gebroken straalbeentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
leonci
Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-03

gebroken straalbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 12:11

Ik heb een vraag aan jullie, kennen of hebben jullie zelf een paard gehad die een gebroken straalbeentje had. Er is namelijk zo weinig over bekend. Ik heb zelf me paard hieraan verloren en ben gewoon benieuwd of andere dit ook hebben meegemaakt en wat daar de da tegen heb gezegd.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 17:06

Ik dacht dat het wel te genezen was. Afhankelijk van de breuk natuurlijk. Als het helemaal in kleine stukjes is gebroken kan het natuurlijk niet mooi herstellen, alshet al hersteld.
Weet je ook hoe de breuk was?

Ik heb het even in mijn boeken opgezocht:
Er kan een schroef ingeplaatst worden
Immobilisatie van de hoef en het ontlasten van de podotrochlea
Als laatste optie: zenuwdoorsnijden (maar dat bedoel je vast niet als optie voor genezing)

leonci
Berichten: 347
Geregistreerd: 14-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 17:58

Het is een breuk in de hoef daar is verder niks door te snijden. Ikheb ook het boek paardenbenen van Offereins daar staat ook in dat het bijna nooit te genezen is. Mijn paard der straalbeen was helemaal door gescheurd, ik kon haar laten opereren maar het was maar 1x eerder pas gebeurd zo een operatie, als ik het had laten doen dan was de kans 50% om 50% dat de operatie lukte, als het was gelukt dan moest ze wel een halfjaar in een stand staan, ze mocht er niet uit en dan was de kans nog steeds die 50% of het weer helemaal goed zou komen en dan na die stand rust natuurlijk revalideren. De kans was heel groot dat ze dan als nog ingeslapen moest worden en ze had zoveel pijn dat kon je zo aan haar zien dat ik zoiets had van het is pas 1x eerder gedaan zo een operatie en het was een paard dat graag werkte en geen paard om in een stand te laten staan.

Sommige zeiden tegen mij waarom dan geen veulen, maar dan loopt ze de hele dracht met een gebroken straalbeentje wat heel zeer doet, en medicijnen is weer niet goed voor het veulen en ik vond dat niet eerlijk, daarna als het veulen er zou zijn moest ze ook nog er bij blijven en dan ineens haar in laten slapen ik zou dat niet gekund hebben. Het ergste was ook dat ze heel licht kreupel liep, ze was heel hard voor zichzelf dus ze heeft er wel al een tijdje meegelopen.

Dus ik had en heb nog steeds hoe moeilijk ik het vond en nog soms het er moeilijk mee heb heb ik de keuze gemaakt om haar in te laten slapen, ik ben erbij geweest en ze gaf zich over ze was zo blij om van haar pijn verlost te zijn, en dat was een goed gevoel zo van ik heb het goed gedaan.

Maar daarom ben ik wel benieuwd naar wat andere met zoiets hebben gedaan, ook omdat het zo weinig voorkomt gebroken straalbeentje...

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:02

Raar zeg, want dit staat echt bij een fractuur van het straalbeen. Ben benieuwd of ze het op school bij mij fout hebben :-S
Kan het niet zo zijn dat ze nu andere methoden hebben dan op dat moment was en op het moment van het schrijven van het boek paardenbenen?