Castreren, maar hoe ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Castreren, maar hoe ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 14:15

De tijd is aangebroken dat ik mijn 3 jarige hengst laat castreren. Maar ik weet niet zo goed welke methode ik zal gebruiken. Naar mijn weten zijn er 3 voor de hand liggende methodes:

* Staand, maar dat vind ik een beetje te robust gaan dus die valt al af,

* Liggend in het scrotem. Dan wordt dus in de balzak gesneden en het handeltje weggehaald. Het nadeel volgens mij is dat het 'vel' wat overblijft gaat ophopen en dat de wond er tussen zit, zodat de kans op infecties groter is...........

* liggend vanuit de lies. Hierbij maken ze een snee in de lies en halen het handeltje weg, het voordeel is dat de wond niet bedolven wordt onder het vel en de paarden krijgen voor 7 dagen een catheter om vocht en vuil af te voeren, maar het nadeel is dat ze langs weefsels afgaan om bij de ballen te komen, misschien dus meer kans op het raken van zenuwen, pezen enz.

Ik weet het dus gewoon niet. In de eerste instantie ging ik geheel voor de lies, minder kans op ontstekingen, maar nu twijffel ik toch. Stel dat er een weefsel wordt geraakt een een pees of zenuw wordt geraakt denk ik dat ik toch liever een infectie om handen heb dan misschien wel hanentred of zo iets............

Wie heeft ervaringen met deze vormen (goede of slechte) zodat ik mijn keuze misschien makkelijker kan maken ???


Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 12:42

De staande astratie vind ik niets. Dat gebeurd thuis in een niet sterille ruimte, nl gewoon buiten. Mij lijkt de kans op infecties dan dus groter..... De paarden zullen de algehele narcose niet als prettig ervaren, maar dat lijkt me het castreren zo ie zo niet. Ik denk dat ik toch voor de liggende operatie ga, en dan vanuit het scrotem en niet de lies.

Over die kijkoperatie heb ik ook wel het eea gelezen, maar op de een of andere manier heb ik daar niet zo'n goed gevoel bij........

Qua geld maakt het me niet zo heel veel uit hoor, alsh et gewoon maar goed gebeurd !!! Dat is voor mij veel belangrijker. Ik zou er niet aan moeten denken dat er iets mis gaat....... Dus het wordt zo ie zo op de kliniek......

Ik denk dat jeh et paard het minste laat mee maken door em geheel te verdoven, ook al zit daar een risico aan, maar bij ons op de kliniek zijn goede recovery stallen dus dat zal nog wel mee vallen.


Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 12:55

ik laat t zo ie zo door maarten doen hoor. Over hem het is nooit klachten gehoord. Nee niet thuis dat is zo onsteriel..........

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 13:17

het gaat gewoon een beetje tegen mijn gevoel in

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-03 12:21

Ik heb het er uitgebreid met mijn DA over gehad en hij is toch voor liggen en dan kan ik kiezen voor thuis of op de praktijk. Het punt is dat hij op dit moment bij een ruiter staat. Ik ben helaas al 9 weken thuis door een dystrofie aan mijn been, na een banketstaaf val van hem.

Ik moet em dus zo ie zo nog gaan verhuizen naar onze stal. Mijn DA denkt dat het in dat geval niet onverstandig is het op de kliniek te laten doen en hem dan direct in de weide te zetten. Hij wordt 10 mei pas 3 dus hij mag nog een paar maanden fulltime de wei in.

Ik weet niet wat het beste is en iedere DA die ik spreek heeft toch een eigen kijk erop. De een is voor staand en de ander voor liggen thuis, of weer een ander zweert bij de kliniek ivm hygiene. En de volgende zegt dat in die lies weer een betere manier is. Van die DA's wordt je dus geen steek wijzer............

Mijn gevoel zegt dat ik em het beste naar de kliniek kan brengen om em liggend te castreren. Maar ja ik heb er geen ervaring ermee.

In 4% van de gevallen gaat het fout met liggen castreren in 2% van de gevallen via de lies en maar liefst bij 8% van de gevallen als het staand gebeurd, daarom valt dat staand castreren dus voor mij af. Als ik dan toch moet kiezen wordt het waarschijnlijk liggen via het scrotem in de kliniek....

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-03 12:15

Ik denk dat iedereen het toch op zijn of haar eigen manier moet doen, waar je je zelf het beste bij voelt want helaas moet IK heb beslissen en kan hij niet aangeven wat hem t beste lijkt (waarschijnlijk is dat toch man blijven want hij voelt zich de koning te rijk, hahahahhaa)

Ik moet idd nog ruimte hebben waar ik hem de eerste 6 tot 8 weken op de wei kan zetten waar geen merries bij staan omdat ie dan nog vruchtbaar is, ik dacht dat dat niet zo moeilijk zou zijn maar dat valt me nog tegen.

Duzz als iemand een wei weet waar alleen maar ruinen en of hengsten staan waar mijn kleine bij kan hoor ik dat graag !!!!!!!

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-03 10:25

Cassidy schreef:
Hoe klein is jouw kleintje?

Per wanneer zou dat dan zijn?

Ik weet wel een adresje met hengsten en ruinen, maar dat is dan voor langere tijd. Hij zal in ieder geval met de hele groep tegelijkertijd het land op moeten. En in hoeverre het mogelijk is dat hij er na 8 weken weer uit gaat is aan de eigenaar om te beslissen...


Mijn kleintje is 1.64 (maar toch is ie mijn kleintje Haha! Haha! , ik heb moeders namelijk ook, vandaar)

Per wanneer is een beetje afhankelijk van wanneer hij ergens terecht kan, maar wel binnen nu en een week of 3.

Waar is dat adresje ??

Ik wil hem buiten hebben totdat ik denk dat hij genoeg geroeit is, of dat 2 maanden of 4 of 6 maanden is weet ik dus niet. misschien als je mij een event. teelfoonnummer ofzo kan geven dat ik dat kan bespreken met de eigenaar van de wei ????

PB me anders maar......

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 09:05

Piet heeft merrie's en ruinen samen staan dus dat kan dan al niet........ Ik had hem als eerste gebelt....... Cor heb ik ook gevraagd maar die wist zo ook niets, ik moest em nog bellen maar ik heb zijn nr niet meer...... Ik ga er van t weekend wel langs....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Rijsa, Violaatje en 74 bezoekers