paard met spat.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bart6699
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-10-02

paard met spat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 13:47

Wie heeft er ervaring met een paard dat last heeft van Spat.
Ik wil een vijfjarige ruin kopen, maar deze heeft last van Spat.

wie hier ervaring mee?

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:30

Ik kan maar een ding zeggen: Niet kopen!!!! Mijn vriendin heeft haar paard met spat zelfs laten opereren in Duitsland. Het paard loopt nu volgens de dierenarts pijnvrij maar wel heel erg stijf. Ze kan er alleen nog een beetje recreatief mee rijden. Ook middeltjes als de gewrichten inspuiten helpen vaak wel tijdelijk, het probleem blijft echter bestaan. Je kan beter een gezond paard kopen.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:43

Mijn paard heeft spat opgelopen door een klap van een ander paard waardoor ze haar griffelbeentje gebroken had (zie eerdere vragen "spat hoe ernstig ?") na een half jaar kon en kan ik er alles weer mee doen, een kwestie van in beweging houden en wachten totdat de schijven dichtgegroeid zijn -maar dat kan een jaar duren!.

Verder ken ik een 25 jarig paard dat nog ondanks spat meespringt in veteranen wedstrijden, en een 7jarig spatpaard dat nu M springt.
Hiermee wil ik niet zeggen dat spat niet ernstig is, maar het hoeft niet het einde te betekenen, een paard kopen met spat is nog iets anders dan dat je paard spat oploopt als hij al van jou is!
Kijk ook maar eens op www.hoofcare.nl

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 20:36

Spat is op zich nog niet eens het ergste wat een paard kan hebben maar het is toch een blessure en kan problemen op gaan leveren. Als je kan kiezen...niet doen.

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:58

Hallo,

Ben vorig jaar met mijn 8-jarige paardje naar de kliniek in Meulebeke (Belgiƫ) geweest. Daar is uit de foto's gebleken dat mijn paard spat heeft. Ze mankte iedere keer als ze uit haar stal kwam een tiental seconden maar direct erna had ze er geen last meer van. Ze hebben mij daar aangeraden om haar te laten opereren maar mijn veearts en hoefsmid vonden dat nogal overhaast. Ze heeft een speciaal beslag. Ze komt bijna iedere dag buiten. Al is het maar een halfuurtje in de paddock of aan de longe. En ik moet zeggen, heb haar sindsdien niet meer zien manken. Ben terug begonnen met springen en heb heel veel plezier met haar. Denk er zelfs aan om haar terug te starten op wedstrijd. Ze heeft echt nergens meer last van. En dat alleen maar door speciaal beslag en regelmatige beweging. Onze smid kent nog mensen die paarden hebben met spat en die terug op wedstrijd gaan. En zij hebben ook enkel maar speciaal beslag.

Groetjes

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:42

inderdaad ik zou het niet doen,
mijn zus haar paardje heeft ook spat,
maar die heeft speciaal beslag en heeft er nu geen last van,
maar zo gauw ze ook maar een sprongetje maakt is hij weer kreupel,
en als je het van te voren weet zou ik het niet doen, de kans is er dat hij gaat kreupelen,
ik hoorde trouwens laatst dat heel veel paarden spat hebben maar het niet laten merken. dus je weet nooit of hij er last van gaat krijgen..

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 08:26

een pony bij ons op stal heeft het ook. daar helpt speciaal beslag niet bij. ze heeft ruim een jaar met dat beestje gestapt (en in de wei) en toen leek het beter. alleen nu begint het dus bij het andere been.
Het is heel wisselend, bij het ene paard is het bijv. na 1 jr over (als het vergroeid is) en het andere blijft er toch gevoelig op. Ik zou persoonlijk zo'n paard niet kopen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:24

als je het nu al weet zou ik zeggen: niet doen! er zijn nog zoveel gezonde leuke paarden!

ik heb 6 jaar geleden mn 1e eigen paardje gekregen, die was toen bijna 7 en had (achteraf gezien) veel te veel gesprongen(kwam uit duitsland, later in ned bij springstal gestaan) toen ik haar een ruim jaar had, werd ze kreupel, foto's gemaakt en ze had spat, dat betekend dat er 2 kleine gewrichtjes die vlak onder het spronggewricht zitten, aan elkaar groeien, het tussenliggende zachte kraakbeen groeit dus vast, daardoor hebben ze een hele kleine beperking in de bewegingsvrijheid.

daarna heb ik nog op M niveau gedressuurt mn mn paardje, en af en toe een sprongetje en veel flinke buitenritten gemaakt.

nu werd ze een ruim jaar geleden weer kreupel( 4 jaar nadat de spat was vastgegroeid) ik had haar afgelopen jaren makkelijk kunnen verkopen, ze liep 100% goed en verschillende mensen wilden haar graag hebben, maar ik wilde het niet op mn geweten hebben dat als ze er opnieuw kreupel aan werd(die kans was klein volgens DA, maar toch...) dat ik dan een kreupel paard had verkocht en ze zelfs misschien bij de slacht zou belanden, en de nieuwe eigenaren dus een verdrietig kind hadden omdat t paardje niet goed bleek te zijn.

ze heeft dus na de spat 4 jaar goed gelopen, tot afgelopen jaar, ze werd heel erg kreupel, stond op 3 benen, er was eigenlijk nix aan te doen, ja bepaalde gaatjes boren in t gewricht maar dat is behoorlijk duur, en geen succes gegarandeerd.

ik heb ze toen 3 maanden gegeven om op te knappen, niemand geloofde er in maar ik wilde haar nog 1 kans geven, en nu loopt ze weer te rennen in de wei(wel een beetje stijver dan vroeger aan 1 been) en ik rijd er niet meer op, een enkel keertje een kort stapritje

maar je bespaart jezelf zoveel ellende door dit paard niet te kopen!

hij kan momenteel helemaal goedlopen, omdat de spat is volgroeid en dus de pijn weg is, maar het is nooit met zekerheid te zeggen dat de pijn en kreupelheid wegblijft! destiny liep 4 jaar perfect, ondanks de spat! haalde wp op wedstrijden, en ze was geen dag kreupel! tot ze ineens wel kreupel werd, en op 3 benen stond...

ga verder opzoek, en koop een 100% gezond ander leuk paard!

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:07

Mijn paard heeft spat. Hij is nu 17 jaar. Toen ik hem kocht, wist ik dat hij spat had en dat hij dus alleen voor recreatie geschikt zou zijn. Hij was toen 15 jaar. Ik kende de voorgeschiedenis van dit paard en reed hem ook al een tijd voor ik hem kocht. Spat beperkt de bewegingsvrijheid in het spronggewricht. Daardoor kan je paard niet meer zover ondertreden met het achterbeen en loopt je paard vaak in het begin wat stijf. Mijn paard loopt op spatbeslag en dat gaat heel goed.
Een tamelijk jong paard met spat kopen, zou ik goed overdenken. Bedenk daarbij goed wat je met het paard wil gaan doen. De prijs van het paard mag niet te hoog zijn, als je eerlijk bent tegenover je paard en jezelf, moet je beseffen dat je paard niet meer geschikt is voor de sport.
Hij heeft nl. een beperking in de beweging van het achterbeen.