welke leeftijd castereren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

welke leeftijd castereren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 21:57

Ik zit er aan te denken om me hengstje dit voorjaar al te laten castereren-hij wordt dit jaar 1- maar heeft vroeg castereren gevolgen?
En hoe zie ik of zijn ballen helemaal ingedaalt zijn?

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 03:06

Ja vroeg castreren heeft gevolgen zowel positieve als negatieve, als een paard langer hengst is zal hij mooier uitgroeien, maar als hij eerder wordt gecastreerd zal hij geen hengstengedrag gaan vertonen, hij kent dit nl. niet. Meestal worden ze er ook liever van. Mijn persoonlijke mening is laat hem zo lang mogelijk hengst, maar dat komt ook omdat ik ruinen vaak sulliger vind.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:32

Zo lang hij maar braaf en hanteer baar blijft zou ik hem hengst laten. Want dan krijg je een veel mooier paard. Ruinen schieten meestal in de hoogte en worden dan van die iele slungels.

Ik zou proberen om hem zeker tot zijn 3 jaar hengst te houden en dan pas te ruinen. Heel veel langer zou ik ook weer niet wachten want dan heb je kans op hormonale problemen heb ik gehoord.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 09:44

Als hij braaf is zou ik hem inderdaad hengst laten, meestal worden paarden met 2 jaar geruind......

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 10:10

Adrienne schreef:
Ik zou proberen om hem zeker tot zijn 3 jaar hengst te houden en dan pas te ruinen. Heel veel langer zou ik ook weer niet wachten want dan heb je kans op hormonale problemen heb ik gehoord.


3 jaar haalt ie zoiezo niet, het is of dit voorjaar of dit najaar, omdat ik gewoon nietin de gelegenheid ben om hem als hengst te laten op groeien, dan kanhij volgend najaar lekker met de andere paardjes(ook merries) naar buiten, maar ik wil hem denk dit voorjaar laten castereren en dan gaat ie op het land met van alles en nog wat, van groot to klein en van jong tot oud.
En als je hem nu ziet ( zie mijn profiel) hij heeft een behoorlijke hengstennek enzo en is al vrij stevig gebouwd ( als ik hem vergelijk met andere haflingerjaarlingen) dus da heeft ie al vast mee Lachen
Bovendien schijnt de ingreep op zon jonge leeftijd niet zo veel voor te stellen...

Maar hoe weet ik of zijn balllen genoeg ingedaald zijn?

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:15

Die bouw gaat hij als je hem zo vroeg castreerd verliezen. Zijn groeischijven blijven dan nl langer open en hij schiet dus de lucht in.

Jammer hoor dat je hem niet wat langer hengst kunt houden. Als je al de mogelijkheid hebt te wachten tot het na jaar dan zou ik mijn tanden op elkaar zetten en hem tot het volgend voorjaar hengst houden. Alleen als het kan he Haha! Er moeten geen ongelukken van komen. Als je hem volgend voorjaar laat castreren kan hij ook in het najaar met de anderen de wei op. Dat verliezen van hormonen duurt niet zo vreselijk lang.

Dat van dat indalen zou ik gewoon een keer aan de DA vragen als hij toch een keer komt. Want je wil er niet net voor de castratie achter komen dat er maar 1 is ingedaald en dat er dus een echte operatie aan te pas moet komen om hem te castreren, dat schijnt toch behoorlijk prijzig te zijn

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:20

hij is 1 he?, kan je best castreren vind ik, als je hem langer hengst wil houden, best maar haal dan zijn zaakje eraf voor hij een jaar of 6 is, dan beginnen ze zelf bewust te worden, als je hem dan castreerd zal die je gewoon echt niet aankijken voor een jaar.
heb het mogen aanschouwen een 8 jaar oude hengst die ruin werd, liep met z'n hoofd laag oren naar opzij, nu nog en dat was aan het begin van 2002

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:52

en jaar of 6????
Ik heb een 2.5 jarige, en die krijgt nu echt wel door dat die hengst is....
volgensmij kan je dan het beste in het najaar doen...

Mijn paardje moet er binnenkort ook aan geloven....

(trouwens, ff ontopic.... hij ziet er leuk uit hoor!!! Mooi paardje!)

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:11

Ik zou hem zo lang mogelijk hengst laten. Zolang je er geen last van hebt lekker laten gaan. Daar groeien ze veel mooier van uit, dan gaan ze net ff meer in de breedte.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 10:51

Is het niet mogelijk om hem dit jaar nog hengst te laten? En dan pas volgend voorjaar (als hij 2 is) te castreren?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:03

Ik weet niet wat voor paard je hebt en of zijn ballen zijn ingedaald.
Mijn verzorgminishetje is ook nog een hengstje en wordt dit jaar 2 jaar. Hij heeft afgelopen week zijn eerste cocktailprikje gehad en de DA zei dat we nog even moesten wachten totdat het wat warmer werd.
Het is inderdaad voor jezelf en voor je paardje fijner om hem te helpen. Anders wordt hij in de zomer helemaal gek met al die merries.
Mijn verzorgminishetje zat vorig zomer elke merrie achterna en zat al een keer op een shetruin.
Het baasje van mijn verzorgshet laat hem helpen, omdat hij echt bijna onhandelbaar is. Hij bijt overal in, of het nou je kont, je arm, halstertouw of halsterhaak is, het maakt hem allemaal niet uit. Hij bijt echt overal in. Ok met wandelen is het een werkelijk drama. Hij blijft maar naar je bijten en al je zijn halster strak neemt, dan blijft hij stilstaan (een soort protest).
Als je jezelf en je paardje wat wilt besparen zou ik hem nog voordat ze de wei in gaan laten helpen

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 12:14

Mijn oude paard heb ik als jaarling laten castreren, toen had hij al hengsten manieren en was al flink uit de kluiten gewassen. Qua bouw en qua karakter heeft het hem geen kwaad gedaan, het was zeker geen sulletje. Mijn huidige paard heb ik als 3,5 jarige laten castreren omdat hij toen als hengst niet meer te handhaven was. Hij had een hele slechte start gehad en eerder durfde ik de castratie niet aan.
Castratie van een jaarling is een kleine ingreep zonder veel risico, kan gewoon thuis. Zoveel te ouder een paard wordt, wordt het risico groter. Op 3,5 jarige leeftijd is het een zware operatie die thuis kan, maar vaak, onder volledige narcose, in de kliniek gedaan word= extra risico. Die van mij zijn beide thuis gecastreerd.De ballen hoeven niet ingedaald te zijn voor castratie. Allebei de keren prima verlopen. Qua tijdstip is castreren voor de zomer het best, als het buiten kan en je hem meteen kan laten lopen op het land is het risico op infecties nl. veel kleiner dan op stal. Laat het afhangen van je paard, als hij al goed ontwikkeld is qua bouw, en goed gezond zou ik zeker overwegen om het voor de zomer te doen. Als hij nog onderontwikkeld is zou ik wachten tot hij wat meer hengst wordt. Overleg eens met je dierenarts, heb ik ook gedaan en dat werkt zeer verhelderend.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 17:58

Wodan heb ik ook als 1 jarige laten castreren het ging gewoon weg niet meer.
Hij ging zijn krachten tegen me gebruiken en ook ging hij bij elk strontje ruiken en natuurlijk bij elk paard onder te staart ruiken. Hij is dan ook vrij vroeg gecastreerd.
Een sul is het er zeker niet door geworden hij heeft veel karakter en dat verlies je niet door een castratie.
Een voordeel van jong castreren is dat het voor hem veel minder pijnlijk is,omdat het weefsel er omheen niet volgroeid is en je kunt hem bij merries op het land zetten.

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:24

ik denk dat het wanneer castreren iets persoonlijks is. Ik zou hier de verhalen lezen en dan zelf je conclusies trekken.
Ik heb mijn (nu bijna 2 jarige) pony een paar dagen geleden laten castreren. Ik deed dat omdat hij a: al teveel hengsten manieren kreeg (nog niet super erg ofzo, maar wel iets om mee op te letten) b: omdat ik wilde dat hij niet super breed zou uitgroeien, ook niet te smal, niet te groot en niet te klein (ja dit is wel een lastige eis dat weet ik...het hoeft ook niet perse hoor) als je een paard nl op 1 jarige leeftijd laat castreren groeit hij nl meer in de hoogte dan in de breedte, laat je hem langer hengst dan groeit hij wat breder uit. Het is maar net wat je zelf het liefste wil. Een vriendin van me heeft expres gewacht tot zijn 3 jaar omdat ze wilde dat hij breder zou uitgroeien...een kennis van me heeft hem juist weer laten castreren met 1 jaar, omdat hij hengstenmanieren wilde voorkomen.
Dan nog iets over het karakter: ik ben geen expert, maar ik wil graag mijn ervaringen met je delen.
Wij hebben onze vorige hengst met zijn 9 jaar laten castreren ( we kochten hem toen pas), zodat hij bij andere paarden in de wei kon. Ik ben niet bij de castratie geweest, maar ze hebben hem toen bij de operatie helemaal platgelegd. Volgens mijn vader was het voor hem en het beest nogal emotioneel. Maar goed even on topic: het heeft verder geen gevolgen gehad voor zijn karakter, het was en bleef een braaf beest, hij kon nu alleen netjes met andere paarden in de wei, zonder problemen, maar hij werd dus niet vals/schrikkerig enz.
Dan nog een verzorgpaard van me: die hebben ze op vrij late leeftijd laten castreren, ik geloof op zo'n 7 jaar (pin me er niet op vast en vraag ook niet waarom zo laat Lachen ). Dit paard was vroeger een echte macho, nergens bang voor en mensen die 's nachts de stal in wilden moesten oppassen want niemand kwam aan zijn kudde. Na zijn castratie is het een beetje een mietje geworden die af en toe nog schrikt van zijn eigen kont! nou wil ik niet zeggen dat hij nu niet meer te handhaven is vanwege zijn schrikkerigheid, maar hij is niet meer zo "stoer". als vroeger.
Ik denk (DENK) dat het effect voor ieder paard anders is...
Ik hoop dat je iets aan mijn ervaringen hebt en zoals ik al zei: lees goed, trek zelf je conclusie (wat wil IK het liefst) en misschien kan je DA je daar nog bij helpen!
succes ermee!

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:57

De ballen hoeven niet ingedaald te zijn voor castratie. ??

Dat is volgens mij niet juist. Kijk voor uitleg op www.dierenkliniekemmeloord.nl link paarden/alg.chirurgie/klophengst

Als de ballen niet zijn ingedaald, krijg je geen castratie (want dat kan niet, de ballen zijn niet zichtbaar) maar een inwendige operatie.

Dus het maakt wel degelijk uit of de ballen wel of niet zijn ingedaald.
Ik zou zo zeggen, kijken onder die buik. Het is te zien. Bij twijfel kun je het beste de DA raadplegen.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 00:06

Toen mijn paard op 1-jarige leeftijdf gecastreerd werd, waren zijn ballen nog niet ingedaald, ze lagen wel laag in de buikholte. Bij de meeste jaarling hengsten zitten de ballen nog in de buikholte. Door een klein sneetje worden dan de zaadstrengen en de balletjes, nog heel klein, naar buiten gehaald en afgeknepen. Er komt nauwelijks bloed vrij, er wordt ook vrijwel niet gesneden. Bij een oudere hengst zijn de ballen helemaal ingedaald en ontwikkeld, waardoor de ingreep dus veel zwaarder en bloediger is. De balletjes van mijn , toen, jaarling hengst waren heel klein en dus makkelijk te verwijderen en lagen dus nog in de buikholte., het is dan natuurlijk ook een castratie, de ballen worden verwijderd.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 08:35

Voor 1991 kon je (als je naar de fjordenkeuring wilde) geen 1 jarige fjordenhengsten houden, er waren op dat moment geen openbare hengsten keuringen.

dus alle fjorden met papieren die ieder jaar naar de keuring gingen werden voor het eerste jaar gecastreerd, nou daar lopen net zoveel slungels bij als mooi geblokte paarden. dus die theorie gaat er bij mij niet in.

als ik moest kiezen het voor of najaar dan koos ik het voorjaar, want dan kan de wond aan de buitenlucht genezen.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 10:18

Het is inderdaad het beste om het te doen als hij meteen naar buiten kan. Verder kan het zijn dat je paard stopt met groeien in de breedte als hij gecastreerd is, dit is vaak wat verteld wordt, maar het hoeft niet. Het ligt net aan je paard en is per, verschillend. Je aegt dat je hem wilt laten castreren zodat hij met de anderen naar buiten kan, als dit de enige reden is, heb je dan wel nagedacht over een hengsten wei? mijn haflingerhengst heeft van april tot oktober in de kwelders gelopen. dit zijn grote weilanden aan de zee, zonder omheining. Het land wordt gewoon afgezet door een breede sloot. Het is super gezond voor je paard, hij krijgt sterkere hoeven door het zee water, leert manieren van de andere hengsten, en door de grote bewegingsvrijheid ontwikkeld hij zich goed. Ik kende die van mij bijna niet meer terug na het half jaar. Ik heb voor dat half jaar ongeveer 150 euro betaald, met ontwormen en bekappen inbegrepen. Dat is dus misschien ook een optie...

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 21:55

Mijn tinker is begin januari geruind op 2,5 jarige leeftijd, omdat hij hengstengedrag ging vertonen (bijten, oren in de nek e.d.) Ik heb er geen seconde spijt van dat ik het op deze leeftijd gedaan heb. Hij is inmiddels alweer helemaal bijgetrokken en sloom is hij er zeker niet van geworden! Maar ik denk dat het een heel 'persoonlijk' iets is, en dat ieder paard er weer anders op reageert, dus er valt wel een algemeen iets over te zeggen, maar hoe het bij jouw paard uit zal pakken is nooit van tevoren te zeggen....

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:15

Mijn beide pony's zijn op 3 jaar gecastreerd. En beiden tot mooie ruinen uitgegroeid. Ze zijn altijd braaf geweest, en hebben altijd samen gestaan. Dat ging prima. Ik zelf zal voor zo lang mogelijk hengst laten kiezen.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 00:07

ik heb zelf een hengst van 3,5jr en hij vertoond geen hengsten gedrag de mijne is altijd netjes opgevoed door mij zelf want ik heb hem van veulen af aan hij heeft altijd tussen de merries gestaan en ik heb geen problemen met hem somers gaat hij lekker de hengsten wei op en dat gaat prima s'winters opstal en het is echt een schatje iedereen is gek op hem en hoe eerder je hem castereerd hoe kleiner hij blijft en hij blijft iellig als je hem vroeg castereerd dat ga je later heel goed zien en dat is best zonde als hij nog lief is en geen hengsten gedrag vertoond is het beter om hem hengst te houden en een hengsten wei of zoiets te zoeken voor hem