Spierbevangen of door zijn rug gegaan ;(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Spierbevangen of door zijn rug gegaan ;(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 10:58

Net nu het allemaal zo lekker ging op onze nieuwe stal...

Gisteravond even lekker longeren met Omar en had hem aan de bijzet gezet wat ik normaal ook doe om hem te trainen. Het ging heel goed en hij liep ook lekker ontspannen linksom.. rechtsom maakte hij in galop opeens een paar rare bokkensprongen; wat met bijzet natuurlijk moeilijk lukt. Ongeveer 15 a 20 min. gelongeerd en hem toen even losgegooit want hij is gek op rollen. Hij was helemaal niet bezweet want hij is in topconditie. Ik ging van kast verwisselen en moest mijn nieuwe kast om de hoek bij zijn box inrichten. Na ongeveer 10 min. ging ik terug en het viel me op dat hij niet had gerold. Ik haalde hem uit de longeerkraal en hij liep heel voorzichtig en sloom, het leek wel een oud vrouwtje.. In zijn stal moest ik hem bijna naar binnen duwen en hij bleef precies zo staan als ik hem erin had gezet (met kont naar de deur). Ik natuurlijk meteen in paniek en heb een paar stalgenootjes aangeschoten en de DA gebeld. Omar wilde gewoon eten en speelde zelfs met zijn bal maar dit alles zonder zijn achterhand te bewegen en nog steeds op dezelfde plaats te staan (met kont dus naar de deur). Hij was heel lief en ga me kopjes en legde zijn hoofd op mijn schouder en ik voelde me zo rot en schuldig.... wat heb ik verkeerd gedaan Verward Ik heb niets anders gedaan dan altijd en Omar wordt bijna iedere dag gereden of gelongeerd door mijzelf. 1x in de week een rustdag en dan veel wandelen en losgooien.

Gelukkig kwam de DA al na 20 min. en ze voelde overal aan hem maar hij had geen tekenen van pijn ofzo. Toen moest ik een stukje heen en weer lopen met hem en gelukkig liep hij ietsje sneller door maar nog steeds stijf in de achterhand. Ze trok aan zijn staart links en rechts toen hij liep en zei dat zijn reflexen goed waren. Toen bloed prikken.. ja drama natuurlijk Uiteindelijk is het gelukt maar vraag niet hoe... toen nog een injectie tegen spierbevangenheid en nu met praam om zijn neus wat maar net lukte. Ik kon wel janken want er lag bloed in zijn box en in zijn manen en zijn hals was bebloed en dik.... mijn kleine ventje.

Ik moet om 11.00 uur vanochtend bellen naar de DA voor de uitslag van zijn bloed. De DA denkt dat hij of spierbevangen is of dat hij zijn rug heeft verrekt. Ik zit nu dus te stressen en op de uitslag te wachten...

Als hij door zijn rug is gegaan wat dan Verward Spierbevangen... oh jee wat nu Ik hou jullie wel op de hoogte straks van de uitslag. Hoe kan dit nu zijn gebeurd Verward

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:01

Tja zo zie je maar weer een ongeluk zit soms in een heel raar en klein hoekje, je paard toont volgens mij niet veel pijn te hebben. Hopelijk kunnen ze snel ontdekken wat het is dan weet je tenminste wat je er aan kunt doen. Zal duimen dat het snel 11.00 uur is. Laat je het nog even weten. succes

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:47

Nog even afwachten Annemieke... nog een kwartier en dan weet je meer. Ik hou het er maar op dat hij een spier heeft verrekt en het dus zelf even rustig aan wil doen om niet nog meer pijn te krijgen. Zoals je zelf al aangaf maakte hij een paar rare bewegingen tijdens het longeren en misschien heeft hij iets verrekt....

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:52

Inderdaad hopen dat het een verrekte spier is. Sterkte de komende minuten.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:57

Vreemd... als je paard spierbevangen is, lijkt het mij dat hij geen pas kan verzetten. Ik lees juist dat je hem zonder problemen hebt gelongeerd???

Wellicht dat er een werveltje scheef zit? Daar kijken Da vrijwel nooit naar! Mijn acupuncturist/homeopaat kijkt daar wel naar en meestal liggen dit soort klachten dicht bij deze theorie.
Verschoven wervel is erg pijnlijk en moet rechtgezet worden. Het is alleen de vraag welke wervel.
Maar de bloeduitslag zal meer laten weten. Ik hoop voor je dat je er achter komt!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 12:04

Ik hang nu aan de telefoon met de DA.... shoot de test loopt nu en ze belt me over ongeveer 15 min. terug.... oh ben zo zenuwachtig Verdrietig

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 12:07

Tyrza schreef:
Vreemd... als je paard spierbevangen is, lijkt het mij dat hij geen pas kan verzetten. Ik lees juist dat je hem zonder problemen hebt gelongeerd???

Wellicht dat er een werveltje scheef zit? Daar kijken Da vrijwel nooit naar! Mijn acupuncturist/homeopaat kijkt daar wel naar en meestal liggen dit soort klachten dicht bij deze theorie.
Verschoven wervel is erg pijnlijk en moet rechtgezet worden. Het is alleen de vraag welke wervel.
Maar de bloeduitslag zal meer laten weten. Ik hoop voor je dat je er achter komt!


Ja tijdens het longeren was er helemaal niets aan de hand en hij liep heerlijk ontspannen. Ik las dat bij spierbevangenheid paarden gaan zweten en tekenen van pijn vertonen. Omar was absoluut niet bezweet na het longeren en ook toen de DA er was niet. Hij gaf ook geen tekenen van pijn maar was wel heel voorzichtig en wilde eigenlijk niet meer lopen. Het begon toen ik hem na het losgooien weer naar stal wilde lopen. Hij was niet vooruit te krijgen en ging met zijn voorbeen bedelen en ging op stal staan alsof hij moest plassen maar dat ging niet De DA heeft aan zijn ruggenwervel gevoeld maar Omar gaf geen krimp... het zat meer bij zijn billen en daar zag je een spier bewegen als ze op zijn bil drukte en toen keek hij ook om naar haar. Nog even en dan weet ik hopelijk wat het is...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:21

Klinkt bekend Haha!

Ons vorige paard heeft hier ook enkele malen last van gehad. De eerste keer was ook na het longeren. Tijdens het longeren ging ze redelijk uit haar dak. Vervolgens voetje voor voetje naar stal en in de stal stil blijven staan met kont naar de deur en niet bewegen. Verder wel vrolijk, willen eten, niet bezweet oid. Achterhand warm gehouden (dekens!) en paard gemasseerd met linement. Paar dagen rustig aan moeten doen. Toen was het weer over. Daarna heeft ze het nog 1 keer in iets mindere mate gehad.
Achteraf bleek beide keren er iets veranderd te zijn in het voerschema. De eerste keer was er door iemand anders gevoerd en had ze meer gehad dan anders. De tweede keer was er een rijkere partij kuil gekomen. Beide keren had ze teveel eiwitten binnen gekregen.
Door de rare sprongen en het uit haar dak gaan tijdens het longeren kreeg ze er last van.
Als het idd komt door een teveel aan eiwit dan blijven ze er altijd gevoeliger voor (dus voorzichtig zijn met het geven van eiwitrijk voedsel).

Je zegt dat hij op een nieuwe stal staat: de kans is groot dat hij moet wennen aan het voer wat hij daar krijgt.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:26

Apple schreef:
Je zegt dat hij op een nieuwe stal staat: de kans is groot dat hij moet wennen aan het voer wat hij daar krijgt.


Dat was inderdaad ook het eerste wat ik dacht. Spierbevangenheid kan inderdaad in zo een korte tijdzichtbaar worden... Meestal is de "opbouw" van het probleem dan al een tijdje aan de gang. Als hij nu rijker voer krijgt dan hij gewend was zou dat inderdaad best kunnen...

Heb je al iets meer gehoord?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 12:33

manic"]
[quote="Apple schreef:
Je zegt dat hij op een nieuwe stal staat: de kans is groot dat hij moet wennen aan het voer wat hij daar krijgt.


Dat was inderdaad ook het eerste wat ik dacht. Spierbevangenheid kan inderdaad in zo een korte tijdzichtbaar worden... Meestal is de "opbouw" van het probleem dan al een tijdje aan de gang. Als hij nu rijker voer krijgt dan hij gewend was zou dat inderdaad best kunnen...

Heb je al iets meer gehoord?
[/quote]

Hij staat sinds 1 maart op een nieuwe stal en krijgt 3x daags een halve kilo bix. In totaal 1,5 kilo per dag. Op zijn vorige stal kreeg hij 2 x daags drie kwart dus ook 1,5 kilo. Hij krijgt nu 's ochtends hooi en 's avonds kuil. Op zijn vorige stal kreeg Omar ook kuil dus ik begrijp er niets van....

Ik weet nog niets de DA zou me terugbrengen omdat ze de test om 11.00 uur pas liet draaien het is nu al 35 min. later... kan hier niet goed tegen. Als ze om 11.45 uur nog niet heeft gebeld ga ik zelf weer bellen. Ik hoop zo dat hij niet spierbevangen is

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:37

Ben benieuwd op het antwoord betreffende het voer. Maar als je het hebt over plasstand, dat komt MIJ nml bekend voor:

Mijn paard is erg gevoelig op zijn urinewegen. Heeft aantal malen plaskoliek gehad. Hij ging hiervoor ook in de plasstand staan en stampen. Hij kon gewoon niet plassen! Hou dus voor alle zekerheid even inde gaten wanneer hij heeft of gaat plassen en of hij genoeg drinkt....
Solidago is een homeopatisch middel voor urineweg problemen.

Maar wacht aub de uitslag van de test af. Als daar niets uitkomt, zouje bovenstaande eens kunnen bekijken...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 12:40

Heb de DA aan de telefoon...

Omar is dus spierbevangen Verdrietig Huilen

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:43

Pappen en warm houden is het oude advies. Lekkere dikke deken op en geen brok voorlopig. Niet stappen tot de dierenarts weer een proef heeft gedaan dat het niveau is gedaald.
Als een paard goed bevangen is geweest kan de verzuring best wel een tijdje een effect hebben op je paard. Neem er de tijd voor om te zorgen dat echt alles uit het lichaam is verdwenen voor je ook maar iets aan werk gaat doen. Voorkom ten allertijde stress situaties of waarbij hij onverwacht veel spanning heeft. Lekker vertroetelen en borstelen.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:45

Dat wachten kan ik inderdaad ook helemaal niet tegen... De kuil/hooi/brok die hij nu krijgt kan natuurlijk "rijker" (in eiwit) zijn, maar ik denk dat het niet zoveel nut heeft om daarover te speculeren voordat je de uitslag hebt... mischien is het wel heel iets anders Lachen

Sterkte in ieder geval...

Oh, oeps, uitslag dus gekregen terwijl ik dit schreef...

Wat zij de dierenarts wat betreft het "hoe nu verder"?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:56

heel veel sterkte meid. Het zal vast best meevallen. Als je goed doet wat de DA zegt, komt het allemaal weer goed.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:18

Oh wat erg Annemieke......Raar inderdaad hoe het nou gekomen is. Vooral omdat je voerschema gewoon gelijk is gebleven. Heeft hij gisteren ineens een rustdag gehad ofzo? Want dat kan er volgens mij ook mee te maken hebben. Als je een paard iedere dag traint en het voer daar ook op gericht hebt en je dan ineens een rustdag inlast en het voer gelijk houdt die dag....dan kan het ontstaan. Het heet ook 'maandagziekte', omdat veel sportpaarden op zondag rustdag hebben. Als dan die zondag net zoveel voer wordt gegeven als op de trainingsdagen is de kans op spierbevangenheid aanwezig!

Maar goed, waar het nu om gaat is dat Omar snel weer beter wordt! Kun je nu naar stal of zit je vast aan je werk? Ik zou hem maar even goed gaan vertroetelen en inderdaad goed de DA-adviezen opvolgen. Op zich is er wel goed overheen te komen, zolang je hem maar niet nog meer belast.

Sterkte!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 14:08

Was net even van slag toen ik hoorde van de DA dat Omar spierbevangen is Verdrietig ... ik dacht dat ik iets verkeerd had gedaan maar ze zei dat ik daar helemaal niets aan kan doen. Omar is een hittepetit zei ze en is er gewoon gevoelig voor. Het wil ook niet zeggen dat hij het terug kan krijgen zei ze. In zijn bloed had ze het CK en LDH gecontroleerd o (ofzo Verward ) en zijn CK gehalte was zo hoog dat de meter het niet eens aankon... dat betekende dus dat hij spierbevangen is (of maandagziekte). Hij mag nu minstens 1 week geen bix en geen kuil en dus alleen maar hooi en het liefst meerder malen per dag.

Over 1 weekje komt de DA weer om te kijken of het beter met hem gaat. Ik moet nu liefst meerdere malen per dag ongeveer 5 min. heel rustig wandelen met hem. Stalrust is inmiddels al weer achterhaald. Einenlijk zou ze over 10 dgn zijn bloed weer moeten prikken maar Omar wordt helemaal gek. Hij heeft een DA trauma omdat hij bij zijn vorige eigenaar onder plaatselijke verdoving is geruind.... hij schijnt 3 dagen op zijn rug te hebben gelegen van de pijn. Mijn huidige DA vindt schandalig en dierenmishandeling maar daardoor is Omar moeilijke te prikken en moet niets van de DA hebben. De DA geeft me iets van vitamine E selenium wat ik door wat appelmoes aan hem moet geven.

Ik ben er echt kapot van.. het ging net zo goed en hij heeft mooie spiertjes gekregen en de lessen gingen super en nu mogen we zo'n 5 a 6 wkn alleen maar voorzichtig wandelen... wat nog erger is, ik denk dat Omar helemaal gek wordt Hij kan daar niet tegen en moet zijn energie kwijt en ik ben bang dat hij een wandelende tijdbom wordt. De DA vond dat hij er super uitzag en heel erg gezond dus minder bix als normale voerschema is volgens haar niet nodig. Het is een samenloop van omstandigheden. Ze zei dat ik er goed voor moet zorgen als ik weer kan rijden dat ik hem goed losrij en uitstap en hem goed warm hou d.m.v. dekens enzo. Dat deed ik altijd al maar zal er nu nog beter op gaan letten.

Heeft er iemand nog tips Verward

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:36

Net wat je dierenarts zegt. Zorg voor het warmhouden van je paard, liever een deken teveel dan teweinig. Ook met instappen en uistappen consequent een deken gebruiken, elke kou op de spieren kan funest zijn, let daar dus goed op.
Vraag aan de dierenarts of je kale zemelen slobber (dus geen slobber van een paardenvoerfabrikant) mag geven met een beetje peen, voor de afwisseling voor je paard en goed voor de darmen. Hou je minimaal aan 6 weken rustig aan doen, te snel opnieuw beginnen geeft echt problemen. Geduld is hier een schone zaak. Wees blij dat je paard verder in goede conditie verkeerd.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:40

Heb je wellicht een solarium op stal? zet hem daar even lekker onder, voor en nadat je gestapt hebt. Let erop dat hij niet op de tocht staat. En let erop dat je hooi niet te groen is => teveel eiwitten.
Wellicht als je paard te druk is, kan je even je DA bellen om te vragen of je muisjes mag geven.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 15:14

Tyrza schreef:
Heb je wellicht een solarium op stal? zet hem daar even lekker onder, voor en nadat je gestapt hebt. Let erop dat hij niet op de tocht staat. En let erop dat je hooi niet te groen is => teveel eiwitten.
Wellicht als je paard te druk is, kan je even je DA bellen om te vragen of je muisjes mag geven.


Thyrza dat heeft mijn DA me ook aangeraden om hem onder het solarium te zetten.. We hebben er 1 op stal maar weet niet hoe die werkt. Ik zal vanavond even kijken of het lukt en of hij het wel weer... je weet maar nooit met die eigenwijze arabieren

Eleonoor ik mag zelfs niet te veel wortels (peen) en appels e.d. bijvoeren van mijn DA. Omar had een behoorlijk hoog CK gehalte in zijn bloed... het LDH was iets beter (wat het ook mag wezen). Met in en uitstappen gebruikte ik meestal geen uitrijdeken nu het geen winter meer is aangezien hij bijna nooit zweet.. ga ik nu dus wel gewoon doen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:24

Hou die warmte van het solarium vast door een wollen deken erop te leggen voordat je gaat stappen. Wat voor deken heeft hij nu op stal op?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 15:36

Tyrza schreef:
Hou die warmte van het solarium vast door een wollen deken erop te leggen voordat je gaat stappen. Wat voor deken heeft hij nu op stal op?


Hij staat nu onder een 175 gram deken. Hij is niet geschoren hoor maar zit wel kort in zijn vacht. Onder het solarium moet ik zijn deken toch afdoen Verward

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:51

175 gram deken zegt me niet veel. Is het een dikke of dunne winterdeken?

Met die wollen deken bedoel ik: eerst een half uurtje onder het solarium en als ze eronder vandaan gehaald wordt om te stappen, dán pas een wollen deken op. Dat houdt de warmte goed vast, zonder dat het verstikt.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:06

Poeh het is dan geen winter meer, maar het vriest nog wel elke nacht. Ik stap nog steeds in en uit met een wolle dekentje en liefst nog uitstappen met een dikke wollen halsdeken. Plus dat mijn paard nog onder een 400 grams deken staat dag en nacht. Pas als het snachts boven de 5 graden blijft gaat er een 200 grams op, niet eerder.
Onder solarium deken erafdoen. Wel zorgen dat hij daar niet op de tocht staat. Ze zullen je wel een muts vinden met dat gezeur vna de dekens, niet van aantrekken het gaat om de gezondheid van jou paard en niet of zij het wel of niet nodig vinden.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 18:15

Ik heb ook een dikke wollen halszweetdeken. Ik denk niet dat ze me een muts zullen vinden met dat dekengedoe bij mij op stal want wat dat betreft zijn het allemaal mutsen Haha! Omar heeft het niet koud en de deken is warm genoeg die hij heeft zei DA ook. Te warm is ook weer niet goed. Ik moet dat solarium proberen maar denk dat dat een drama wordt... Omar kan heel neurotisch zijn. Ik vind het zo zielig voor hem dat hij nu alleen maar rustig 5 min. mag wandelen en ik denk dat hij binnenkort gaat flippen en neurotisch wordt van het wandelen en de rust... is niets voor hem. Ik mag hem ook absoluut niet losgooien omdat hij niet mag rennen. Helaas... maar het is voor zijn welzijn... Ik zal nu nog beter op zijn zweetdeken en uitrijdekens moeten letten...

Tot wanneer moet ik een uitrijdeken gebruiken (tot welke temperatuur) Verward