wordt je paard dik van yoghurt??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

wordt je paard dik van yoghurt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 18:44

Mijn paardje wordt een beetje dun en ik ben haar al aan het bijvoeren met mais enzo, maar het wil niet echt lukken. Ze is pas ontwormt dus daar kan het niet aan liggen. Nou hoorde ik van iemand dat paarden dik worden van yoghurt is dat waar of is dat juist heel slecht??

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 21:10

Yoghurt is geen paardenvoer. Een paard is een planteneter. Dus gewoon nog wat meer voeren misschien?

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 01:08

Stampot met spek worden ze ook dik van Knipoog

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 01:10

Niet gaan rotzooien met spul dat niet voor paarden bedoeld is, gewoon voldoende goed voer geven en/of de dierenarts raadplegen, dat is gewoon het beste.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 09:22

nou mijn paard had dat ook ze hebben in de winkel waar ik voer koop gezegd:koop veulenbrokken voor veulens van 1 of 2 jaar (mijn paard is er 11) en dat heeft geholpen! nu geef ik voederbieten omdat die niet genoeg 'groen' eet (te weinig gras) dat helpt ook wat maar maar 1 biet per dag anders krijgen ze koliek!

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:10

Pulp is ook een vulmiddel trouwens, je moet alleen zeer voorzichtig zijn met het voeren daarvan. Ik zou niet te veel mais voeren want dat kan verstoppingen in de darmen opleveren. Dat heeft mijn paard zeer regelmatig gehad toen ze mais at. En dat was niet eens zo veel wat ze kreeg.

Mijn eerste pony was een echt scharminkel en die heb ik 2 maanden lang iedere dag een heel 2 dagen oud bruin brood gegeven. Daar worden ze voller van maar ze raken niet verstopt door de zaden ed in bruin brood.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 12:54

zijn haar tanden wel ok?

indien ja:
geef voldoende ruwvoer
eventueel voederbiet
mais helpt meestal wel.

natuurlijk ga je niet op 1 dag zien of ze bijkomt!

let wel: vet kweken of spieren kweken is totaal iets anders, maar een mager paard extra ruwvoer en eventueel biet, mais bijvoeren is ok, zolang je niet té veel mais voert (max 1/4 van het rantsoen hardvoer)

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 13:19

Wat voer je haar op dit moment?
Dan kunnen andere mensen zien wat je eventueel aan zou kunnen passen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 14:20

Een paard kan geen melkeiwitten meer afbreken, wanneer hij niet meer bij z'n moeder drinkt. Dus zou ik maar geen yoghurt voeren.

Wat betreft het dun worden: wat doet je paard aan werk en wat voer je hem nu?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:06

En groentesoep is ook heel gezond, vraag maar aan Pokemon Haha!

Wat doet je paard nu voor werk en wat is z'n huidig rantsoen?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:14

ik heb dit probleem ook min of meer (gehad).mijn paard at alles op zijn dooie gemak en liet vaak heel veel liggen, in de wei speelt hij ook liever dan aan gras te denken. als we gaan voeren gaat hij naar buiten kijken en pakt af en toe eens een hapje. het is wel goed om altijd met kleine beetjes te eten maar hij bleef iets te dun (hij is of was niet erg mager, hij mocht alleen veel ronder voor zijn bouw). hij krijgt 5 kilo conditionon Xtra en 4 plakjes hooi per dag. hij loopt drie kwart a 1 uur per dag en loopt ongeveer 2 uur op de wei. we hebben alles geprobeerd wat in ons op kwam, voerbak na elke maaltijd reinigen, de tanden na laten kijken, worteltjes door het voer.maar hij bleef maar wat dun. hij kreeg eerst Stibro. maar nu doen we hem wat lijnzaad olie door de brok en hij krijgt andere brok. en nu vind hij het heerlijk om te eten. door de extra energie in de brok loopt hij ook beter en kan zo meer spieren vormen.

sorry heel verhaal. maar ik probeer dus te zeggen. kijk eens verder voor je met al die rare gerechten begint wat niet voor paarden bestemd zijn. ik denk als yoghurt zo'n goede oplossing was had je wel yoghurt brokken ofzow.

groetjes

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-03 22:02

Het paard waar ik op rijd is manegepaard, ze wordt ong 1 a 2 uur per dag gebruikt. Per keer krijgt ze 3 kilo biks dus 6 kilo op een dag dat is best wel veel vind ik. Ze is ook niet zo groot ze is ong 1.60. En dat van dat yoghurt had ik ook maar gehoord dus vroeg ik me af of het goed was

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:48

Tychon schreef:
Pulp is ook een vulmiddel trouwens, je moet alleen zeer voorzichtig zijn met het voeren daarvan. Ik zou niet te veel mais voeren want dat kan verstoppingen in de darmen opleveren. Dat heeft mijn paard zeer regelmatig gehad toen ze mais at. En dat was niet eens zo veel wat ze kreeg.

Mijn eerste pony was een echt scharminkel en die heb ik 2 maanden lang iedere dag een heel 2 dagen oud bruin brood gegeven. Daar worden ze voller van maar ze raken niet verstopt door de zaden ed in bruin brood.


BIJ PULP MOET EJ WATER DOEN EN HET 24 UUR LATEN STAAN!!!!!!

ANDERS GAAT HET SLOLLEN IN HUN (SLOK)DARM(EN)!!!!!!!!!

LET DUS OP!!!!!

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 20:20

verder geef ik haar ook nog mais en ze krijgt gewoon hooi. Ook is ze pas naar de tandarts geweest

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:24

Ik zou niet gaan experimenteren met yoghurt! Das voor mensen gemaakt, en dus niet voor de paardjes! Van al dat mensenvoer kunnen ze hartstikke ziek worden! onze hond heeft nu eiwitallergie, doordat hij teveel kaas had gegeten...
Mais voeren is idd een goede optie en neem de tijd, ze worden niet in 2 weken tijd lekker rond

DubbelFun

Berichten: 88637
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:38

Wat bedoel je met 'een beetje dun'. Kun je haar ribben zien als ze gewoon stilstaat of voel je ze alleen als je echt je vingers langs haar flanken gaat.
Steken haar botten in haar achter hand boven haar billen uit, ligt haar ruggegraat boven haar rug??

Een paard wordt door ons veel te snel als 'te dun' ervaren.
Je mag de ribben voelen en zien als een paard in een buiging staat. Dan is een paard niet te dun, maar gewoon net goed.

Als je echt haar ruggegraat en botten ziet dan is ze echt te dun en moet je meer voeren, wormenkuurtje, tanden nakijken. Helpt dat niet dan een mestonderzoek en bloed laten checken.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-03 16:27

je kunt haar ribben zien als ze stilstaat, en je kan haar ruggegraat ook wel zien, op haar kont zitten nog spieren dus die zijn nog wel gevormd

DubbelFun

Berichten: 88637
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 16:53

Koop eens een zak zemelen. Geef hier elke dag een flinke schep van samen met haar bix. Halve liter water er door, scheutje zonnebloemolie. Als je nog wat fruit hebt of een boterham, peentjes of ander lekkers mag dit er ook door.
Eea goed mengen en je hebt een heerlijk dikmakertje voor haar Lachen

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-03 20:41

Sugarmiss schreef:
Koop eens een zak zemelen. Geef hier elke dag een flinke schep van samen met haar bix. Halve liter water er door, scheutje zonnebloemolie. Als je nog wat fruit hebt of een boterham, peentjes of ander lekkers mag dit er ook door.
Eea goed mengen en je hebt een heerlijk dikmakertje voor haar Lachen



Of gewoon een kant en klare zak slobber kopen. Heet water erover, even laten trekken en je hebt heerlijke verse dikmakende slobber zonder al teveel moeite en een vieze boel Vork

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 11:51

Let wel op dat ze niet aan de dunne raakt met het teveel bijvoeren van zemelen, dit werkt namelijk laxerend... maar paarden vinden het wel heerlijk, zeker zoals de receptjes hierboven mmmm

Verder zetten paarden het beste aan van ruw voer en niet zozeer van brok; dus zorg dat je paard altijd voldoende (lekker) hooi of kuilgras o.i.d. krijgt. En inderdaad effe kiezen etc. na kijken als er proppen worden gemaakt van het hooi, of als dit niet voldoende wordt gegeten.

Manuella23
Berichten: 2252
Geregistreerd: 26-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 12:54

veulenbrok vond Zazou heel lekker , nu geef ik dt niet meer en ik zie dat hij vermagert!!!

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-03 13:28

of gebroken mais heeft bij mijn vorige paard ook goed geholpen

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 16:43

Het wil niet zeggen dat als ze ontwormd is ze geen last meer van wormen kan hebben. Sommige wormen gaan niet dood van een wormspuit.
Ik zou ook het bloed laten checken. Maar als het een paard van de manege is dan kunnen zij toch ook de DA bellen?

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 23:30

iedere dag een scheut maisolie,is veel goedkoper dan lijnzaad olie.