Peesblessures en weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:05

Pytje schreef:
wij hadden ook een merrie met verklevingen en verkalkingen in haar achterpezen en een peesklap voor, zij heeft 1,5 jaar in de wei gelopen in frankrijk (heeeel veel ruimte, 70 hectare voor ong 25 paarden) en ze loopt nu met succes in de voltige. ze mag wel maar ong 3 a 4 keer per week lopen om herhaling te voorkomen.

Kijk deze mogelijkheid zou ik nou ook willen voor m'n paard

Fitzroy

Re: Peesblessures en weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:32

Ludora schreef:

Volgens mij vraagt ze zich alleen maar af of dat de enige revalidatie optie is. Dat is het niet, dus heeft ze haar vraag beantwoord.

Precies Ludora!
Bovendien is boxrust voor mijn paard hoe dan ook geen optie meer.

Einde topic dus, bedankt voor de reacties over de weidegang.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:59

Mijn pony staat ook gewoon in het land met zijn blessure. Zelfs nu met sneeuw en prut.

Andere optie is box en dat heb ik 2 weken gedaan in het begin => ontsnappen tijdens wandelen en weven.

Ook ik heb heel veel kosten aan het been gehad en ga er verder niet meer aan dokteren. De laatste scan was zeer positief en hij lag een 1/2 jaar voor op schema.
Ondanks dat mag ie nooit meer springen en crossen. Zelfs Z dressuur is nog maar de vraag.

Dus lekker op de wei enige nadeel is zijn omvang

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:34

het paardje wat bij mijn paard in de wei staat, moest 1 maand geleden voor 2 maanden op weiderust. Hij had een peesblesure maar nu zijn ze weer aan het opbouwen.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:09

Gelukkig heb ik zelf geen ervaring met peesblessures. Wel heb ik er door de jaren heen aardig wat gezien bij verschillende paarden. Die dieren werden allemaal zonder pardon op boxrust gezet, er werd niet eens over nagedacht. Dat ze dan die 2 x per dag dat ze er uit mochten om te wandelen gek waren en met een hoofdstel om aan de hand rondsprongen en regelmatig zich lostrokken en los rondliepen... tsja ze werden zo fris van het op stal staan.

Ik weet nu al, als die van mij ooit een peesblessure krijgt, staat hij buiten. Ik ga het hem dan niet aandoen om op stal te staan. Zal me dan erg veel commentaar opleveren van de omgeving maar dat moet dan maar.

Ik zie namelijk echt niet in wat dat voor meer kwaad doet dan een paard wat gek wordt op stal en aan de hand heen en weer springt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 17:34

Mijn merrie van 19 jaar kreeg vorig jaar juni een peesblessure (waarschijnlijk als gevolg van een knieblessure, waar ze al mee problemen mee heeft gehad.)
Daarnaast heeft ze artrose in allebei haar voorbenen.
De dierenarts was er in eerste instantie dus ook voor om haar op boxrust te zetten, nadeel was alleen dat dat voor de artrose weer heel slecht is!

Ik weet dat mijn pony op de wei nauwelijks rent en erg rustig is, maar dat ze bij langere stalrust behoorlijk heftig kan worden en gaat weven. Het is een echte buitenpony, op de wei is ze happy. Na alle onderzoeken moest ze nog een week (met muisjes) op stal staan omdat ze haar been echt niet kon belasten, daarna heb ik er voor gekozen om haar toch voor dag en nacht op het weiland te zetten. Ik denk dat dat echt de juiste keuze is geweest Een sport/rijpony zal het toch niet meer worden.
Ook wist ik op dat moment echt niet wat de vooruitzichten waren, wat als dit toch het einde zou betekenen voor haar.. dan had ze haar laatste maanden niet gefrustreerd in een stal hoeven staan. (gelukkig was dat ook niet zo )

De peesblessure is genezen, van haar knie heeft ze langer last gehad, maar komende lente gaan we weer voorzichtig wat opbouwen als het goed is.

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:11

Bjarni schreef:
Gelukkig heb ik zelf geen ervaring met peesblessures. Wel heb ik er door de jaren heen aardig wat gezien bij verschillende paarden. Die dieren werden allemaal zonder pardon op boxrust gezet, er werd niet eens over nagedacht. Dat ze dan die 2 x per dag dat ze er uit mochten om te wandelen gek waren en met een hoofdstel om aan de hand rondsprongen en regelmatig zich lostrokken en los rondliepen... tsja ze werden zo fris van het op stal staan.

Ik weet nu al, als die van mij ooit een peesblessure krijgt, staat hij buiten. Ik ga het hem dan niet aandoen om op stal te staan. Zal me dan erg veel commentaar opleveren van de omgeving maar dat moet dan maar.

Ik zie namelijk echt niet in wat dat voor meer kwaad doet dan een paard wat gek wordt op stal en aan de hand heen en weer springt.

Even voor de duidelijk: sommige paarden MOETEN op boxrust, de mijne is aan een peesblessure geopereerd en dan kan je ze echt niet zo op wei gooien, denk maar niet dat ik het leuk vond om ze een hele zomer van de wei te houden en ik hoop dat m'n paardje nooit meer aan te hoeven doen, maar soms MOET het voor hun eigen best wil, dus wees voorzichtig met oordelen hier over!

Sanco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:18

Letizia schreef:
Bjarni schreef:

Even voor de duidelijk: sommige paarden MOETEN op boxrust, de mijne is aan een peesblessure geopereerd en dan kan je ze echt niet zo op wei gooien, denk maar niet dat ik het leuk vond om ze een hele zomer van de wei te houden en ik hoop dat m'n paardje nooit meer aan te hoeven doen, maar soms MOET het voor hun eigen best wil, dus wees voorzichtig met oordelen hier over!

ja dat is wel waar maar je kan je paard toch beter RUSTIG in de wei zetten.. dat ie ff kan grazen.
dat lijkt mij stukken beter dan dat ie op stal druk word en met wandelen bokkesprongen maakt... wat is dan gezonder... (met een paard dat rustig doet in de wei dan he)

Letizia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:23

Gelukkig maakt mijn paard geen bokkensprongen in de stal, maar zou ze dat wel hebben gedaan, dan zou het hoogst waarschijnlijk op wie ook hebben gedaan en de pees was na de operatie zo fragiel, dat risico was het niet waard. Ze heeft in het begin ook op een agzet ztukje wei gestaan, maar daar was ze echt niet rustig, op stal wel en aan de hand redelijk, in ieder geval wel te hanteren. Ik vond het niet leuk dat ze niet op wei kon, maar het was het advies van dierenkliniek de Bosdreef in Moebeke en hun advies is voor mij meer waard dan wat hier word gezegt, gelukkig gaat ze dit voor jaar weer de wei op!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:27

Na een operatie vind ik ook wel een heel ander verhaal!

Ik denk dat het op het land zetten al een keuze moet zijn die je meteen in het begin maakt, na een maand boxrust gaat een paard natuurlijk helemaal uit z'n dak als hij dan het land op mag!

Het zal trouwens ook per paard verschillen, ik denk dat mijn pony haar pees meer belastte op stal dan op het land. Ze is heel onrustig op stal (rondjes lopen, weven, tegen de deur trappen etc.), zeker als er andere paarden buiten staan. Buiten is ze daarintegen heel rustig (als ze tenminste niet opgejaagd wordt door andere paarden , in een lief groepje dus!)

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:31

@Letizia, ik snap ook dat het niet altijd opgaat en een operatie is wellicht inderdaad een ander verhaal maar daar ging het hier niet over.
In principe gaat mijn pony altijd naar buiten, als de da mij het advies geeft om hem op stal te zetten zal hij met hele goede argumenten moeten komen. Ik kreeg bijvoorbeeld na het chippen te horen dat de da had gezegd dat hij 2 dagen op stal moest, vond het zo'n onzin.
Heb al diverse paarden in mijn ogen echt volslagen onnodige boxrust zien hebben op advies van diverse dierenartsen dat ik echt wel 3 keer nadenk voor ik daar zo klakkeloos vanuit ga.
Snap dat het soms niet anders kan maar ik ga dus absoluut niet akkoord met een niet heel erg duidelijk onderbouwde stalrust, ze zullen me echt moeten overtuigen waarom het dan zoveel meerwaarde heeft.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:56

Ik vind het erg goed dat jullie je paarden op de weide/paddock kunnen zetten.Zoals ik al zei deden wij dat in het begin ook maar het paard werd opgejaagd en het was verergerd.
Hij staat nu al 6maanden binnen en wordt gestapt met verdoving
Het zou een slecht idee zijn om hem proberen buiten te zetten he?

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:00

Ik zeg ook niet dat iedereen het moet doen zoals ik het zou doen. Iedereen moet daarin zijn eigen keuzes maken en als het zoals bij jou Blue_Star niet gewerkt heeft snap ik dat je hem daarna toch stalrust geeft.
Maar puur vanuit mijn gedachtengang naar mijn pony gekeken gaat hij dus absoluut niet opstal tenzij het echt echt echt niet anders kan.
Natuurlijk, als hij buiten gek wordt en het alleen maar erger maakt zal hij op stal moeten voor zijn eigen veiligheid. Ik zie alleen zo vaak het tegenovergestelde, paarden die op stal helemaal gek worden en die korte momentjes per dag aan het lijntje eruit helemaal exploderen, dan zul je dus inderdaad aan de verdoving moeten gaan beginnen.

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:02

mijn verzorgpaard is een pechpaard, maar niet met peesblesure's, wel met hele veel andere dingen. dus helpen kan ik je niet echt..
maar zowiezo.. als je van het paard houd.. ben je toch wel bereid elke dag met hem te stappen? mijn verzorgpaard heeft ook een blessure opgelopen aan haar sprongewricht, en dat zou niet meer goed komen, in ieder geval niet goed genoeg om er echt wat mee te gaan doen ivm dressuur, en nu blijkt dat het steeds beter gaat en er kans is dat het geneest, + dat het rijdne super gaat + dat de onderlinge wedstrijden er aan komen, wie weet wanneer de 'gewone' wedstrijden
dus dat begreep ik even niet...

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:10

Letizia schreef:
Pytje schreef:
wij hadden ook een merrie met verklevingen en verkalkingen in haar achterpezen en een peesklap voor, zij heeft 1,5 jaar in de wei gelopen in frankrijk (heeeel veel ruimte, 70 hectare voor ong 25 paarden) en ze loopt nu met succes in de voltige. ze mag wel maar ong 3 a 4 keer per week lopen om herhaling te voorkomen.

Kijk deze mogelijkheid zou ik nou ook willen voor m'n paard

kan je het adres wel geven. t kost ook absoluut niet veel.

Ireen_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:17

Blue_Star schreef:
Ik
Hij staat nu al 6maanden binnen en wordt gestapt met verdoving
Het zou een slecht idee zijn om hem proberen buiten te zetten he?

Ik weet niet hoe het paard is, maar ik denk dat hij na 6 maanden best wel even uit zijn dak wil gaan! Dat zou ik er dus niet op wagen.. misschien op een heel klein stukje land? (4 bij 4 ofzo)

Ik heb er een beetje dezelfde ideeen over als Bjarni over weidegang bij een peesblessure.
Daarnaast gaat het een beetje tegen mijn eigen ideeen in om een paard zo lang op boxrust te zetten. Wat gebeurt er als je een mens een half jaar op bed legt en 3 keer per dag even een stukje loopt? Zo iemand heeft na dat halve jaar een hele lage belastbaarheid, en dus juist veel meer kans op blessures.
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de visie van dierenartsen hierop.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 04-03-06 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:20

Ik quote mezelf even uit een recent topic: viewtopic.php?f=3&t=542343&p=13378244#13378244

Karin schreef:
Bij mijn paard is half juni vorig jaar een lichte peesblessure geconstateerd (diagnose: 'stel je een kabel van 200 vezels voor, daarvan is nog geen 10% beschadigd'). Mijn paard heeft toen bijna een half jaar weiderust gehad (overdag buiten, 's nachts op stal).

Begin december wees een vervolgscan uit dat de blessure mooi strak genezen was. Ik mocht toen ook weer onder het zadel beginnen. Maar hoe licht die blessure ook was geweest, aan mijn paard (bespiering, hoefstand) was heel goed te merken dat hij het 'zere' been had lopen ontlasten. Dat zijn we nu met veel geduld aan het rechtbreien met behulp van fysio en hoefsmid. Dit om even aan te geven dat een lichte blessure vaak toch meer invloed heeft op het lichaam dan vaak wordt gedacht (overigens werkt dit bij mensen ook zo).

Afijn, mijn paard heeft dus bijna een half jaar weiderust gehad, sinds 4 december zijn we weer onder het zadel bezig. De DA had aangegeven dat ik de training weer gewoon kon gaan opbouwen als het been tijdens de eerste twee maanden onder het zadel niet meer dik zou worden (en het is idd goed gebleven). De eerste vier weken hebben we alleen gestapt, daarna langzaam wat draf opgebouwd en daarna ook wat galop. Alles met de pees als graadmeter. Nog geen modder of mul zand, ook geen bakzand, daar beginnen we binnenkort mee.

Kortom, alles bij elkaar een kwestie van een lange adem en je paard goed in de gaten houden. (...)

Overigens heeft mijn paard geen boxrust gehad. Mijn eigen DA wilde dat in eerste instantie voorschrijven, maar ik was eerder bang voor verslechtering op stal dan in de wei (mijn paard wordt nijdig als hij niet naar buiten kan en rondjes lopen in de stal uit pure frustratie omdat hij niet naar buiten mag is tenslotte ook funest). Hij mocht toen naar buiten op een klein stukje wei mits hij rustig zou blijven. Met een 33-jarige ruin samen ging dit prima. De tweede (na zes weken) en de laatste scan heb ik overigens laten maken door een speciale endurance-DA, die aangaf dat mijn paard gewoon lekker op de wei kon blijven zolang hij daar rustig was (ook beter om de spieren in beweging te houden). Vandaar dus dat halve jaar weiderust.

Achteraf ben ik blij dat ik het zo heb gedaan. Mijn paard is nog fris in zijn koppie en dat vind ik het allerbelangrijkste, iig belangrijker dan dat ik twee maanden eerder had mogen beginnen met rijden dan dat ik nu heb gedaan. Zo'n dier kun je nu eenmaal niet aan zijn verstand brengen dat maandenlang boxrust 'voor zijn eigen bestwil' is. Ik kan me voorstellen dat sommige DA's boxrust voorschrijven en ik kan me ook voorstellen dat mensen dat advies opvolgen, maar ik ben blij dat in mijn geval weiderust ook een optie was.

Mendi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:08

Mijn paard heeft nu sinds eind oktober weiderust in een rushuis voor bejaarde paarden in Brabant. Ik heb hiervoor gekozen omdat hij weer peesblessures had aan beide voorbenen en dit al eens aan één been heeft gehad en toen op stal is blijven staan. Op een drukke manege is dat gewoon niet te doen. Het is er altijd veel te druk en ik had geen zin meer om hem te moeten verdoven voordat hij zijn box uit kon (dit deed ik alleen in de weekenden als er veel kinderen en honden rondliepen).
Het was een risicovolle beslissing maar achteraf ben ik blij dat ik het gedaan heb. De paar keer dat ik bij hem ben geweest voelden zijn benen zo lekker koud en strak aan! Ik geloof heilig in natuurlijke beweging boven het op stal laten staan en 3x tien minuten stappen.
Maar zoals al eerder gezegd: het is wel afhankelijk van het soort peesblessure.
Goed om te lezen dat er meer mensen voorstander van weidegang zijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:52

Sonja schreef:
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een jaar op de wei dan voor 4 maanden boxrust en daarna aan de hand-stappen opbouwen. Dan maar een langer genezingsproces, maar wel gezond in de kop, geen stalpoten, geen koliek, geen gebok als 'ie eens van stal moet etc.

Je haalt me de woorden uit mijn mond. Daarnaast geloof ik niet dat het (complete) genezingsproces altijd langer is als je ze in de wei doet. Hangt natuurlijk van het soort peesblessure af, maar rust roest.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:58

[quote="IreentjuhDaarnaast gaat het een beetje tegen mijn eigen ideeen in om een paard zo lang op boxrust te zetten. Wat gebeurt er als je een mens een half jaar op bed legt en 3 keer per dag even een stukje loopt? Zo iemand heeft na dat halve jaar een hele lage belastbaarheid, en dus juist veel meer kans op blessures.
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar de visie van dierenartsen hierop.[/quote]

Volgens mij kiezen de meeste dierenartsen automatisch voor boxrust. Voor mijn gevoel schrijven de da die ik ken voor het minste of geringste bosrust voor. Hoeveel paarden ik de afgelopen paar jaar al met ieder wissewasje een paar dagen-weken of zelfs maanden op stal heb zien staan daar word ik echt verdrietig van.

Oliviaatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:14

Oliviaatje schreef:
mijn verzorgpaard is een pechpaard, maar niet met peesblesure's, wel met hele veel andere dingen. dus helpen kan ik je niet echt..
maar zowiezo.. als je van het paard houd.. ben je toch wel bereid elke dag met hem te stappen? mijn verzorgpaard heeft ook een blessure opgelopen aan haar sprongewricht, en dat zou niet meer goed komen, in ieder geval niet goed genoeg om er echt wat mee te gaan doen ivm dressuur, en nu blijkt dat het steeds beter gaat en er kans is dat het geneest, + dat het rijdne super gaat + dat de onderlinge wedstrijden er aan komen, wie weet wanneer de 'gewone' wedstrijden
dus dat begreep ik even niet...

Hier wil ik nog even bijvoegen: ik ben veel meer voor weidegang, dat is zoals vaker gezegd in dit topic veel lekkerder voor de paarden, blijven ze fit in hun koppie, maar als er echt niets anders op zou zitten, zou ik echt wel bereid zijn met hem te stappen hoor..!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 01:38

Ik heb ook ooit wel het advies van een DA genegeerd
Het paard werd boxrust voorgeschreven omdat hij rotstraal had
Ik heb hem mooi op de paddock laten gaan en het is toen snel genezen
Maar nu,met die peesblessure durf ik écht niet Zeker niet nu hij weer een terugval had

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:48

Ons paard heeft vanaf oktober een ernstige blessure (pees en beschadigde sesambeentjjes). Sinds een week of 7 mag ze stappen aan de hand. We hebben haar tijdelijk verhuist naar een adres waar een stapmolen is. Samen met een ander paard in de molen gaat prima. (Zelfs na 3 maanden strikte boxrust, zonder zelfs maar stappen.) De eerste week hebben we haar elke dag wat Tranquigel gegeven, zodat ze rustig in de molen liep. Na een dag of 5 was dat niet meer nodig en nu is ze erg braaf. Ik heb met de DA overlegd of ze toch niet op het land mocht op een klein afgezet stukje. Hij raadde dit sterk af, omdat het land nog erg zwaar is door het slechte weer. Ik kan me daar wel in vinden want als het paard een keer met haar been in de prut blijft steken, dan zijn we weer terug bij af. Het zal dus ook wel enigszins van je wei afhangen en het jaargetijde of je je paard in het land zet.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:55

Die ervaring heb ik ook. Zo kreeg ik het dringende advies van de DA om mijn paard alleen op een vlakke wei te laten lopen, niet in een natte of mulle zandpaddock. Pas nu mogen we het lopen op zwaardere bodem weer gaan opbouwen, maar eerst alleen nog (gecontroleerd) onder het zadel, niet zonder toezicht los. Op de wei is het al die tijd prima gegaan.