ogen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-01 17:11

grannie(grandeur) is nu ong.2 weken van de wei af, er komt steeds allemaal pus uit z'n ogen(veel meer dan normaal dus)iemand zei dat het kwam door de wei, maar het is me nog nooit opgevallen dat een paard/pony die uit de wei komt dat heeft...we maken het nu een aantal keren per dag goed schoon. maar dat helpt niet echt geloof ik(je hebt het schoongemaakt, ruimt de spullen op, kom je terug zit er alweer nieuw pus...)is er iets dat beter helpt?of met een bepaald spul schoonmaken..??ik weet niet hoe het in het begin was, want ik ben net terug van vakantie...

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 17:25

Huis tuin en keukenmiddeltje: Even goed schoonmaken met gekookt (afgekoeld uiteraard) water, eventueel met kamille thee, dan bright eye erop smeren, dat is speciaal voor irritaties. gewoon te verkrijgen bij de ruitersportzaak.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 23:52

Het zou een irritatie door de vliegen kunnen zijn...is een vicueuze cirkel...want op die prutogen komen nog meer vliegen af... Frusty Als Escala "soepogen" heeft haal ik bij de DA een tubetje cavasan, hoef ik bij haar maar een paar keer te gebruiken en ze is er voorlopig weer van af...(Ik gebruik het het liefst zo weinig mogelijk omdat ik niet wil dat ze resistent wordt) Je zou de DA kunnen vragen of je dit zalfje kan proberen bij het paard, tubetje kan je bij de DA halen, kost ongeveer f7,50. Maar wel eerst met de DA overleggen misschien (al is het maar telefonisch) En natuurlijk moet je er zeker van zijn dat de ogen niet ontstoken zijn (dan ligt er een melkachtige waas overheen en knijpen ze de ogen volgens mij vaak een beetje dicht), dan is een andere behandeling noodzakelijk!!! Ik zeg dit omdat een vriendin van me ook prutogen had bij haar paard, na telefonisch overleg zalfje gehaald...werd alleen maar erger! Bleek het al een gevorderde oogontsteking te zijn die alleen nog maar behandeld kon worden met injecties in het oogbol...brrrr...paard is nu voor een deel zijn gezichtsvermogen kwijt...Nu zal het vast wel loslopen hoor, als hij/zij de ogen verder goed open houdt en er geen rare waas overheen zit moet je denk ik dus aan de DA vragen of je cavasan ofzo kan gebruiken...succes!!! En misschien kan meneer Offereins je ook nog uit de brand helpen mochten wij het fout hebben...

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-01 01:34

thanx..nee,hij doet z'n ogen niet de hele tijd dicht en heeft geen gloed erover(zal voor de zekerheid nog ff kijken) we deden nu idd schoonmaken met gekookt afgekoeld water maar ze zouden iets gaan halen of zo...

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-01 21:43

Ik sluit me aan bij Vikki !
Een goed zalfje kan wonderen doen !
Wat misschien nog een handige tip is:
Mocht het inderdaad veroorzaakt worden door vliegen (wat heel logisch is, zeker met het warme weer van de afgelopen weken), dan is het fijn om een vliegennetje te kopen dat ook de ogen van je paard bedekt.
Zo voorkom je dat er weer nieuwe vliegen in z'n oogjes gaan porren !
Suuces !