(Ver)vellen neus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

(Ver)vellen neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-03 21:50

Bij ons op stal staat de helft van de stal er helemaal met kapotte neus bij.
Alle neuzen zijn echt zo ontzettend aan het vervellen, echt niet nomaal meer. De vellen komen er echt afzetten, in heel grote stukken.
Ben eigenlijk benieuwd of anderen dit ook hebben en wat ze er tegen doen?

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 07:59

op mij oude stage adres was er ook een paard wie zijn neus altijd aan het vervellen is.
Hun smeerde er baby zalf op om het lekker soepel te maken.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 09:47

weet je ook waar het van komt? best vreemd dat er veel paarden zijn die dit probleem hebben. Is er misschien pas geverft? of lopen ze in een wei waar kunstmest is gestrooid?
Ik zou er inderdaad ook iets vettigs op smeren, dat kan geen kwaad. Gewone vaseline of inderdaad baby-olie.
succes!

krokus
Berichten: 8
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:58

hoi,
Als alle paarden het hebben klopt er iets niet. Je moet dus verder zoeken.
Maar goudsbloemzalf of calendulan doet wonderen. Het helpt ook perfect bij zonnebrand op de neus. (Homeopatisch)
succes, krokus

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 08:10

laat de dierenarts er naar kijken want idd als alle paarden het hebben klopt er iets niet.

maare zijn ze soms allemaal de wei in geweest?? en hebben de meeste een witte-roze neus want dan kan het zijn dat het verbrand is

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 10:07

Op mijn vorige stal hebben we dat ook eens gehad. Heel veel paarden kregen een hele vieze neus van het vervellen. De rondte deed toen dat het droes was maar dat betwijfel ik . Sommige hadden wel lichte koorts.
Het is mij nooit duidelijk geweest wàt het nou precies was maar ze hadden de stal wel gesloten voor een tijd. (kun je nagaan hoe goed je daar ingelicht werd ... maar ze deden er toch op z'n minst iets aan om het te beperken mocht het besmettelijk zijn)

Ze hebben geen medicijnen gehad en het is vanzelf over gegaan. (de mijne was er overigens aan ontsnapt)

Het had ook niets te maken met verbrand zijn want het varieerde van witte neuzen tot pekzwarte en ze waren ook niet op een net bemeste wei geweest.

Dit is overigens al jaaaaaaaaaaren geleden.

Toch maar even de VA bellen.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-03 13:09

Ja, maar bij mij staan ze met z'n 5-en op de wagen op concours. En toch heeft de ene helft het wel en de andere niet.
Toevallig was het net tijd voor een rondje bloedprikken. Maar sommigen kwam er wel uit dat er een virus was. Meeste waren na 10 dagen opgeknapt. Maar eentje weer niet. Heel erg raar allemaal. En t verschild ook van dag tot dag.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 13:49

En straks preventeif insmeen met zonnebrandcreme als ze de zon in gaan. Heb ooit een tinker gezien, dat was echt erg, de hele flank viel in een keer eraf vel dan Lachen Die verbrandde altijd!

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 20:04

Bij ons hebben de paarden dat wel eens in de zomer. Dan is hun neus verbrand en gaat het ook vervellen. Wij smeren er dan hele lagen zonnebrandcrème op en als het open is uierzalf, of sudocrème....

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 22:56

Zijn de stallen onlangs opnieuw geverfd oid?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-03 12:42

Nee, helemaal niets. Tis ook niet gewoon verbranden. Tis echt heel erg raar, snap er niets van. Het verschilt ook van dag tot dag en per paard.. Verward