Castreren, maar hoe ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Castreren, maar hoe ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 14:15

De tijd is aangebroken dat ik mijn 3 jarige hengst laat castreren. Maar ik weet niet zo goed welke methode ik zal gebruiken. Naar mijn weten zijn er 3 voor de hand liggende methodes:

* Staand, maar dat vind ik een beetje te robust gaan dus die valt al af,

* Liggend in het scrotem. Dan wordt dus in de balzak gesneden en het handeltje weggehaald. Het nadeel volgens mij is dat het 'vel' wat overblijft gaat ophopen en dat de wond er tussen zit, zodat de kans op infecties groter is...........

* liggend vanuit de lies. Hierbij maken ze een snee in de lies en halen het handeltje weg, het voordeel is dat de wond niet bedolven wordt onder het vel en de paarden krijgen voor 7 dagen een catheter om vocht en vuil af te voeren, maar het nadeel is dat ze langs weefsels afgaan om bij de ballen te komen, misschien dus meer kans op het raken van zenuwen, pezen enz.

Ik weet het dus gewoon niet. In de eerste instantie ging ik geheel voor de lies, minder kans op ontstekingen, maar nu twijffel ik toch. Stel dat er een weefsel wordt geraakt een een pees of zenuw wordt geraakt denk ik dat ik toch liever een infectie om handen heb dan misschien wel hanentred of zo iets............

Wie heeft ervaringen met deze vormen (goede of slechte) zodat ik mijn keuze misschien makkelijker kan maken ???

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:11

een liesoperatie is heel wat riskanter dan een liggend en het zaakie wegsnijden.

staand vind ik een gevaarlijke zaak omdat er dan (altijd trouwens) klemmen op de ballen worden gezet en het paard die eraf kan schoppen omdat hij alleen een plaatselijke verdoving heeft gehad.
dat vind ik dus sowiezo een gevaarlijke optie

als je een paard liggend laat castreren valt de ophoping van vel meestal wel mee en vaak wordt er ook wel gehecht. belangrijk is gewoon dat op wat voor manier dan ook dat infecties evengoed kans hebben en je de wond gewoon moet schoonhouden..
suc66

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 19:03

Het zijn de zaadleiders en bloedvaten die worden afgeklemd, niet de ballen.
Staand valt best mee, een paard neerleggen is ook niet altijd even prettig. Bovendien moet hij daarvoor naar de kliniek. Staand kan het thuis gebeuren en dan kan hij de wei op, wat het mooiste is voor de wondgenezing.

In de lies (oftewel heel hoog het lieskanaal open maken en daardoor de boel naar buiten halen) hebben ze op "mijn" draversstal goede ervaringen mee. Dat is zeker bij oudere paarden (wat i dit geval nog niet zo erg speelt) een mooie en veilige manier.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 19:32

moet ie naar de kliniek voor liggend? Bij ons zjn er vorig jaar 3 hengsten op deze wijze gecastreerd, gewoon thuis.
Heb ook op bokt meerdere foto's gezien van castraties die niet op de kliniek waren

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 20:59

Ze doen het gewoon in het weiland[teminste bij mijn paard wel]Bij hem is je tweede optie gedaan en hij heeft nergens last van gehad!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:04

Denk dat Jantien de manier plat op de rug met benen wijd, en onder narcose bedoeld. Staand doen volgends mij maar heel weinig DA nog allemaal gewoon liggend. Mijn Bouke is zo gedaan en dat ging prima, ook hij was bijna 3 jaar oud.
[ITP] BoukeĀ“s castratie

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 22:59

[ITP] foto's castratie: Zo gaat dat dus

Castratie van mijn hengst van vandaag! Heb je een beetje een idee hoe het te werk gaat!
Ik vind deze manier echt vriendelijk, omdat het paard niks voelt, en ook na die tijd het minste pijn heeft....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:16

nog een optie die niet in je lijstje staat: laparoscopisch via een kijkoperatie. Zou in ieder geval mijn keuze zijn...kans op infectie is een stuk minder, en je krijgt je paard in ieder geval gecastreerd uit de kliniek terug (mocht de castratie via kijkoperatie mislukken)
Er is al eens eerder een vraag geweest, misschien moet je even zoeken?

In een aflevering van de Bit van vorig jaar stond deze methode beschreven...weet alleen niet meer welke. Ik ga even zoeken....

*edit* volgens mij de editie van Juni of Juli vorig jaar....

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:27

Bij onze ex-hengsten is het gewoon staand uitgevoerd. Ik ben het met Jantien eens: een paard neerleggen is ook niet altijd even prettig - brengt ook een bepaald risico met zich mee (net als het voor de eerste keer na de verdoving weer overeind gaan staan). Ik zou het de volgende keer weer net zo doen. Bijkomend voordeel zijn de kosten, die zijn bij deze methode gewoon het laagst.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 23:43

jantien ik bedoel ook de bloedvaten hoor. maar de klemmen moeten wel achter de ballen en daarna word de boel opengesneden. en dat is staand toch een gevarlijk iets.
2 eigenaren van paarden bij mijn vorig stage adres stonden daar ook op en beide paarden zijn doodgebloed doordat ze de klemmen eraf trapten. dat is best tricky. want hoe goed je ook verdoofd ze weten dat er iets aan de hand is.

iggen hoeft niet in de kliniek
meestal gebeurt dat op de wei of in de stal

dat wat in de bit stond was een nieuwe manier voor castratie bij klophengsten..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 00:46

DAt is dus niet een methode die alleen werkt bij klophengsten. Het is daarvoor uitgevonden, maar dat betekend niet dat een normale hengst ook niet zo "geholpen"kan worden. Bij ons op stal zijn er inmiddels 4 hengsten op deze manier gecastreerd. Allemaal oudere paarden (van 4 tot 7 jaar) een leeftijd waarbij de castratie sowieso in de kliniek gebeuren moet. En alle 4 waren GEEN klophengst. Is allemaal heel fijn gegaan, je hoeft niet bang te zijn voor infectie, paard kan ook in de winter of als het slecht weer is gecastreerd worden. Kost een beetje meer dan gewone castratie, maar het zou voor mij DE methode zijn...

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 10:59

Wij hebben het op diverse manieren laten doen, staand en liggend (thuis) maar altijd ellende, ontsteking, enorme zwellingen, paarden die van ellende en pijn niet meer bewogen of eten. Na overleg met de DA de laatste onder narcose (dus op de rug) in de kliniek laten behandelen, en dat was werkelijk perfect, dezelfde dag mee naar huis, thuis elke dag 3x een klein kwartiertje mee gewandeld, niet afspuiten of zo, na een week de hechtingen eruit en we zijn weer rustig aan het werk gegaan 2 weken naar de castratie alles vergeten en vergeven, echt een opluchting ten opzichte van de andere castraties. Het is wel zo dat deze vorm van castratie meer gevaar met zich mee brengt, narcose en op de rug liggen. Maar ben toch heel blij hier voor gekozen te hebben en een volgende keer doen het weer net zo (wel in overleg met DA). Veel succes met het nemen van een beslissing en als je het staand of liggend (thuis) laat doen en er komt een verdikking of een ontsteking dan komt het meestal toch allemaal wel goed hoor, het kost vaak alleen veel tijd en zorg.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:05

Voordeel van een castratie middels kijkoperatie is dat het paard alleen een roes krijgt en geen algehele narcose. Hij hoeft dus niet te liggen. Verder gebeurt de castratie alleen maar in de kliniek. Enfin..aan jouw de keus.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 11:12

Liggend thuis heb je normaal niet zo vaak problemen. Belangrijk is dat het zo steriel mogelijk gebeurt en dat er geen flarden weefsel meer uit de wonde hangen.
Wat voor mij negatief is aan staande is dat de castratie "open" gebeurt, dwz dat je de tang op de zaadleider en bloedvaten zet en het omliggende vlies wegsnijdt. De doorgang naar de buikholte is dan open. "Gesloten" is veiliger: je zet de tang op vlies, bloedvaten en zaadleider, op die manier sluit je ook de doorgang naar de buik en kunnen er geen ingewanden afdalen in de wonde. De streng wordt dan zo hoog mogelijk afgebonden (wat je ook staande niet kan), na loslaten schiet die omhoog, ver van de wonde en infectiegevaar. Infectie zie je vaker als de streng nog in de wonde bungelt. Nadeel is wel dat je niet meer bij de streng kan als die blijft bloeden.
Ik ben voor liggend thuis, gesloten. Netjes uitgevoerd en op de wei heb je het minste risico op complicaties (de kliniek is ook niet slecht natuurlijk maar meestal toch heel wat prijziger).

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 12:42

De staande astratie vind ik niets. Dat gebeurd thuis in een niet sterille ruimte, nl gewoon buiten. Mij lijkt de kans op infecties dan dus groter..... De paarden zullen de algehele narcose niet als prettig ervaren, maar dat lijkt me het castreren zo ie zo niet. Ik denk dat ik toch voor de liggende operatie ga, en dan vanuit het scrotem en niet de lies.

Over die kijkoperatie heb ik ook wel het eea gelezen, maar op de een of andere manier heb ik daar niet zo'n goed gevoel bij........

Qua geld maakt het me niet zo heel veel uit hoor, alsh et gewoon maar goed gebeurd !!! Dat is voor mij veel belangrijker. Ik zou er niet aan moeten denken dat er iets mis gaat....... Dus het wordt zo ie zo op de kliniek......

Ik denk dat jeh et paard het minste laat mee maken door em geheel te verdoven, ook al zit daar een risico aan, maar bij ons op de kliniek zijn goede recovery stallen dus dat zal nog wel mee vallen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 12:47

Ik zou het staand doen. Ik heb mensen gehoord die hun paard nooit meer laten castreren door de veearts uit Leende (noem effe geen naam) want die wilde het liggend doen. Dat paard wilde helemaal niet liggen en er kwam een hoop extra stress bij kijken. Daarbij krijg je dan ook meer kans op ontstekingen en zo. Ik zou het gewoon staand doen.

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 12:55

ik laat t zo ie zo door maarten doen hoor. Over hem het is nooit klachten gehoord. Nee niet thuis dat is zo onsteriel..........

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:02

Tychon schreef:
ik laat t zo ie zo door maarten doen hoor. Over hem het is nooit klachten gehoord. Nee niet thuis dat is zo onsteriel..........


Ik hoor van Sip Ouwekerk dat die er ook heel goed in is.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:06

baloe is gisteren gecastreerd. En er is niks aan de hand. Alles ziet er goed uit! Laat m toch lekker in zn eigen omgeving!!! Is toch veel fijner?
Maar je moet het zelf weten! Een paard moet naar de 2e pik wel liggen, want dat is een spierverslapper met narcose! Ennuh, als een paard dan nog blijft staan...
Ik vond het heel fijn, deze manier van castreren! Het ging snel. Paard komt in land neer, is ook niet zo hard!
Ik zal mijn paard altijd zo laten castreren! En in 15 minuten is t klaar

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:12

Normaal gaat een paard thuis ook volledig in slaap. Ideale locatie is een kort gegeten weide. Als de castratie is afgelopen wordt het paard nog eventjes op de grond gehouden tot hij echt instaat is om recht te staan. Dan rustig overeind laten komen en gewoon buiten laten.
In de kliniek is het uiteraard ook goed, maar kwestie van infectiedruk als het afgelopen is ben je nergens beter af dan gewoon buiten.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:15

baloe heb ik gewoon laten liggen, en gewoon gewcht tot hij overeind kwam. Volgens de DA het beste. Komt hij namelijk natuurlijk overeind! Na 15 minuten liep ik weer vrolijk rond

Tychon
Berichten: 33
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 13:17

het gaat gewoon een beetje tegen mijn gevoel in

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 13:20

Zannekin schreef:
In de kliniek is het uiteraard ook goed, maar kwestie van infectiedruk als het afgelopen is ben je nergens beter af dan gewoon buiten.

DAt hoor ik dus ook steeds. Ik vraag me af wat maarten ervan zegt, liggend of staand? Ik denk dat staand het beste is, in de vertrouwde omgeving buiten in de wei. En dan ga ik af op de mening van ervaren mensen die al vaak een hengst hebben laten castreren.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:32

Het is idd al een poos geleden dat ik thuis wat heb laten castreren, of heb zien gebeuren, en dat gebeurde allemaal staand. De mode is tegenwoordig kennelijk weer anders Haha!

Op de wei is het 't schoonst, je hebt thuis veel minder kans op infectiegevaar (mits je schoon werkt) omdat je paard de kiemen die hij daar tegenkomt "kent". Daar heeft hij dus al afweer tegen, mocht het nodig zijn.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:32

jilleroo schreef:

dat wat in de bit stond was een nieuwe manier voor castratie bij klophengsten..




ahum ik zeg helemaal niet dat het ALLEEN voor klophengsten is.
bedoelde dat het artikel daar over ging. misschien dat ze het dan makkelijker kon opzoeken ...