niet zoveel verstand had van paardenogen Verward , dus dat hij niet kon zeggen of het ernstig was.

Daarom probeer ik het hier even. Misschien dat u mij kunt helpen?

Zouden het maanogen kunnen worden, of bestaan maanogen alleen maar vanaf de geboorte.

Ik maak me toch wel zorgen. Het is toch niet zo dat mijn pony blind kan worden?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 17:56


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 18:48

Ik zou er zeker nog even naar laten kijken door een andere DA! Escala heeft een keer ontstoken ogen gehad en toen lag er een blauwige melkachtige waas over haar ogen zeg maar...is dat wat jouw paardje ongeveer heeft? Een oogontsteking moet je namelijk goed behandelen anders kan het gevolgen hebben voor het gezichtsvermogen! Paard een vriendin van me had daar eens last van, hadden ze niet op tijd door, zalfje gekregen...hielp dus niet! Toen moest ze met haar paard naar de kliniek en kreeg hij injecties in zijn oogbol!!! Dat nog een keer, maar hij is in dat oog wel een deel van zijn gezichtsvermogen kwijt... Huilen Gelukkig verder geen nare gevolgen en ik wil je niet bang maken, maar ja, better safe than sorry...Vlak na die ellende van mijn vriendin's paard had Escala ook last van prutogen en kneep ze haar ogen ook wat dicht (ook kenmerk bij oogontsteking denk ik...meneer Offereins???), DA gebeld, bleek oogontsteking, toen moest ik 2 keer per dag eerst beide ogen druppelen (2 druppels per oog) en een half uur daarna zalven...en het was snel en zonder gevolgen over!!! Maar goed, wil je dus echt niet bang maken, wellicht is het niks, maar door het verhaal van mijn vriendin ben ik wel wat voorzichtiger met die ogen geworden...Succes en houd ons maar op de hoogte!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: vikki op 2001-08-01 18:49 ]</font>

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-01 10:15

Ameretto heeft af en toe ook wel eens dat ie z'n ene oog dichter knijpt dan z'n andere.
Als je ervoor staat dan zie je het verschil heel goed.

Hij heeft niet echt een blauwe waas over z'n ogen, maar echt een blauwe rand om z'n oogbol.