eierstokkanker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

eierstokkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-03 19:45

Vanmiddag is de DA geweest en er is een eierstoktumor bij Jewel geconstateerd. Aan haar rechtereierstok is een tumor waargenomen te grootte van een handbal. Hij schatte het op ongeveer 3kg. Mijn dag is kapot. Ik dacht, toen ik het hoorde, dat de grond onder mijn voeten scheurde. Jewel werd steeds magerder, ondanks dat ze goed at. Alles maar dan ook alles is onderzocht. Ik liet hem vandaag komen om wederom een bloed- en mestonderzoek te doen. Hij ging rectaal mest uit haar halen en begon inwendig haar verder te onderzoeken. O.a. ook aan haar eierstokken. En ja hoor, toen zei hij dat hij de oorzaak al wist. EEN TUMOR.
Operatief is het te verwijderen, maar............... De risico's en eventeel de
goedaardigheid of de kwaadaardigheid en haar slechte gezondheid.
Vorig jaar april had ze al huidtumoren en die zijn verwijderd. Nu is het inwendig. En dan nog het financieel plaatje. Ik heb geen idee hoeveel zoiets moet kosten. Wij hebben Jewel niet verzekerd. Wij zijn er allemaal kapot van. Ze is alles wat ik van een paard wilde hebben qua karakter. Ik zit hier dit bericht te typen met rollende tranen, ik weet niet eens meer wat ik typ...


irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 20:50

Wij hebben toch besloten haar te opereren. Volgens de Amulante Kliniek uit Utrecht, die vandaag een echo hebben gemaakt, ziet de prognose er goed uit. Het zal alleen een buikoperatie worden en geen flank. Daarvoor is het te groot. Het grote verschil is het prijskaartje. Ondanks dat toch maar besloten. Kijk als uit de biopsie die ze nog voor de operatie gaan doen, uitblijk dat het kwaadaardig is, dan hebben wij besloten haar toch te laten inslapen. Het is ook voor mijn eigen gemoedsrust. Ik heb dan het gevoel, dat ik werkelijk alles heb gedaan wat mogelijk is en dan zou ik er vrede mee hebben. Maar laten we vanuit gaan dat ze genezen kan, zoals ze tot nu toe zeggen.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-03 20:53

Oh ja, ik had nog gevraagd aan die arts uit Utrecht vandaag of er enig verband was met de Sarcoides (huidtumoren) en nu dit. Volgens hem is er geen enkele verband mee. Het staat totaal los van elkaar. Wij hebben alleen de verschrikkelijke pech in de korte tijd, ongeveer 1 1/2 jaar, dat wij haar hebben.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-03 20:10

Het moet nu echt snel gaan gebeuren. Gisteren heeft ze een klein beetje gegeten, maar vandaag niets. Ik ga morgenochtend meteen bellen of ze uiterlijk dinsdagmiddag in Utrecht terecht kan. Het liefst eerder natuurlijk. Jewel is nu echt een Biafrapaardje. Je hart breekt om dat te zien.
Een trailer heb ik al geregeld. Inweze kan ze zo weg naar Utrecht.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-03 19:27

Morgen mag ze naar Utrecht. Eerst krijgt ze onderzoeken en hopelijk wordt ze woensdag of donderdag geopereerd.
Eigenlijk ben ik doodsbang. Bang voor de uitslagen van de onderzoeken.
Stel dat het kwaadaardig is. Ik moet er niet aan denken, dan ben ik haar kwijt. Want dat hebben we wel besloten. We laten haar niet lijden.
Ik weet wel dat ik positief moet zijn, maar diep ergens achter in je hoofd heb je dat duiveltje.....

Gisteren kon ik, geestelijk, niet naar haar toe gaan. Anders ga ik altijd iedere dag. Alleen gisteren wilde ik even geen pijn hebben, want dat doet het iedere keer als ik haar zie. Zo vreselijk mager. Klinkt stom he, maar ik wilde even 1 dag niet aan haar denken, even rust. En als je vraagt of dat gelukt is, moet ik zeggen "Nee". Je staat er mee op en gaat ermee naar bed.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-03 20:58

Als eerste wil ik jullie hartelijk bedanken voor jullie reacties, vol van medeleven. Het doet ons erg goed.

Vandaag hebben wij Jewel naar Utrecht gebracht. Het ging zeker niet gemakkelijk. Ik heb een uur van te voren streepje Sedalin aan haar gegeven, alleen om een beetje de scherpe kantjes van haar angst af te halen. Volgens mij hielp het niet. Hoe dan ook (ik zou ook niet meer weten hoe) gegeven moment zat ze erin. Klep gauw dicht en wegrijden.

We moesten naar Inwendige Ziektes. Daar aangekomen kreeg ze tal van onderzoeken. Longen die beluisterd werden. Ze kreeg een plastic ak over haar snuit, zodat ze dieper moets gaan ademhalen. Ze werd gewogen. Bleek dat ze sinds de laatste keer (dat was april 2002) 100kg was afgevallen. Van 600 kg schoon aan de haak is ze gezakt naar 498 kg.
Toen ik dat zag, hield ik het niet meer droog. Vreselijk.
Er werd mestonderzoek gedaan, inwendige onderzoek. De tumor had een gigantische grootte, vertelde men ons. Er werd ook een buikvochtpunctie gedaan. Dit i.v.m. eventuele kwaadaardige kankercellen. Morgen worden er longfoto's gemaakt en bloedonderzoek gedaan.
Dan kunnen ze zeggen of het kwaadaardig is en of het uitgezaaid is.
Als het goed is dan kunnen ze haar misschien donderdag opereren.

Ik ga er morgenmiddag weer naar toe. Wilfred (mijn partner) en Meghann (mijn oudste dochter) kunnen morgen niet. Ik ga niet alleen want dat wil ik niet. Mijn vriendin gaat mee, want stel dat ik de uitslag hoor en het is niet goed.........

Er waren enkele momenten vanmiddag dat ik haar in de steek liet. Ik kon er gegeven moment niet meer tegen. Al die onderzoeken en dat gewroet in haar. Gelukkig waren Wilfred en Meghann bij haar, dus ze was niet alleen. Ik moest een paar keer naar buiten gaan. Voelde alles draaien.
Stom he, tot afgelopen zondag kon het me niets schelen hoe vaak ik naar haar toe moest gaan. Maar nu, ik vind dit zo moeilijk.

Wilfred is een stuk optimistischer. Die zegt steeds dat ze het wel haalt. Ik wil dat wel geloven, maar ik durf niet, bang voor eventuele slecht nieuws en misschien "de Goden verzoeken".

Laat ik jullie niet vervelen met mijn gezeur. Als er wat nieuws is zal ik jullie dat melden.


irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 19:29

Ik ben woedend en ik voel me flink machteloos. Ik ben vandaag bij Jewel geweest. Ze ziet er slecht uit.
Uit de onderzoeken die ze tot nu toe binnen hadden gekregen, zijn er geen duidelijk oorzaken naar voren gekomen. Ze had bloedarmoede, wat wel verklaarbaar was. Haar witte bloedlichaampjes waren verhoogd, wat ook verklaarbaar was. Op haar longfoto's kon men niks vinden. Nu wachten op de uitslag van de buikvochtpunctie.
Ik vroeg of ze dan geopereerd kon worden. Ze zei tegen mij dat dat geen garantie gaf dat de oorzaken (vermagering, dikke benen) weg zouden zijn. Ook geen garantie dat ze zou blijven leven.
M'n hoela, dat weet ik ook wel. Niemand kan mij garanties geven. Niemand kan mij garantie geven dat IK morgen nog leef, misschien kom ik morgen wel onder een auto en ben ik ook dood.
Ze ziet er zo slecht uit, slechter als dat ze thuis was. Ik merkte ook dat ze pijn had, verdorie ik moest smeken dat ze een pijnstiller kreeg. Uiteindelijk kreeg ze die ook.
Terug bij Jewel kwam die tuthola met haar injectiespuit (pijnstiller). Jewel had in de stal een koliekhouding. Koliek wat ze bij mij thuis nooit had. Meghann (mijn dochter) zei tegen haar dat dit niet normaal was. Weet je wat ze zei? Nee, dit is niet zoals het hoord, vanochtend zag ze er veel monterder uit en ze liep zo weg. Ongelooflijk en dat is arts.
Morgenochtend hoop ik dat uitslag van de buikvochtpunctie binnen is en als ze dan niets kunnen vinden, eis ik van ze dat ze die tumor uit haar lichaam halen. Diezelfde dag nog.
Tenminste als mijn schat de nacht overleefd. Ze willen mij de kosten van een operatie (die misschien hopeloos is, volgens hun) behoeden. Kom op, het is mijn geld wat ik uit geef en niet van hun.
Als ze nog langer wachten is alles misschien helemaal niet meer nodig en is ze lichaamlijk veel te zwak en gaat ze alsnog dood.

Als ze me nou zeiden dat het kwaadaardig is, dan weet ik genoeg en weet ik wat ik moet doen. Maar die vage antwoorden van dat ze niks tot nu toe kunnen vinden. Het zal ook dan wel, maar haal dat kreng eruit (die tumor, bedoel ik). Ze heeft er behoorlijk last van. En dan is het mijn risico of mijn ( oftewel ons geld) goed besteed is.

Sorry voor mijn klaagzang.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-03 22:00

Even nog een vraagje voor de eventuele deskundigen onder jullie.
Over Jewel magerte.
Zo'n tumor van zo'n enorme omvang als wat Jewel heeft, dat groeit, kan zo'n tumor niet alle energie en dan bedoel ik de calorieën, vitamines etc. helemaal voor zichzelf opeisen?
Dat lijkt mij zo'n logische verklaring, of ben ik gek?
Toen ze nog behoorlijk at en toch afviel, had het zich misschien alles naar zich toe geëigend en niks voor Jewel overgelaten?
Nu het zo'n behoorlijke omvang heeft en Jewel duidelijk last van heeft, dat ze daardoor niet wilt eten. Misschien drukt het wel op de maag en darmen. Ik zit van alles te bedenken.
Volgens de DA's daar in Utrecht, past het beeld van een Ovariumtumor zoals het officieel heet niet bij dikke benen en magerte.

Ik als leek, lijkt het mij wel logisch. Het vreet alle calorieën op en gegeven moment kunnen die afvalstoffen geen kant op en gaat het naar de benen. Mijn DA zei een paar maanden geleden, dat dikke benen niet alleen veroorzaakt wordt door teveel aan eiwitten, maar het kan zich ook uiten door te weinig eiwitten.

Wie denkt met mij mee.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 20:30

EINDELIJK! Jewel wordt morgenochtend geopereerd. Het was wachten op de uitslagen. Er werden geen rare dingen gevonden.
Ik zal blij zijn als ze daar bij Inwendige Ziektes weg is en dat ze naar Heelkunde gaat. Misschien zijn daar wel aardige artsen.

Vanavond kon ik niet naar haar toe gaan, ik moest werken. Maar Wilfred en Meghann zijn geweest. Volgens Meghann zag Jewel er qua heldere ogen weer als vanouds uit. Niet zoals gisteren. Ze was weer als vanouds aanhankelijk en had weer lekker gegeten. Gisteren moest ze niks. Ze had pijn. Wilfred en Meghann hebben nog met haar door de gangen gewandeld. Dat schijnt ze nog erg fijn gevonden te hebben. Meghann zei dat die oortjes heerlijk attent weer naar voren stonden.

Ik ben erg blij over dit bericht. Dan gaat ze goed de operatie tegemoet. En de rest moeten we maar afwachten.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 19:11

Jewel is afgelopen vrijdag NIET geopereerd. Het wordt niet eerder dan maandagmorgen. De reden is dat ze nog een afspraak moesten maken met afd. Voortplanting en chirurgie, en Jewel hadden ze die ochtend nog eten gegeven, terwijl ze voor de operatie 24 uur niks mag eten. Haar maag moet helemaal leeg zijn.

Mikey, jouw antwoord en de redenatie van de artsen daar op Inwendige Ziektes begrijp ik wel. Het gaat alleen om die tegenstrijdige antwoorden die je krijgt en ook de BOTHEID van die lui daar. Van tijd tot tijd denk ik wel dat ze van alles op het gebied van paarden leren en weten, maar van een aantal daar heb ik het gevoel dat het vak "Communicatieve Vaardigheden met de eigenaren van de paarden" niet gegeven wordt.

De meeste mensen die hun paard daar naar toe brengen, doen het niet zomaar. Dat beestje heeft voor hun emotionele waarde. Die willen zeker weten dat de artsen daar het beste voor hun paard hebben.

Helaas op die afdeling kreeg ik niet dat gevoel. Ik kreeg meer het gevoel dat zij een studieobject was. Ik kreeg van een bepaalde vrouwelijke arts min of meer te horen dat ik dit dier maar beter kon afschrijven. De kans van overleving, doordat ze de echte oorzaak niet echt konden vinden, eigenlijk 5% was. Echt waar, hoe dacht je dat ik mij toen voelde. Had het anders gezegd. Zoiets in de trand van "Ik begrijp uw bezorgdheid, wij doen alles wat in ons vermogen ligt, maar helaas kunnen wij u de garantie niet geven dat de OVARIUMTUMOR de enige oorzaak is en dat uw paard misschien alsnog vroegtijdig sterft".
Het blijft emotioneel, maar het komt wel anders over.

Maar goed, a.s. maandagochtend zou het moeten gebeuren. Het blijft spannend.
Wij zijn tot nu toe iedere keer op ziekenbezoek geweest en ik moet zeggen dat Jewel, op afgelopen woensdag na, er goed uit ziet. Ondanks dat het een sterk vermagerd paard is en dat ze een gigantische tumor heeft. Ze glimt en haar ogen glanzen. We wandelen iedere keer met haar door de kliniek. Ze vindt het nog leuk ook

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 20:33

JEWEL IS GEOPEREERD.
De operatie is geslaagd. Het werd een flankoperatie. De tumor was giga.
Volgens de arts die haar geopereerd heeft, was het een formaat van 30x30cm. En dit aan haar eierstok. Het woog ca 10kg.
Ze hebben het in delen eruit gehaald met een kijkoperatie.
De DA was erg tevreden over de operatie. Weinig bloedverlies. Volgens haar zag het er niet kwaadaardig uit. Ze beschreef me wel wat er allemaal in die tumor zat. Ongelooflijk. Stukken haar, stukjes bot, een stukje plastic en nog wat troep. Ik vroeg haar ook nog of deze tumor een oorzaak van haar magerte kon zijn. Ze zei me dat die conclusie juist was, zo'n tumor vrat al haar energie op.

Wij zijn net terug van Jewel. Ze staat er zo zielig bij. Beide flanken geschoren en op haar rechterflank een flinke pleister. Haar achterkant flink opgezwollen en ze wist niet hoe ze staan moest. Ze deed niet lelijk naar ons, maar ze vond het niet fijn dat wij naar haar flanken keken. Die oortjes gingen een beetje naar achter. Haar anders zo grappige centenbakje was nu flink samengetrokken. Ze had nu echt zo'n zuur bekkie. Die stakker.
We zijn ook maar even gebleven. Laten we nu de komende dagen de natuur maar z'n gang gaan. Ik durf te zweren, als er geen complicaties komen, Jewel over een paar dagen weer beter bij staat.

Ze staat nu op Heelkunde en ik moet zeggen die lui hier zijn aardiger dan op Inwendige Ziektes.

Nu op weg naar herstel. Ik zal straks ook moeten informeren naar haar voer, want ze heeft een gigantische vitamine en mineralen tekort. En waarschijnlijk nog veel meer.
Maar goed laten we eerst deze paar dagen afwachten. Wij zijn al blij dat ze zover is en dat we haar toch deze kans gegeven hebben.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 20:46

Ik heb donker haar, maar van tijd tot tijd voel ik me echt blond. Heb weer eens iets niet goed gehoord.
In die tumor zat geen plastic, wel haar en botjes.
Ik heb net mijn eigen DA gebeld om het relaas van de operatie te vertellen. Hij zei mij dat zo'n tumor (hij had er een naam voor, en die kwam mij bekend in de oren want de chirurg uit Utrecht had het ook over zo'n soort tumor, ikzelf weet die naam niet meer, het begint met een "t") veelal goedaardig is.
Het is een celafwijking wat ontstaat tijdens de celdeling van de verwekking. Dat betekent dus dat het een aangeboren afwijking is. Het is een soort celfout, dat zich aanhecht, dat groeit en weer met andere cellen omkapseld.

Hoe dan ook, dat kreng is eruit. En Jewel........, die is zo zielig en ze heeft pijn. Ze krijgt pijnstillers en antibiotica, dat vertelde de co-assistent mij vanmiddag. Toch hebben ze hun vraagtekens over de magerte, want volgens hem veroorzaakt een Ovariumtumor alleen een gedragverandering. Extreem hengstig of het is een pismerrie. Ik zei tegen hem dat Jewel dat nooit geweest is. Wel regelmatig hengstig, maar niet extreem en een pismerrie is ze nooit geweest. Misschien is haar karakter zo. Ze is altijd een koele kikker.
In ieder geval, ze doen nog wat onderzoeken. Iedere dag wordt haar bloed nagekeken. Ze eet mondjesmaat een beetje kuilgras, maar nog geen krachtvoer. Vindt ik niet gek. Als ik mij beroerd voel, smaakt het eten ook naar karton. Jewel is ook nooit een vreetpaard. Als zij genoeg is, heeft zij genoeg. En ze is kieskeurig.
Morgen ga ik weer naar haar toe. Ik hou jullie op de hoogte.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 19:22

Ik ben vanmiddag met Courtney, mijn jongste dochter, bij Jewel geweest.
Ik wist niet wat ik zag en hoorde, ik riep terwijl ik de gang doorliep haar naam en ze hinnikte. Wij renden naar haar toe en in een oogwenk zag ik dat ik mijn paardje weer helemaal terughad. We maakten de deur van haar stal open en ja hoor. Ze was er, ze zag er stralend uit. Haar ogen, dat was Jewel weer.
Ze at haar appeltjes op, wat ik haar gaf, zoals vanouds zat ze in mijn zakken te bedelen om meer.
En wat het mooiste was..
Afgelopen maandag woog ze 460 kg, vanochtend woog 475 kg. ZE KWAM AAN!!!
Volgens haar verzorgster, begon ze weer lekker te eten.
Ik ben zo blij dat wij haar nog een kans hebben gegeven.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 19:29

Hallo Zannekin,
Dank je wel voor je uitleg. Maar op jouw vraag of Jewel koorts had, moet ik je zeggen dat ze dat eigenlijk niet had. Het was vaak twijfelachtig.
38 tot 38.1 Dus niet extreem.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 19:32

Mist, ik zou het niet weten. Er stond plusminus 10 dagen voor als er geen complicaties optreden. En misschien als ze weer op gewicht is.
Ik vraag er nog niet naar. De operatie is net gebeurd. Ik neem de dag zoal ie komt. Misschien krijgt ze nog een terugval. Ik hoop van niet. Ik ben blij met iedere kilo dat ze aankomt.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 15:43

Jewel is WEER aangekomen. Vóór de operatie woog ze 460kg. Afgelopen
woensdag 475 en vandaag 481kg. Het gaat echt de goede kant op.
Volgens haar verzorger, stoppen de studenten haar ook de nodige toe.
Ze heeft een tekort aan alles, maar gelukkig eet ze momenteel ook lekker. Jewel krijgt nog antibiotica en pijnstillers toegestopt. a.s. Maandag gaan ze het een beetje afbouwen.

Ik hoop werkelijk dat ik haar deze week(misschien eind van de week) mee naar huis krijg.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-03 19:33

Hoera, Jewel mag naar huis!
A.s. zaterdag gaan we haar ophalen. Het gaat heel goed met haar. Ik ben vandaag voor het eerst met haar naar buiten gegaan. Echt hoor, ik heb mijn paardje weer terug! Briesend, zichzelf opblazend, weide neusgaten van opwinding. Nou ik had echt een flink paard aan mijn hand. Heel anders als voor de operatie. Ze eet haar bak weer lekker leeg. Ziet er goed uit. Schitterend!! En ze had weer oog voor die hengsten daar.
Ze moet nog flink aankomen, maar dat doen we thuis wel. We gaan qua weer weer de goede kant op. Het gras begint weer lekker te groeien. Jewel en haar kudde blijven nog 1 1/2 maand thuis in het land en dan gaan ze weer dag en nacht het grote weiland in.
Ik, nou ja zeg maar wij, zijn als een kind zo blij.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-03 21:35

JEWEL IS THUIS.
We moeten nog voorzichtig zijn met haar wond, maar je ziet duidelijk dat ze goed in haar vel zit. Ze wordt brutaler, haar ogen staan zo helder. Ze reageert op alles. Totaal anders als voor haar operatie, toen had ik bijna een half dood paardje. Ze is ook weer aangekomen. Ze weegt nu 494 kg.
Ze eet ook goed. Ongelooflijk, ik ben ze daar in Utrecht, ondanks mijn gemopper in de eerste week van haar verblijf, toch ook erg dankbaar dat ik mijn paard weer terug heb. Ik hoop ook dat de tijd mij en mijn gezin gunstig gezind is, wat Jewel betreft.
Ik ben in ieder geval vreselijk dankbaar voor iedere dag dat ik haar bij mij heb. De natuur moet nu de rest doen. (met onze goede verzorging natuurlijk)

Ik wil nogmaals iedereen bedanken, die met ons meegeleefd hebben. Het heeft mij in ieder geval steun gegeven.
Over een tijdje zal ik jullie weer berichten hoe het met haar gaat.

irma

Berichten: 115
Geregistreerd: 29-03-02
Woonplaats: soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-03 21:21

Morgen hebben wij Jewel alweer een week thuis.
Ze knapt zo goed op. Haar zwelling die ze had (de operatiewond) begint te slinken. Het haar op haar flanken beginnen ook heel licht te groeien.
Ze eet grandioos. Ze staat momenteel op 4 kg Pavo Melange, wat ze ook op de Faculteit aan haar gaven en onbeperkt hooi. Heel langzaam aan komt er vlees (misschien ook wel vet) op haar lijf.
Ze is zo ontzettend wakker en heeft zo'n behoorlijke energie. Ze staat alweer tussen de andere paarden. De kudde is lekker rustig. Jewel heeft haar plek (2e in de rang) alweer heroverd.

Ik, nee wij, zijn ontzettend blij en dankbaar dat ze nog leeft. Ze is werkelijk een kanjer, met een ijzersterk karakter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Barchetta, geertje3, Lui_ en 26 bezoekers