Wie heeft tips over rotstraal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amiro

Berichten: 108
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Driebergen

Wie heeft tips over rotstraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 19:05

Hai,
Mijn verzorgpony heeft rotstraal.Het is niet zo ernstig dus het baasje heeft geen zalf ofzo gekocht. Heeft iemand mischien een tip hoe ik de hoef het beste kan behandelen? Ik zou het graag willen weten Nerd .

Alvast bedankt en doeeeg

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 19:20

Van rotstraal kunnen ze wel kreupel gaan, dus als ik jou was zou ik een pot "stockholm" teer kopen of egyptische zalf (beide droogt de mok uit) Allebei werken goed naar mijn ervaring, en het kost niet veel. Een kreupel paard is ook zo wat....

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 20:40

Rotstraal is vrij gemakkelijk te genezen, maar daar moet dan wel iedere dag aan worden gewerkt.
Bij de constatering van rotstraal zal de hoefsmid allereerst de straal netjes met een renet uitsnijden zodat overal een aansluiting van hoorn aanwezig is en geen enkel gedeelte achterblijft dat nog ontstoken is.
De stal moet schoon zijn zodat het paard niet in zijn eigen mest en urine staat (een straal kan namelijk niet tegen urine).
Voortaan mag niet meer met een scherp voorwerp te diep in de straalgroeven worden gekrabd en de stralen moeten iedere keer met water worden uitgespoten zodat op de diepere plaatsen zuurstof kan komen.
Nadien kunnen we de stralen bewerken met Egyptische zalf. Let op: we mogen er geen dikke lagen op smeren, want dan wordt de straal afgesloten van zuurstof en wordt rotstraal weer in de hand gewerkt. Ook kunnen we socatyl zalf gebruiken (een drogende, bacteriëndodende zalf). Middelen zoals deze moeten we ook weer niet te lang gebruiken omdat de straal daarvan te hard kan worden en zo zijn functie kan verliezen.(Een straalkussen behoort zacht en veerbaar te zijn.)
Het middel dat het meest wordt gebruikt is betadine. De straal wordt goed schoongespoten en moet vervolgens drogen. Dan insprayen met betadine. Dit middel is drogend en bacteriëndodend en kan gemakkelijk indringen op plaatsen waar men met teer niet bij kan.
Het gehele proces kan voor de voet geen kwaad, maar er zal wel een reactie plaatsvinden in de vorm van een weinig verdikte hoorn die het model heeft van de kroonrand en normaal zal afgroeien.
Een goed en ruim beslag is bij rotstraal altijd gewenst zodat het hoefmechanisme goed kan functioneren. Soms kan een betadine suikerverband uitkomst bieden. Uiteindelijk zal een gerichte verzorging en een goede hoefsmid u van dit probleem kunnen afhelpen.

hoefsmid bellen dus, das het beste.
greetz jeffrey

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 20:07

Wauuw palousa_boy !! daar heeft iemand iets aan !!!!!!! Haha!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 17:36

Mist schreef:
(beide droogt de mok uit) ....


Het ging toch over rotstraal Haha!
Zorg dat de bacterien dood gaan, dat is het belangrijkste. Dus gaan spuiten met desinfecterend middel. Vraag maar eens bij de ruitersportzaak bij jou in de buurt, daar zullen ze verschillende dingen hebben.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:51

JollyHumpy schreef:
Wauuw palousa_boy !! daar heeft iemand iets aan !!!!!!! Haha!

Vind ik ook !!! Bedankt voor de tips !

Amiro

Berichten: 108
Geregistreerd: 02-03-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 20:36

heel bedankt iedereen (internet was eenenal virus dus ik kon niet antwoorden)
thanx

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:20

Ik ken iemand die de hoeven wel `ns met tandpasta schoonmaakt (ter verkoming van). Ik heb het nooit gedaan, maar bij haar paard werkte het goed..

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:46

Haal in de apotheek eens een potje Aluin. Dit is een wit poeder gemaakt van aluminium. Spuit de hoef eerst goed schoon, doe dan een klein schepje van dit poeder in de straal. Vervolgens druk je er een watje of stukje tempo in om te zorgen dat het poeder blijft zitten. Dan een klodder hoefvet om te zorgen dat het watje of tempo blijft zitten en dan in een droge box (dus niet meteen in de modder dan verlies je meteen het watje). Meestal valt het er vanzelf na een dag uit, ik gebruikte het altijd 's avonds en dan haalde ik het de volgende dag weer weg met de hoevenkrabber. Dit werkte bij mijn paard echt perfect, in tegenstelling tot allerlei dure sprays en creme's van hoefsmid en dierenarts. Je moet het wel regelmatig doen, en goed schoonmaken steeds, het belangrijkste is dat de bacterien doodgaan!

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:33

van de hoefsmid moeten wij gewoon bruine teer erop doen om de dag, alle vier de vieten ivm eventuele verspreiding ofzo, maar jinxie baby's voetjes zijn wel heel mooi heel snel genezen erdoor

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:16

Mijn paardje had ook last van rotstraal. Ik heb haar eerst laten kappen door de hoefsmid. En daarna haar stal zo droog mogelijk gehouden. En haar hoeven af en toe met teer ingesmeerd en ze heeft er geen last meer van gehad. Nu smeer ik haar hoeven iedere winter preventief in met teer. En ze heeft de laatste 2 jaar al geen last meer gehad van rotstraal.

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:30

violet-spray of ctc/blauwspray helpt ook goed. pas op gaat moeilijk uit kleding en is moeilijk af te wassen

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:56

Betadine spray, snel, simpel en goedkoop.

Groetjes, Gisela

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:14

Mijn paard liep laatst op 3 benen en bleek toen aan 1 been rotstraal te hebben. De DA dacht aan een peesblessure, want het hele been was opgelopen. Gelukkig kwam de hoefsmid erachter dat het de straal was.

Ik zou het in jouw geval goed weg laten snijden door de smid en daarna goed schoonhouden en teren. Ik doe het met een tandenborstel of een spateltje, zodat je juist in de verre hoekjes komt. Van de DA kreeg ik nog een violetspray met antibiotica, dat hielp ook goed.
Mijn paard heeft uiteindelijk 7 weken stilgestaan met dit grapje, dus modder maar niet te lang aan!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:46

Simpel maar doeltreffend:
Hoef en straal goed schoonmaken met water. Daarna inspuiten met Acederm en dit om de dag herhalen. Binnen een week ben je er vanaf.
Succes

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:49

Mijn paard had beginnende rotstraal, en nu hou ik het dagelijks bij met straalschuim van greenhorse, werkt perfect!

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:55

Mijn veearts en hoefsmid hebben me ten strengste verboden om de hoeven schoon te maken met water. Het zou het alleen maar erger maken. Gewoon schoon afborstelen en insmeren met teer.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:12

Skippie schreef:
violet-spray of ctc/blauwspray helpt ook goed. pas op gaat moeilijk uit kleding en is moeilijk af te wassen


Perfect spul! Ik had het ook voor Flair haar rotstraal en het was zo over.

Idd, handschoenen aan en oppassen voor je kleding. Ik heb wat spetters op mijn handen gehad en ik kreeg het er pas na ongeveer een week helemaal af Haha! Het is smurfenblauw spul dus dat staat nogal stom.