Mest eten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Mest eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-03 22:04

Kasmier z'n tanden zijn redelijk bruin (hij is 11 jaar). Nu hoorde ik dat dit duidt op het eten van mest.

Waarom eet een paard mest? Wat is er aan te doen (ook aan de oorzaak van het mest eten)?

Alvast bedankt!

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 11:10

Meestal is het een tekort aan vitaminen en mineralen... een liksteen ophangen wil nog wel eens helpen, wij hebben zo'n rode van kzn.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 17:20

Heb je hem wel eens zien mest eten?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 20:04

Ik heb hem zelf nog nooit mest zien eten, dus of het idee van de DA daadwerkelijk klopt weet ik niet.

Nienke, een liksteen heeft geen zin, daar heeft Kasmier helemaal niks mee en laat ze links liggen na twee likjes.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:53

Vaak is het ook gewoon aanslag van de brok in combinatie met weinig tot zelden grazen. Het kleine beetje zand wat ze dan naarbinnen kijgen werkt als een tandpasta.
Mijn paarden staan allemaal veel buiten en die hebben geen van alle die dikke aanslag. Zelfs niet de 11 en 12 jarigen.

FytoHorse
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 21:44

Liesje4ever schreef:
Meestal is het een tekort aan vitaminen en mineralen... een liksteen ophangen wil nog wel eens helpen, wij hebben zo'n rode van kzn.


Als het werkelijk om mest eten gaat kan de oorzaak ook een tekort aan ruwe celstof zijn. Heeft je paard stro in zijn box?

Lorina
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:06

He Mayo,

Ik heb er eens over nagedacht en denk dat Kasje zich een beetje verveeld op stal.

Je kan dit oplossen door wat ruw voer te geven en wat meer afwisseling in de dag.
Laatst bijgewerkt door Lorina op 23-03-03 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 22:11

FytoHorse"]
[quote="Liesje4ever schreef:
Meestal is het een tekort aan vitaminen en mineralen... een liksteen ophangen wil nog wel eens helpen, wij hebben zo'n rode van kzn.


Als het werkelijk om mest eten gaat kan de oorzaak ook een tekort aan ruwe celstof zijn. Heeft je paard stro in zijn box?
[/quote]

Klopt helemaal volgens mijn dierenarts.

Paarden die op zaagsel staan hebben vaak een tekort aan ruwe stof dat in het stro zit. Dit gaan ze dan uit de mest halen. Mijn paard heeft er ook last van sinds hij na de koliekoperatie op zaagsel staat. Ik geef hem nu per dag een halve plak stro bij om dit beetje op te lossen.

Veel paarden die op zaagsel staan hebben niets te knabbel en gaan dan ook uit verveling zaagsel of mest eten.

Likstenen mogen wij helaas niet ophangen in stal we moeten dit oplossen door sublementen. Ze staan op goed pavobrok

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 00:58

Ik ga ook wel lucerne geven voor het ruwvoer, want Kasmier mag absoluut geen stro. Hopen dat dit helpt.

Natas, ik probeer hem zoveel mogelijk afwisseling te geven op de dag, maar ja het vervelen op stal blijft een punt, ik heb een lick-it hangen en daar doet ie wel 't een en ander mee gelukkig.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:47

ik heb het idee dat mijn paard dit ook weleens doet.
Ik heb hem op zaagsel staan en strooi er dan een pak stro overheen voor de verveling. Ook heb ik al een liksteen hangen.
Wat kan ik er nog meer aan doen? of kan maar beter even de veearts bellen?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 15:52

Prisca schreef:
Likstenen mogen wij helaas niet ophangen in stal we moeten dit oplossen door sublementen. Ze staan op goed pavobrok


Mogen jullie ook niet zo'n kruidenliksteen in emmer (hengsel er even afhalen ter voorkoming van ongelukken) neerzetten?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 16:27

Nope, in principe willen ze niks in de stal wat ongelukken kan veroorzaken. Best lastig, maar wel logisch.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 17:24

Dan mogen ze me toch eens uitleggen hoe een emmer zonder hengsel waar een liksteen in zit "gegoten" ongelukken zou kunnen veroorzaken... Knipoog En dan ben ik ook wel erg benieuwd waar de paarden bij jullie uit drinken of eten... en of ze wel eens in de wei staan en waar ze dan uit drinken...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 18:57

Veel ruwvoer, verspreid over de dag in kleine porties. Dan is hij veel bezig. Wat ook kan helpen tegen verveling zijn kleine stammetjes wilgen. Dan zijn ze de hele dag bezig de bast eraf te halen.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 00:44

Vikki, ze willen niet dat er iets ligt waar ze over kunnen struikelen zeg maar. De paarden drinken uit automatische drinkbakken en vaste hangvoerbakken in de hoek. In het land staan ze naar keuze en dan drinken ze uit het slootje ernaast.

Jantien, ik zal het eens in gedachten houden van de stammetjes. De hele dag verspreid is lastig, ik heb daar de kans niet voor en bij mij stalling staan bijna 200 paarden, dus vanuit eigenaren kan ik 't niet verwachten dat ze Kasmier verspreid over de dag kleine beetjes geven. Het zou wel een mooie optie geweest zijn.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 12:47

vikki"]
[quote="Prisca schreef:
Likstenen mogen wij helaas niet ophangen in stal we moeten dit oplossen door sublementen. Ze staan op goed pavobrok


Mogen jullie ook niet zo'n kruidenliksteen in emmer (hengsel er even afhalen ter voorkoming van ongelukken) neerzetten?
[/quote]

Het heeft helemaal niets met ongelukken te maken. Het is bij ons altijd een regel geweest. Ze willen de stallen graag netjes houden en geen kerstboom van maken. Het schijnt ook zo te zijn dat zout het hout en metaal aantast en dat is zonde. Ze krijgen goed voer en het valt prima op te lossen met sublementen. Maar ik denk dat het probleem niet bij het zout ligt maar puur verveling.

Het is gewoon algemeen bekend dat paarden die op zaagsel staan sneller last hebben van verveling en als ze geen afleiding hebben om de stal heen gaan ze mest eten. Ik had bij die van mij gelijk in de gaten dat hij het at omdat ik sĀ“avonds bij het stal opmaken geen mest vond??.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 23:51

Mij is verteld dat het i.v.m. ongelukken was, maar het kan idd zijn wat jij zegt, kan het me voorstellen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:19

Zou niet weten hoe een liksteen in een houder ongelukken kan veroorzaken?? In iedergeval niet zo dusdanig dat ze eraan dood gaan of zo.

Altijd met dit soort dingen naar Mieke, Berry of Cees gaan anders komen er idd rare verhalen in de wereld.

Mest eten kan geen kwaad zolang hij maar geen zaagsel gaat eten.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 11:45

Oke, thanks voor je input.