Zemelen voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:54

In zemelen zit wel veel vitamine B als ik het goed heb, ik zal thuis eens in het groene boekje kijken want volgens mij zit er ook redelijk veel vet in.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:56

Even een uittreksel:
Zemelen bevatten rijkelijk vitaminen uit het B-complex en zijn daarom zeer waardevol. Bovendien hebben ze een stimulerende werking op de darmactiviteit. Door het vrij hoge zetmeelgehalte worden paarden die zemelen gevoerd krijgen nogal gauw dik.
(.....)
Dagelijks moet niet meer dan een halve kilo zemelen per rijpaard worden gevoerd. Er betstaat anders een risico op klontvorming in de darman en bovendien passen teveel zemelen slecht in de mineralenhuishouding (een hoog fosfor- en manesiumgehalte tegenover in verhouding weinig calcium). Te veel zemelen maken de paarden niet alleen vet maar ook kortademig.

Tarwezemelen bevatten:
13.3% water
86.7% droge stof
daarvan
51.8% overige koolhydraten
14.4%ruw eiwit
11.1% ruwe celstof
3.9% ruw vet
5.5% asbestanddelen



Goed, was dus duidelijk voorbeeld van wel de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt Bloos Wist dat er vit B inzat en dat ze er vet van worden.
Ik geef het mijn hengstje nu tijdelijk ook, hoewel hij op zich genoeg brok krijgt, heeft hij weer een groeispurt en ik krijg er nauwelijks vlees op.
Nu krijgt hij dagelijks naast zijn gewone porties brok, 2 scheppen luzerne, 1 schep mais, een slobber van 1 schep zemelen en 1/2 schep lijnmeel, en nu tijdelijk een supplement. Nu na 3 weken zie je zijn ribben steeds minder...
Je snapt dat er een partijtje jaloerse paarden naast staan *LOL*

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:06

Ik zou dan eerder zijn portie ruwvoer verdelen of meerdere voerbeurten en de hoeveelheid wat verhogen.
Zemelen zijn zo weg dus slaat de verveling ook snel toe.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:24

Ik neem aan meer als de aanbevolen halve kilo die in het boek staat,
verder heb ik het stuk over hoe slobber van te maken weggelaten, heb vanmorgen al zoveel getypt had nu niet zoveel zin meer en het leek me zo logisch...
Er stond dat je het altij dmoet nat maken evt met melasse.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:41

Bedankt August, niet commercieel getint maar gewoon waar het op staat! ik had namelijk al een vooroordeel klaar liggen toen ik zag dat je gereageerd had Bloos

Ik voer dus nooit over langere periodes zemelen, en in dit geval gaat het dus ook niet om een paard wat meer spieren moet krijgen (nog geen 3 jarige hengst). Hij staat ook nog nauwelijks in het werk. Die lage koolhydraatwaardes zijn toch juist zeer geschikt voor sportpaarden?

(moet wel zeggen dat hij nog veeeel leuker is als die van Zwelgje hoor! Knipoog )

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 09:40

FytoHorse schreef:
Een ander nadeel aan zemelen is dat zemelen eigenlijk de buitenzijde van de tarwekorrel zijn, en dat tarwe de laatste jaren steeds negatiever in beeld komt vanwege de hoge concentraties mycotoxinen. Dit zijn gifstofjes van schimmels.

Ik heb wel eens gehoord dat het hiermee te maken zou kunnen hebben,
sommige paarden reageren tenslotte ook heel heftig op de schimmelsporen in hooi.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, BanjerLief, dazai, Galeobdolon, Manou, Miekie74, Soepkipje, xSannee en 71 bezoekers