Wat is er aan de hand met mijn pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iloontje
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Flakkee

Wat is er aan de hand met mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 09:57

Ik heb een shetlandertje die de laatste tijd erg vreemd doet.
Een aantal weken geleden had ze van die buien, dan gaat ze op de grond in de wei liggen (terwijl die hartstikke koud was) en dan at ze niet meer. Erg vreemd natuurlijk voor een shetlander (de andere 3 aten ook gewoon door). We zetten d'r toen maar op stal, wanneer ze ging liggen, dan lag ze tenminste wat warmer. Ze gaat dan ook heel de tijd op haar zij liggen en naar haar buik kijken, maar het leek geen koliek te zijn.
Nou, wij dus muesli bij gaan voeren, want misschien had ze wel een tekort aan een of andere vitamine (hiervoor kregen ze alleen maar hooi) We dachten in eerste instantie ook dat het door de vorst zou komen, dat ze niet zo goed tegen de kou kon (al is dat natuurlijk wel een beetje achterhaald bij een shetlander met een mega dikke vacht).
Nou, wij dus de veearts erbij gehaald. Die haar helemaal onderzocht, maar kon niets vinden. Hij heeft haar toen alleen een vitamineprik gegeven.
Toen had ze er een week of 2 later weer last van. Wij naar de ruitersportzaak en een vitaminepasta gegeven. Nou, en toen had ze er een paar weken weer geen last van.
Maar gisteren was het weer zo ver. De andere 3 staan lekker in de wei en zij ligt weer als een zielig hoopje op de grond. Ze lijkt dan ook een beetje versufd en ze keek ook weer steeds naar de buik, maar ze loopt er niet naar te trappen, of te kronkelen van de pijn. Dus wij d'r weer op stal gezet. 's Avonds at ze gewoon d'r muesli weer op en leek er weer niets aan de hand te zijn.
Maar vanochtend lag ze weer in d'r stal, ze zweette een beetje en wilde niet opstaan.
Wat moeten we hier nu mee??? De veearts is al 2 keer geweest en kan niets vinden!
Weten jullie misschien wat het kan zijn? Of kennen jullie ook paarden die hier last van hebben?

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:18

Is het niet misschien een worm? Of zou ze misschien drachtig kunnen zijn.
Als ik jou was zou ik toch maar nog een keer je DA laten komen, of een andere DA.
Verder zou ik het ook niet weten.
Succes ermee!

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 11:29

Waarom denk je dat het geen koliek is?

Iloontje
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-03 19:52

Nou, vanochtend toch maar weer de dierenarts laten komen.
Ik was er zelf niet bij, maar haar maag is in elk geval leeggepompt, maar er zat verder geen verstopping. Ze had ook geen koorts, wel was d'r bloeddruk aan de lage kant. Nu moet ze 2 dagen op stal staan, krijgt ze een extra wormenkuur + 2 dagen vitaminenpasta.
Nou, ik ben benieuwd of het hiermee opgelost wordt.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 19:55

Ik hoop dat het daarmee opgelost wordt, het is namelijk niet leuk in ontwetendheid of onzekerheid te leven.
Succes!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:02

wat vervelend zeg dat je niet weet wat er met je pony aan de hand is. Het idee van een 2e Da erbij is misschien niet zo gek, misschien kijkt deze er op een andere manier tegen aan en kan hij wel iets vinden.
ik weet niet of ik deze conclusie mag trekken, maar uit je verhaal lijkt het steeds een tijdje goed te gaan als je haar extra vitaminen geeft, misschien moet je daar eens naar kijken.
Nog veel succes en ik hoop dat je erachter komt wat er aan de hand is!

Iloontje
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 09:32

Het probleem is dat dit eigenlijk de enige veearts hier in de buurt is. En met hem schieten we meestal niet veel op.
We hadden gisteren wel eerst een andere gebeld, maar die kon op z'n vroegst vandaag langskomen.
Vandaag wil ze weer niet echt eten. We gaan zo meteen om 'goed' hooi voor haar. Hopelijk wil ze dat wel!

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:26

Ik kan me herinneren toen ik 10 was (al een tijdje geleden Haha! ) had
ik een pony met dezelfde symptonen, het ziet er ook best eng
uit kan ik me herinneren, wij zijn er toen via de dierenarts achtergekomen
dat ze calciumgebrek had. Ze heeft toen dit toegediend gekregen door
de dierenarts en we hadden een speciale liksteen gekocht. daarna heeft ze het niet meer teruggehad. Misschien dat dit helpt.
Anders zou ik aan de dierenarts vragen of hij bloed af kan nemen en
dit kan laten onderzoeken in de paardenkliniek in Utrecht, dan weet
je zeker wat ze mankeert en het is een stuk goedkoper dan iedere keer
de dierenarts te moeten laten komen. Groetjes Wendy

Shelley

Berichten: 265
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:30

Het lijkt mij eigenlijk koliek, maar als de dierenarts is geweest zal hij het wel weten. Echt vervelend zeg. Tja, als je paardje ziek is is dat echt k*t. Ik hoop dat het goed komt.....

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:56

Anders zou ik aan de dierenarts vragen of hij bloed af kan nemen en
dit kan laten onderzoeken

Dit is een hele goede opmerking! Je moet gewoon vragen aan je dierenarts of hij iets bloed wil afnemen als is het maar voor de zekerheid.

Iloontje
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 21:45

Nou, tot vandaag eet ze dus nog niet. Tenminste geen hooi, geen kuilgras en d'r muesli eet ze wel dan, maar dat gaat echt heeheeel langggggzaam.
Ze heeft wel ontlasting, maar dat is wel heel dun. Volgens de veearts is het gewoon een griepje.
Ze staat nu de hele dag op stal, omdat we dan speciaal hooi voor haar bij d'r zetten, maar dat raakt ze dus niet aan. En toen ze vandaag uitgemest werd, en even naar buiten mocht, ging ze dus gelijk buiten op de grond liggen.
Ik heb dat daarnet bij de ruitersportzaak gevraagd, of ze iets voor een calcium gebrek hadden, een liksteen ofzo, maar daar hadden ze eigenlijk niets voor, en ze hadden er ook niet echt van gehoord dat paarden daar wel eens gebrek aan hebben.
Wel denken zij aan lintworm, wat niet met elke wormenpasta bestreden wordt, dus nu gaan we even kijken of dat bestrijdingsmiddel in de deze week gegeven wormenpasta zat, zo niet, dan gaan we dat nog maar eens toepassen.
En we wachten het weekend ook nog maar af en als ze maandag nog niet eet, dan denk ik inderdaad dat we maar eens bloed moeten af gaan nemen. Kan er hierin ook gezien worden waar ze een eventueel tekort aan heeft?

Iloontje
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 21:45

Nou, tot vandaag eet ze dus nog niet. Tenminste geen hooi, geen kuilgras en d'r muesli eet ze wel dan, maar dat gaat echt heeheeel langggggzaam.
Ze heeft wel ontlasting, maar dat is wel heel dun. Volgens de veearts is het gewoon een griepje.
Ze staat nu de hele dag op stal, omdat we dan speciaal hooi voor haar bij d'r zetten, maar dat raakt ze dus niet aan. En toen ze vandaag uitgemest werd, en even naar buiten mocht, ging ze dus gelijk buiten op de grond liggen.
Ik heb dat daarnet bij de ruitersportzaak gevraagd, of ze iets voor een calcium gebrek hadden, een liksteen ofzo, maar daar hadden ze eigenlijk niets voor, en ze hadden er ook niet echt van gehoord dat paarden daar wel eens gebrek aan hebben.
Wel denken zij aan lintworm, wat niet met elke wormenpasta bestreden wordt, dus nu gaan we even kijken of dat bestrijdingsmiddel in de deze week gegeven wormenpasta zat, zo niet, dan gaan we dat nog maar eens toepassen.
En we wachten het weekend ook nog maar af en als ze maandag nog niet eet, dan denk ik inderdaad dat we maar eens bloed moeten af gaan nemen. Kan er hierin ook gezien worden waar ze een eventueel tekort aan heeft?

Iloontje
Berichten: 42
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 21:47

Oeps, sorry, dat was een beetje dubbel op! Lachen

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 22:51

Ik denk ook dat ze een calcium gebrek heeft.
Maar ik zou zeker haar bloed laten onderzoeken, misschien heeft ze een bacterie bij zich of zo.

In ieder geval veel sterkte met haar!