Paardenpil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Paardenpil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 18:17

Mijn merrie [naam verwijderd] is vaak hengstig, errug hengstig. Zo hengstig dat het gewoon ontiegelijk vervelend irritant is. Gek genoeg heb ik er tijdens het rijden/longeren geen last van, maar de andere 23 uur per dag kan ik haar op die momenten dan wel wat aandoen! Boos! Dat mag zo niet langer doorgaan. Beest krult haar rug als een kat en laat zich vervolgens tegen de boxwand aan vallen, om nog effe lekker heen en weer te schuiven...vreselijk!

[naam verwijderd] zal ik niet laten dekken, er zitten niet veel mensen te wachten op een veulen uit zo'n merrie, wat voor hengst ik er ook opzet. En fokken voor de salami, of puur uit emotionele dingen, daar doe ik niet aan mee. Veulentje moet wel een kans hebben in het leven...

Ben vanmiddag met [naam verwijderd] naar de kliniek geweest om te kijken of haar baarmoeder enzo wel normaal was, maar die zijn dus goed functionerend zonder abnormaliteiten. Mijn dierenarts stelt hormonen voor, te geven een paar dagen voor de hengstigheid. Dan moet het over zijn. Maar ja, hormonen, dat klinkt wel heel beladen...

Hij vertelde dat, hoewel de middelen nu nog onder doping vallen, binnen 2 jaar deze op de lijst komen te staan van geoorloofde middelen, en dat ik er in de sport weinig last van zal hebben. En ik ben niet bang voor de boze wolf, ik rijd met de merrie B, dus de belangen zijn niet er groot Knipoog Denk niet dat ik ervoor de gevangenis in hoef...

Heeft er iemand hier ervaring met een merrie die aan de pil is? En hoe gaat dat? Wie heeft zijn merrie laten steriliseren en bracht dat het gewenste resultaat?
Ik moet iets doen tegen die hengstigheid...dus alle informatie is welkom!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:14

Al eens een goede homeopaat geraadpleegd? Ik heb mijn volbloedmerrie die extreem hengstig was, maar ook geen problemen gaf met rijden, homeopatische korreltjes gegeven, dat hielp goed. Paard werd nog wel gewoon hengstig, maar het extreme was eraf. Was voor mij ideaal en voor het paard ook denk ik.

Hormoonspuiten worden inderdaad vaker gegeven, kan ook, zeker als je niet van plan bent om ooit met haar te gaan fokken.

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:05

Ik ben niet zo voor hormoonpreparaten, als het met homeopatische kruiden opgelost kan worden zie ik dat liever.
Verder zou je met je DA eens een operatie kunnen bespreken. Het wordt hier in Nederland niet zoveel gedaan maar in USA is het heel normaal om van een goed presterende showmerrie de eierstokken te verwijderen, zodat de eigenaar tijdens een wedstrijd geen last heeft van een 'pismerrie' of omdat de merrie niet te handelen is tijdens haar moeilijke dagen (soms weken).

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:19

Je heb ook regumate pig is eigenlijk voor varkens maar word bij zulke merries gebruikt, informeer er een over bij je da.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 17:36

Het paard van mijn zusje is nu ook al 3 weken hengstig. Soms lijkt het minder te worden, maar komt het vrolijk terug. Misschien dat het aan de tijd van het jaar ligt? Het is nu toch wel extreem warm voor deze tijd van het jaar. Ik zou even afwachten of het minder wordt. Of heeft ze er al jaren last van?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 09:32

Yep, [naam verwijderd] heeft het al jaren, en elk jaar wordt het ietsje erger...
Ik heb al druppels van VSM ofzo geprobeerd, amar dat hielp gewoon te weinig.
[naam verwijderd] haar hengstigheid begint al in januari, ook als het dus buiten gewoon vriest is [naam verwijderd] er al klaar voor...*zucht*, en dat duurt dan tot eind september...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:54

Je hebt ook niet zoveel aan VSM-druppeltjes, wat homeopatie betreft moet je eigenlijk gewoon naar een goede homeopaat die verstand van zaken heeft. Ik ken er eentje in Schagerbrug, maar er zullen er ook vast wel meerdere in Friesland zitten?