Paard kraken een trend?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Paard kraken een trend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 12:18

De laatste tijd hoor je steeds meer paarden die gekraakt (moeten) worden. Ik vroeg mij af:

Party!! Is dit nu een 'mode-verschijnsel' en een uiting: ik wil goed zijn voor mijn paard en ik heb daar alles voor over...
Party!! Is dit een nieuwe ontwikkeling in medisch-paardenland en omdat deze mogelijkheid zich bekendmaakt wordt er gebruik van gemaakt.
Party!! Is dit nu omdat er steeds professioneler met paarden gesport wordt en daardoor de blessures ook een betere begeleiding nodig hebben.
Party!! Is dit omdat veel paarden goed verzekerd zijn en daardoor de duurdere medische oplossingen binnen handbereik zijn gekomen.

Ik bedoel: een aantal jaar geleden was het een grote uitzondering dat er een paard gekraakt moest worden. Nu ken ik er bosjes. En ook het kostenplaatje liegt er niet om... Wat denken jullie?

* Ik ben bang dat tie van mij ook gekraakt zal moeten worden, en ik betrap mezelf erop dat mijn argumenten tussen de eerste en de tweede stelling inligt.*

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"



Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 12:30

Fitzroy schreef:
Overigens, ik ben niet verzekerd dus ik betaal het gewoon allemaal zelf.


Bij welke kliniek ben je geweest en op welke bedrag (schatting) moet ik denken/ op voorbereiden?

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-03 12:51

Fitzroy schreef:
Essie, problemen in de wervelkolom hoeven niet alleen te ontstaan door rijden. Denk eens aan de idiote bewegingen die een paard kan maken als hij in het land maakt. Dan kan het er ineens inschieten. Je kunt het dus niet automatisch afwentelen op de ruiter.


Klopt hoor, die van mij is achterover geklapt na een keer steigeren... trauma dus... niet echt iets wat er rijtechnisch insluipt...

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-03 21:30

Nerd Dus als ik nu al een samenvatting mag geven komt de bekendheid van het kraken neer op:

"We vragen steeds meer van onze dieren waardoor we sneller tegen lichamelijke beperkingen op lopen. Kraken kan, in sommige gevallen, dan een accelerator zijn voor prestaties, maar de bekendheid van kraken baseert zich (momenteel) vaak nog op 'ei-van Columbus-wonder-verhalen'."

Juist vanwege die 'ei-factor' vind ik kraken wel een groot trend-gehalte hebben. Iedereen wil graag succes. Wat ik een beetje mis is een richtlijn. Wanneer moet er nou wel en wanneer nou niet een kraker bijkomen? De mensen die ik ken die met hun paard naar de kraker zijn gegaan hadden een houding van 'laten we dat dan maar proberen'.

Daarom is die doorverwijzing van een dierenarts niet eens zo'n gekke optie, maar dat zal uiteindelijk wel komen, wanneer er meer vraag dan aanbod (therapeuten) zal zijn. Het blijft jammer dat er ook zoveel verschil in kwaliteit tussen verschillende DA is... dat maakt een doorverwijzing ook weer minder 'waard'. Een DA die dan ook weer rijtechnisch onderbouwd is, kan je zoeken met een vergrootglas...denk ik.. Huilen

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-03 21:27

Hoe zie je dan dat er een wervel scheef zit, zodat je weet dat je naar een kraker moet? Welke syptomen/'ziektebeeld?

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-03 18:54

Tychon schreef:
MAAR let heel erg goed op, want er lopen heel erg veel neppers rond. Ikben er ook ingestonken !!! Alleen maar omdat ik het beste voor mijn paard wil maar ze misbruiken jou liefde voor je paard en smeren je vanalles aan. Op het laatste is er niets meer goed aan je paard moeten deze mensen 1 keer per week komen en je moet em dat en dit en nog een beetje van dattum bij voeren.......... En de rekening krijg je achteraf.... Dat is niet zo erg maar als je er dan achter komt dat er niets mis is en je eigenlijk die persoon had laten komen voor een eenmalige kraak wat ook niet geholpen heeft omdat ze niet weten waar ze het over hebben sta je lekker in je hemd. Letterlijk en figuurlijk want ze kleden je ook nog eens financieel uit....... En dat alleen maar omdat je het beste wilt voor je paard......


Kijk dat bedoel ik nou! Daar komt ook een groot deel van mijn terughoudendheid wat betreft kraken vandaan: ik kan niet inschatten of een kraker zijn werk goed doet en dat beangstigt mij. Ik kan niet inschatten of iemand kundig is, heel kundig of super kundig. Ik kan alleen inschatten of iemand een erge prutser is (en alleen een beetje kan duwen...). Als iemand een prutser is EN een leuke babbel heeft dan loop ik al het risico er in te stinken... Boos! en niet zonder risico's voor je paard...
En als je rond gaat vragen wie een goede reputatie heeft dat zijn er voor iedereen wel argumenten voor en argumenten tegen...
Nou weet ik wel: garanties krijg je nooit, maar blind een leeuwenkuil in lopen vind ik ook iets te...

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-03 20:28

Gezien de symptomen die Gerrie opnoemt (Thanx Gerrie!!!) ga ik toch heel hard twijfelen of er wel wat fout zit in de wervels van mijn paard en niet juist heel ergens anders. Ik zie namelijk geen van deze symptomen terug komen... Morgen komt de fysio... kijken wat hij zegt....

"Het verschil tussen weten en doen is vaak miscommunicatie tussen linker en rechter hersenhelft, en doe daar maar eens wat aan!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: colette40, inge_romeo en 82 bezoekers