elastisiteit uit de longen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

elastisiteit uit de longen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 14:36

Mystic(het paard van me nicht, eigenlijk Mysticman) is gisteren weer naar de dierenarts geweest (hij was al een keer eerder geweest, omdat hij soort van atma had) en ze hebben hem daar gehouden. Hij krijgt een infuus slangetje in zijn slagader in zijn hals, want ze moeten hem een paar keer per dag pretnisolon (hoop dat ik het goed schrijf) en nog een andere medicijn inspuiten. Zonder slangetje zouden ze zijn aders lek prikken. De dierenarts was verre van tevreden over hem. Hij stond ook nog steeds te piepen.
Donderdag a.s. gaat hij bellen en dan horen we of hij vrijdag weer naar huis mag en of het nog beter wordt. De kans is aanwezig dat hij hier niet meer vanaf komt en dat het het beste is om het in te laten slapen omdat hij het anders steeds benauwd heeft. Verdrietig
De dierenarts zag het helaas somber in. Hij vroeg aan me nicht of ze erg op hem gesteld was en dat hij zijn uiterste best zou doen. Het schijnt dat hij littekenweefsel op zijn longen heeft en dat de elastisiteit eruit is zodat
hij vreselijk veel moeite moet doen om adem te halen.

Zo na dit hele verhaal is mijn vraag, is iemand bekend met dit probleem?

X Zilly

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 16:31

De elasticiteit waar je het over hebt zit in de longblaasjes. Deze kunnen uitzetten als ze een grote inspanning moeten leveren (dus veel lucht aan het bloed moeten toevoegen).
Door diverse oorzaken (o.a. chronische stofaandoening/dampig) sterven de longblaasjes af of verwijnt de elasticiteit en neem dus de luchtinname/verwerking ook af. Een paard houdt dus maar een bepaald percentage longinhoud over. Er worden nooit meer nieuwe longblaasjes aangemaakt door het lichaam.
Afhankelijk van de overgebleven longinhoud (is meetbaar) en de hoeveelheid werk (aangepast aan wat het paard aankan) hoeft dit niet te betekenen dat een paard niks meer kan of mag doen.
Het is juist beter om een paard wel iets te laten doen zodat de overgebleven longblaasjes in goede konditie blijven. Bespreek dit wel met je DA.
Maak van het paard geen kasplantje maar houdt wel in de gaten dat natregenen slecht is, want de energie die hij nodig heeft om zich droog te maken kan hij beter voor zijn ademhaling gebruiken.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 16:58

Hoi Zilly,

wat Sugarmiss zegt klopt inderdaad, daarom is het ook zo belangrijk om direkt aktie te ondernemen wanneer een paard blijft hoesten.
Af en toe een kuchje kan geen kwaad maar wanneer het regelmatig gebeurt moet je op gaan passen, zodra een longblaasje is afgestorven komen er geen nieuwe voor in de plaats!

Groetjes,

Jola

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 17:00

Nou ik sprak me nicht net weer, en hij heeft longenfiseem, ik weet echt niet hoe je het schrijft, en dat komt weer doordat hij eerst asma/bronchtitus had. En het ziet er somber uit voor Mystic, helaas, maarja we moeten maar met goede hoop wachten tot donderdag en dan kijken wat de DA zegt. Maar sowiezo als hij hier heelhuids uitkomt, zou je niet meer veel met hem kunnen doen, omdat hij het probleem altijd blijft houden, dus alleen af en toe recreatief rijden zou dan de oplossing zijn. We moeten wel realistisch blijven en kijken wat het beste voor Mystic is en niet wat het beste is voor ons!!!

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:07

Bij mensen komt longenfiseem ook voor, en ik weet van iemand die ik heel goed ken dat het niet leuk is als je daaraan lijdt! heel veel sterkte voor jou, je nichtje en natuurlijk voor Mystic!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:21

Zilly: ik weet niet hoe je engels is maar zoek via Google eens op COPD en Horse. Hier is nl al heel veel over beschreven.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 17:24

Ok dank je wel, ik zal even gaan kijken en ik zal het tegen me nicht zeggen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:12

Als de mogelijkheid er is moeten ze eerst een longfunctie test doen om te bekijken hoe erg het is. Ik neem aan dat dat gedaan is? Waarschijnlijk zullen ze dat na de "kuur" weer doen om te zien of en hoe het verbeterd is. Heel veel succes!

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 19:12

Ik heb net de dierenarts gebeld en het bericht gekregen dat de medicijnen goed aanslaan. We mogen het morgenmiddag om 4 uur ophalen. Hij krijgt vandaag, morgenochtend en voordat we hem halen nog een injectie en dan maar afwachten.
Ze hebben er nu gelukkig wel goede hoop op. Als het ook maar lekker droog weer blijft (kou is niet erg) dan kan hij buiten.
Dat is in dit geval beter als binnen staan.

Dus jullie begrijpen vast wel, dat ik nu super-de-super blij ben

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 10:42

Hoi Zilly,

Gefeliciteerd hoor! Ik hoop dat het nog allemaal goed mee gaat vallen en dat ie straks weer helemaal in orde komt!

Groetjes,

Jola

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 13:24

Ja, dank je Jola, we zijn echt hardstikke blij, vooral omdat me nicht Mysticman al heeft sinds hij een veulentje was, en hij is nu 7 jaar. De DA was wel iets meer tevreden over zijn toestand omdat de medicijnen goed aanslaan. Maar echt zoals het vroeger was, wordt het helaas nooit meer met Mystic, hoe graag we het ook zouden, maar de realiteit is anders. De longblaasjes van hem die al 'afgestorven' zijn die kan je niet meer 'levend' maken. Frusty
Dus het wordt gewoon rustig aan een beetje recreatief rijden, niet meer het echte dressuur werk, helaas

Maarja zolang het maar goed gaat met Mysticman is alles goed *LOL*

(een blije) ZILLY

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 20:57

VOOR DEGENE DIE HET WIL WETEN >>>
Het is zover, Mytic is niet meer. Wij hebben hem om 18.00 uur naar de
dierenarts gebracht.
Hij had vanmorgen een koliek aanval gehad en kreeg het heel benauwd.
Zijn tong werd zelfs blauw.
De dierenarts heeft hem nog wel een spuitje tegen de krampen gegeven en toen knapte hij weer wat op.
Nadat me nicht van haar werk kwam hebben we het er met z'n allen over gehad en me nicht zei zelf ook al dat het beter was als we hem direkt weg brachten. Ze wilde zelf mee dus toen heb ik de dierenarts gebeld en gevraagd of we hem mochten brengen. Meri (die daar werkt) zei dat ze er zelf zou zijn en dat we maar direkt moesten komen.

Is wel zwaar hoor.

Het is net of hij het aanvoelde want toen wij naar de buitenbak toe liepen
begon hij te hinniken en de trailer op dat wilde hij niet. Dit maakte het
allemaal niet makkelijker. Ik zit nu ook weer te janken. (sorry).

Zilly

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:59

jemig wat naar. veel sterkte.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:14

Ik weet niet goed wat te zeggen, heb het zelf recentelijk ook mee gemaakt en er is ook niets wat iemand kan zeggen om de pijn te verzachten. Maar toch: heel veel sterkte!

Jola

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 17:07

Dank jullie wel, het is erg moeilijk vooral omdat me nicht hem als vanaf veulens af aan heeft.
Maar het was ook erg moeilijk om hem zo erg ziek te zien, en het zou echt niet goed zijn als we hem langer in leven zouden houden, dat zou echt oneerlijk voor hem zijn.

Helaas kunnen paarden zelf geen beslissingen nemen en moeten wij het doen, hoe moeilijk het ook is, dit is het beste voor hem. (ik zeg het wel keer op keer, nu moet ik het alleen nog maar geloven)

Verdrietig zilly Verdrietig

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:41

Ach gos, wat sneu dat hij het toch niet gehaald heeft. En 7 jaar! dat is nog helemaal niet oud voor een paard.

Sterkte komende tijd.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:53

Mijn pony heeft dus ook in lichte mate COPD, en ik vind het heel moeilijk in te schatten wanneer hij last van zijn luchtwegen heeft en wanneer hij lui is (was hij voorheen ook wel) gelukkig kan hij zonder medicijnen, maar ik ben altijd bang dat het zo zal eindigen als bij jullie pony...
Vooral als hij weer van die slome periodes heeft...
De dierenarts zei dat hij nog jaren meekan als ik een aantal aanpassingen zou doen en hem niet over zijn grenzen zou jagen, dat hoop ik dus maar.... De angst blijft helaas!
Heel veel sterkte voor je nicht (en jij ook natuurlijk) en 7 is echt nog heel jong! (weten jullie waardoor hij allergisch is geworden?)

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 11:02

Hai Joyce B,
Mistic was niet echt ergens alergisch voor, nou voor zover wij weten dan. Het is begonnen met een 'onschuldig' verkoudheidje. Toen dat zo'n beetje over ging moest hij ook heel erg hoesten, daar had hij dan een poedertje voor gehad wat door zijn biks heen moest (weet de naam niet). En toen de hoest maar niet over ging, hebben we hem laten nakijken door de DA. En uit onderzoeken bleek toen dat zijn long-elastisiteit heel erg was afgenomen. Het is een beetje te vergelijken met longemfyseem bij mensen, dat kunnen mensen ook krijgen na een 'onschuldig' verhoudheidje.
Mysticman had geen allergie maar zijn longen konden, door de vermindering van de elastisiteit, niet meer goed de zuurstof opnemen wat hij inademde.

XXX ZILLY XXX