Vleeswonden....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Vleeswonden....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 16:52

Grote open vleeswonden, juist wel of juist niet spoelen met lauw water???

Mij pony heeft afgelopen zondag nml een ernstig ongeluk gehad, ze heeft grote vleeswonden aan beide voorbenen en haar linker achterbeen. Ze hebben wat kunnen hechten (12 hechtingen) maar ook een groot deel was niets meer aan te hechten en is dus open gebleven....
Afbeelding
Afbeelding


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 21:12

Ik snap dat je niet op de wond moet spuiten, dat lijkt me ook niet echt goed! De wonden beginnen een beetje te stinken, vandaag dat ik het me af vroeg of het niet goed is ze af te spuiten! Maar bedankt voor de reactie!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 08:31

mijn zusje was afgelopen zondag lekker aan het rijden op Nena, helaas toen ze op een steiltje af reed, viel ze doordat Nena weigerde, ze nam het hoofdstel van Nena en een staander mee, waardoor Nena helemaal overstuur raakte (ze is welsh-arabier, en raakt erg snel in de stress..) Ze scheurde weg knalde zonder pardon tegen een grote ijzeren bak aan, dook daarna het stro in, schrok daar weer zo van dat ze een ploeg raakte.. Toen wilde ze de oprit bij ons op maar daarvoor moest ze eerst een bocht door, die haaldze ze niet en ze raakte in het prikkeldraad... Het arme beestje heeft helemaal verstrikt gezeten in het draad en heeft ook nog is een betonnen paal uit de grond getrokken!!!!
Toen ze weer uit het prikkeldraad was galoppeerde ze de oprijlaan verder op en ging zo de N348 op (grote drukke weg..) gelukkig hadden de auto's het snel in de gaten dus ze heeft daar geen ongelukken veroorzaakt.. Ik was op de fiets achter haar aan gefietst, ik zag alleen maar bloed, het was verschrikkelijk.. En elke keer als ik iets dichter bij haar kwam ging ze harder, gelukkig heb ik haar wel het fietspad op kunnen sturen en daarna het dorp in. Waar ze tot stilstand kwam... Ze had alleen geen hoofdstel of niks meer om, dus ik had haar vast om haar nek..
Ik wilde bellen naar mijn vader, maar mijn mobiel viel en deed het niet meer, toen heb ik maar om hulp geschreeuwd en gelukkig kwamen er mensen me helpen, m'n vader kwam toen spoedig, en we konden vrij snel naar huis, maar het bloed liep er met grote stralen uit.. echt super zielig! Thuis aangekomen kwam de DA gelukkig vrij snel...
Nena had beschermers om, ze had er nog 1 om toen ik haar vond, de andere drie lagen bij het prikkeldraad, volledig kapot, er zaten diepe krassen in, zo zie je maar weer dat beschermers dus ook wel erg goed kunnen zijn, anders had ze haar pezen ook nog kapot gehad! Maar goed zo is het dus allemaal gebeurd.....

De DA heeft Nena excenel en nog een extra tetanus prik voorgeschreven en ik spoel de benen (voor dus ver nog niet de grote wonden) met lauw water en de dikke plekken met koud water, voor de rest moest ik iedere dag acederm op de wonden spuiten en later overgaan op lotagen... en dat soort middeltjes. Gisternacht en vannacht heb ik haar ook voor het eerst in de bandages gehad (voor pezen en knieen en achter hakken) voor het vocht. Ik heb een super homeopatisch middel wat super helpt tegen vocht, het vocht is nu nog niet echt afgenomen maar ik ben al lang blij dat het vocht nog niet verder naar beneden is gezakt! het is dus afwachten hoe het verder gaat met er, ik hoop dat er geen ontstekingen komen, want als er ontstekingen komen is er maar weinig kans dat ze dit over leeft....
Gisteravond had ze wel de temp wat te hoog (38,64) ik was dus alweer helemaal in de stress, maar gelukkig was de temp vanochtend (37,70)..

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 18:30

ja ik hou jullie zeker op de hoogte! Ik heb net een weitje voor haar afgezet, en heel erg voorzichtig liep ze er naar toe, ze loopt nu lekker te grazen en straks ga ik haar benen maar weer is lekker afspuiten!

gelderfan... waarom geen wondspray??

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 23:21

1 wond stinkt nogak, vandaar dat mijn vraag ook kwam over het afsoeplen! Vandaag heb ik haar grote wonden dus voor het eerst afgespoeld en ik moet zeggen dat die ene 'stink' wond er nu veel beter uit ziet!


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 13:14

op het moment dat ik haar op de weg zag lopen, en achter haar aan ging, had ik wel door dat ze er erg aan toe was... maar was helemaal vergeten dat ik normaal flauw val als ik zoiets zie, pas toen ik thuis aan kwam, de DA met Nena bezig was en ik dus een beetje tot rust kwam, begon ik helemaal te trillen, en werd hartstikke duizelig... nu ben ik elke dag druk bezig met de wonden en kan ik er gewoon naar kijken, maar het is wel verschrikkelijk hoor!
We mogen zeker van geluk spreken dat ze er zo is afgekomen, ik moet er niet aan denken als ze bv geen beschermers om had gehad, of ongelukken had veroorzaakt....

Nena staat nu lekker in de wei te grazen en ze loopt weer een beetje, dat is heel mooi, gelukkig!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 17:44

Nena's wonden zijn voor zover kon al gehecht.... (wat op de foto's nog open is, kon niet gehecht worden..) ze heeft in totaal 12 hechtingen..
Maar ja mag tot wel met acederm of dat soort spul op open wonden smeren die niet meer gehecht hoeven te worden??

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 22:08

Dag en nacht in de wei zal niet lukken, het is een welsh-arabier, en ze heeft het erg snel koud, bovendien zullen zij en de andere paarden op stal dat ook niet accepteren... Ik probeer haar overdag wel zo veel mogelijk in de wei te hebben...

Ik spuit nu alleen acederm op de wond die een beetje aan het geel worden is, de andere wonden laat ik voor zover mogelijk met rust, ik laat alleen elke dag eventjes het water erover heen lopen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gladijs, SemrushBot, SentiBot en 28 bezoekers