Schimmmel!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 11:28

Een paard dat naast mijn paard staat heeft dus waarschijnlijk schimmel.
Hij heeft er spul voor maar de dierenarts kan niet et zekerheid zeggen of het schimmel is.
Pas als die medicijnen aan slaan is het schimmel.
Mijn paard is 4 en heeft het nog nooit gehad.
Hij is er dus best wel vatbaar voor.
Weet iemand wat ik moet doen??
Alvast bedankt voor de tips
Groetjes van een bezorgde Tamara

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 11:32

gewoon niet aan dat andere paard komen, tenzij je daarna goed je handen wast.

Verder ook geen andere spullen dan die van je zelf gebruiken.

Pas ook op dat andere mensen dit ook niet doen, als ze bijv. je paard even buitenzetten.

Ik twijfel wel een klein beetje of het wel degelijk schimmel is, schimmel komt voornamelijk voor in het winterseizoen als de paarden lekker met een deken op staan.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 11:43

Het probleem is juist dat die beestjes naast mekaar en de gehele dag aan elkaar kunnen snuffelen enzo!!
Groetjes Tamaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 11:43

Je kunt voor de zekerheid alvast een flesje Imaverol halen en je paard daar mee wassen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 20:56

En je borstels, singel, deken etc. Kan wel ff duren voordat alle schimmel weg is.. voorgoed dan.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-01 21:41

Okee alvast hartsikke bedankt voor alle tips.
Zal kijken wat ik kan doen
Groetjes Tamaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 22:05

Imaverol moet je niet zo sterk verdunnen als op de verpakking staat, dan werkt het amper, heb ik gemerkt.
Ik heb zelf eens daktarin-gel gebruikt, uit de humane geneeskunde, dat werkt echt fantááásties.
Was al genoemd: pas erg op dat je de andere paarden niet besmet.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 11:57

Het aanslaan van een schimmelinfectie is een kwestie van huidweerstand. Niet elk paard dat in contact komt met schimmelsporen krijgt ook daadwerkelijk problemen. Wacht dus even af, voorkom direct contact met borstels etc, en behandel snel met de genoemde middelen als er plekjes op d huid verschijnen. waarom heeft de Da geen schimmelkweek gedaan?

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-01 20:09

Ze hebben het op kweek gezet en de uitslag hebben ze nog niet
Groetjes Tamaar

Legor&Jacq

Berichten: 37
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: 030

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 11:57

HAI Tamara en metel,

legor is het paard waar tamara het over heeft,
het geval wil dat hij in de sloot heeft gelegen.
De plekjes zien eruit alsof hij in de mest heeft geslapen(opstaande haartjes) hij heeft het dus alleen waar hij in contact is geweest met het water.
Tot op vandaag is er nog geen een paardje besmet, ook niet de paarden die direct naast legor staan. Ik heb het vermoeden dat het om een allergie gaat...
Heeft iemand hier een goed idee over?????

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 12:42

ff over als jouw paardje ook schimmel krijgt: Imaverol helpt t beste!! Je ziet meteen verbetering! Mijne was er na twee keertjes helemaal af!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 14:33

Op elke stal is er wel schimmel. Als een paard net ff een slechte weerstand heeft, dan slaat de schimmel toe. Niks aan te doen.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 17:02

Het hoeft inderdaad niet per se allergie te zijn.
Mijn vorige verzorgpaard had ook schimmel, de pony waarmee hij in de wei stond kreeg het nooit terwijl hij het wel een jaar had.
De plekjes waren aan zijn onderbenen en op zijn voorbenen vlak onder zijn buik.
Dus de buik of rug of billen totaal niet, en dan denk je al gauw: daar is hij niet mee in contact met de sloot geweest, dus misschien allergie.
Maar dit hoeft dus niet.
Wel kan het zijn dat, door de sloot, zijn weerstand verminderde die dagen, en dat het schimmel toen zijn kans zag om de kop op te steken!
Er is altijd wel een kans dat het allergie is, maar misschien dat de dierenarts kan vaststellen of het schimmel is?
Met imaverol kun je over een tijdje het besmette paard op de plekken elke dag inwrijven, en zijn deken ermee wassen en ook alle andere spullen.
Een heel gedoe, maar beter nu (in de zomer) dan in de winter, want voordat dan alle spullen weer droog zijn...
Ook al heeft het paard een tijd de winterdeken niet opgehad, als het schimmel is, toch die deken ook meewassen!
Sterkte!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-01 21:26

Owwww, die schimmel!! Verschrikkelijk!
Foxy krijgt er elk jaar in de winter weer last van. De eerste keer was ik bang dat ie longontsteking zou krijgen, hij zat heel dik in z'n vacht en had ij zijn hald onderaan een kale plek, erg groot. Ben er toen mee naar de DA geweest, en heb oen ook imaverol gekregen. dat helpt erg goed. Als ie het toch krijgt zou ik als het over is regelmatig eens herhalen, dat voorkomt een hoop narigheid! Ohw ja, en de bordstels enzo ook regelmatig wassen dan. Ik was de borstels an Fox er altijd mee.