Koliekoperatie en complicaties..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Koliekoperatie en complicaties..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 21:09

Ik heb mijn paard van bijna 2 in de kliniek staan , hij heeft een koliekoperatie gehad, hij had een verstopping en een darmkanteling, dus zijn darm is ook open geweest. Nu heeft hij 2 complicaties, een infectie aan die darm en hoefbevangen...Iemand ervaring???
Hij staat is Moerbeke in Belgie en hij is daar in supergoede handen en ik blijf voor hem vechten zolang het voor hem vol te houden is..Maar ik zou graag eens willen weten of hier bokkers zijn die hetzelfde hebben meegemaakt...
Liefs Claudia

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:25

Pfff, dat is wat zeg.
Ik ken een merrie die toen ze een jaar of 10 was ook als complicatie bij een koliekoperatie hoefbevangen werd. Ze is nu weer helemaal fit. Ze heeft in ieder geval geen pijn meer, is vrolijk en heeft looplust. Maar je kunt wel zien dat ze hoefbevangen is geweest door de vorm en stand van haar hoeven en doordat ze niet altijd regelmatig is. Deze merrie kan in ieder geval haar carriere als fokmerrie voortzetten.

Wat betreft die darminfectie: daar heb ik geen ervaringen mee. Lijkt me altijd erg oppassen: infecties na een operaties, maar het lijkt me dat als hij die complicatie overleeft, dat hij daar niks aan over hoeft te houden.

Overigens is mijn merrie al 2 keer in haar leven aan koliek geopereerd. Als veulen toen ze nog maar 10 uur oud was en als 4-jarige nog een keer. Ze is nu 18 en blijft een koliekgevoelig paard, maar ze is er dus toch al 18 mee geworden.

In ieder geval veel sterkte!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:22

Ik weet precies wat voor ellende je nu meemaakt. Ik heb je al een PBtje gestuurd volgens mij? Maar mijn Jumper loopt nu, na iets meer als een half jaar weer super! Alle dierenartsen hadden hem afgeschreven. Maar ik heb niet opgegeven, goed naar mijn paard gekeken en heb besloten dat ik hem het beste ken. Heb gezocht naar mensen waar ik vertrouwen in had en dat heeft goed uitgepakt. Inmiddels staat Jump hier in de buurt bekend als het 'wonderpaard'...
Hij had zandkoliek (zat een kruiwagen vol in!), dubbele slag en een gat in de darmen, kreeg allerlei infecties na de operatie, is hoefbevangen met gekanteld hoefbeen in het ergste stadium (hoefbeen kwam door de zool heen) en spierstofwisseling zat in de poeier en twee verschoven wervels... Nou als dat niet genoeg is... Ik ben er zelf ook goed ziek van geweest dat kan ik je vertellen. Ben er zelfs een tijdje overspannen van geworden na die tijd. Want ondanks dat je probeert je best te doen en denkt dat je het beste doet voor je paard blijf je twijfelen of je wel alles hebt gedaan, of het wel weer goed komt, of je paard niet lijdt enz. Ik ben juist aan dit paard heel erg gehecht (heb er nog 2) en ben nu heel blij dat ik volgehouden heb. Hij loopt geweldig momenteel, is geen dag meer ziek en kreupel geweest na zijn herstel en zondag ga ik weer voor het eerst op concours...
Dus als ik jou was, blijf vechten zolang het leven voor je paard dragelijk is, het is niet gezegd natuurlijk dat het met ieder paard zo goed afloopt, maar probeer het in ieder geval! Veel succes!