* oog

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-01 21:32

Dit wordt ff een beetje een lang en ingewikkeld verhaal.

Mijn paard (9jarige KWPNer) heeft toen hij een veulen was (1 of 2 jaar) een wond in zijn oog gehad. Dat is toen gaan ontsteken en, als ik de vorige eigenaars mag geloven, behandeld mbv laser in Brussel. Daardoor zit er een litteken (witte waas) van ong 1 cm2 in zijn hoornvlies. Volgens de DA zou hij blind worden, was het glaucoom ed. Allemaal rare voorspellingen, inmiddels 5 jaar geleden. Niets is daarvan uitgekomen, want naar mijn beoordeling ziet hij met dat oog uitstekend (hij kijkt en volgt bijna iedereen om zich heen, en dus ook met dat oog, soms alleen met dat oog). 2 jaar geleden ging het ontsteken. niet het oog zelf, maar iets van de traanbuisjes. Ik ben er toen vrij snel mee naar de DA gegaan die alleen naar het litteken keek. Ik zei dat ik dacht dat dat litteken er niets mee te maken had, omdat hij dat altijd al had. Ik kreeg toen een oogzalf mee (ook voor honden en katten gebruikt) en na een week was het nagenoeg weg. Tubetje opgemaakt en oh wonder, na een week kwam er weer snot uit het oog. Zo zijn we toen de zomer doorgegaan, en in de herfst was het 'opeens' over. Vorig jaar kwam aan het eind van de zomer opeens die ontsteking weer terug. Weer oogzalf, allerlei onderzoeken (met groene zalf die het litteken zou moeten kleuren als het actief was oid) en veel DA bezoeken later wisten ze niet wat het was. Ik werd er een beetje gek van en dacht: ik smeer die oogzalf er wel in en zie wel. Dat werkt ook prima.
Het litteken is niet groter geworden, maar ik vraag me wel af wat het is. Ik dacht eerst dat het misschien iets te maken heeft/had met de eerdere ontsteking. De DA kon daar niet echt uitsluitsel over geven. In die vijf jaar is hij zeker niet blinder geworden, ook niet onzekerder aan dat oog oid. Ik denk dat de ontsteking dit jaar weer terug komt en vraag me af of het wel verstandig is om het maar weg te smeren met zalf en net zo lang door te gaan tot het over is.
De ontsteking zit volgens mij in de traanklier of in de traanbuis. Aan die kant zwelt het buiten het oog ook een beetje op, en onbehandeld komt er een enorme snot ontwikkeling. Ik maak het dan schoon met gesteriliseerd water en smeer er zalf in, het gaat over, maar komt altijd weer terug. Wat kan dit zijn? In de winter heeft hij er overigens helemaal geen last van, alleen in juli/augustus.

Laudine

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, blokfluit, Fnanne, jen, Lara_ en 15 bezoekers