vraagjes over stalbandages

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

vraagjes over stalbandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 19:03

Ik heb een paar vraagje over stalbandages.

Vandaag merkte ik dat Genderose wat vocht net onder haar knie bij een van haar voorbenenn heeft. Ik weet niet of dit beginnende gallen zijn, maar ik denk dat het waarschijnlijk komt door het gewicht dat ze op dit moment met zich mee draagt (ze is echt mega dik).
Nu heb ik gelezen dat hoogdrachtige merries wel eens gebandageert worden hiervoor, en dat wil ik dus ook bij Genderose gaan doen. Of zal helpen weet ik neit, maar baat het niet dan schaad het niet.

Ik heb al meerdere malen stalbandages aangelegd, dus dat is geen probleem. Ik heb dikke fleece (zachte) bandages, en gewone ook zachte bandages tot mijn beschikking. Beiden hoeven niet met onderbandages te worden gebruikt. Maar met stalbandages, meot ik dan wel onderleggers gebruiken??

En dan nog een vraagje. Hoelang mogen ze omblijven? Ik kan ze s'avonds aanleggen (om 17 of 19 uur) maar kan ze pas de volgende smiddags (tussen 13 en 16 uur) verwijderen, omdat ik niet denk dat ik het baasje zo ver krijg om het sochtends te doen. Is dit te lang of zou het wel kunnen?? (ze staat in die tijd ook alleen maar in stal).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 21:39

over het algemeen kunnen ze altijd om blijven, maar wel minstens een keer per dag opnieuw aanleggen. (ken meerdere paarden die om verschillende redenen een stalbandage om krijgen) daarnaast zou ik wel onderlappen gebruiken geeft vaak toch weer dat extra beetje.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 08:39

Waar moeten de onderlappen van zijn gemaakt? wollen, fleece, of andere soort stof????

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 12:32

m dat verschilt het is maar wat je zelf fijn vindt.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:26

Ik vind die vilten onderlappen altijd heel fijn. Die verdelen de druk mooi, maar heb ook wel eens andere gebruikt, bijvoorbeeld theedoeken of van die sponsdoekjes. En idd minimaal 1 keer per dag opnieuw aanleggen en dan zou ik even met haar stappen ofzo zonder bandages. veel succes

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 13:28

Als de vochtophoping net onder de knie zit lijkt mij bandageren niet nuttig. Het wordt gedaan voor de vocht om de kogels, maar niet voor de knieen. Je moet dan heel hoog op de pijp bandageren en deels over de knie. Je krijgt dan dat de merrie de knie niet normaal belast en daardoor kans loopt op overbelasting door niet natuurlijke belasting van het been. Ik zou je aanraden je dierenarts te bellen en vragen voor advies. Misschien is zo'n vocht ophoping een bekend fenomeen bij hoog drachtige merrie en verdwijnt na geboorte.

Als je bandageerd wel onderlappen gebruiken. Zorg voor een stabiele en gelijkmatige druk tijdens bandageren. Bandageren van stalbandages is heel anders dan bandageren voor werk. De druk moet net zo zijn dat de bandage niet kan afzakken, maar mag zeker niet te strak. Qua tijd is het aan te raden maar gedurende de nacht te doen. MAar dan heb ik nog een vraag. Staat de merrie dna de hele dag op stal! Is wel heeeel slecht voor een drachtige merrie, die hoort zeker met dit weer, minimaal overdag op land. als je al problemen hebt met vocht in de benen is beweging 100 maal beter dan bandageren.

Succes.

Tancreda4

Berichten: 24041
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 18:15

Het vocht zit bij haar pees, onder haar knie. Het is niet zozeer haar knie, maar de pijp/ pees.
Ze staat helaas nog niet op het land. De boer heeft wel veel land, maar wordt nu bewerkt en klaargemaakt voor de koeien. In de kleinere weilandjes waar de paarden meestal staan, staan op dit moment shcapen met lammetjes. Ik stap zoveel mogelijk met haar, en degene die het eerst eop stal is, zet haar even in de bak. Al vind ik dit ook niet echt fijn, omdat ze bak redelijk mul is en zwaar. Over een paar weken zullen ze wel de wei op mogen. In iedergeval als het vuelen komt (nog 3 weken).

Ik kijk het nog even aan, stappen en afspuiten en kijken of er nog meer vocht komt. ZO ja, dan begin ik met stalbandages aanleggen.
Ik heb er ervaring mee, omdat ik een paar maanden een paar heb verzorgd die ook elke dag stalbandages om moest tegen stalbenen. De eigenaresse heeft me toen geleerd en laten zien.
Ik helaas er geen dierenarts bij halen, omdat ik daar helaas niet over kan beslissen.

Maar bedankt voor de informatie!!

Groetjes Ingrid