hoesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne_18

Berichten: 821
Geregistreerd: 28-06-02

hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 01:32

Het begon een half jaar geleden. Ze is toen flink verkouden geweest en heeft toen antibiotica gehad. Na twee weken heeft ze nog een fles hoestdrank gehad en pijnstillers. In die periode heb ik heel veel aan de hand met haar gestapt. Het ging steeds beter en ben weer voorzichtig aan gaan rijden. Ze bleef alleen hoesten en een snotneus houden. Het bleek dus dat ze alergisch is voor duiven. Alle duiven op stal zijn toen weggehaald en het hoesten was bijna over, ze bleef alleen een beetje een snotneus houden. Sinds ze die verkoudheid gehad heeft zijn we haar knoflookpoeder gaan voeren (is erg goed voor de luchtwegen maar stimuleert ook de slijmproductie) toen haar hoesten zo goed als over was zijn we de hoeveelheid knoflook af gaan bouwen. Sinds anderhalve maand krijgt ze dus geen knoflook meer. Een maand geleden begon het hoesten weer, kreeg ze vieze ogen en werd de snotneus weer erger. We hebben het een tijdje afgewacht en na twee weken de veearts langs laten komen. De veearts heeft naar haar longen geluistert en die zijn gelukkig schoon. Ze heeft hoog in haar luchtpijp veel slijm. Opnieuw heeft ze hoestdrank gekregen. Ik moest haar gewoon gaan rijden, op advies van de veearts, (niet in het zweet) om er voor te zorgen dat het slijm losser komt en er uit kan. Ik klim iedere keer met pijn in m'n hart Verdrietig weer op haar omdat ze tijdens het rijden behoorlijk loopt te hoesten (bij het aandraven na het warmrijden) ik geef haar dan de lange teugel en rij voorzichtig verder. ongeveer na een minuut of twee is het over. Na ongeveer 25 min. lichte arbeid met veel stapwerk kan ik horen dat het slijm los komt en dan hoest ze af en toe een beetje. Als ik haar na ruim 10 min. uitstappen op stal zet begint haar neus vreselijk te lopen. Door die loopneus gaat ze weer hoesten. Nu is de hoestdrank op en komt de veearts binnenkort weer luisteren. Alleen, ik heb het idee dat het alleen maar erger is geworden. WAT MOET IK DOEN??? Het is zo'n rotgehoor en ik ben zo bang dat ik haar zeer doe tijdens het rijden en longeren Huilen . Al lijkt het er niet op, want ze is vrolijk, vreet bij wijze van spreken de oren van m'n hoofd en zit super in haar vacht. IS ER IEMAND DIE DIT HERKENT, WEET WAT HET KAN ZIJN EN WAT IK ER AAN KAN DOE. ALS JE HET ME KAN VERTELLEN BEN IK JE EEUWIG DANKBAAR Lachen . Ik kan er vaak niet van slapen, ik wil weten wat mijn paard mankeert.......

Dikke knuffel,

Suzanne

P.S. Ze is niet dampig.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:22

De dierenarts nog een keer bellen, want dit hoort natuurlijk niet!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 21:14

Als je denkt dat het erger wordt, altijd de DA bellen.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 00:41

Mn zusje haar paard (beautyfull_mickey hier op bokt) hoest ook zoveel de laatste tijd en heeft ook vaak een snotneus... Heb je wat tegen de verkoudheid van jou paard kunnen doen? Als je handige tips heb, wil ik het graag van je horen! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 01:08

Mijn oom (inmiddels gepensioneerd) veearts in Utrecht (Inwendige ziekten), heeft me altijd op m'n hart gedrukt: hoesten bij een paard gaat zelden tot nooit vanzelf over. Haal aub je veearts er weer bij en blijf zoeken tot je gevonden hebt wat de oorzaak is van dat hoesten en verkouden zijn.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:14

Volgens mij moet je de DA er inderdaad ook even weer bij halen. Ik heb vorig jaar ook zo'n rothoest op stal gehad, ging maar niet weer over. Ik kreeg eerst Sputolysin, dat hielp, maar het kwam terug. Er was geen paard dat koorts had, maar ze bleven af en toe kuchen, dat van die loopneus ken ik ook.
Ik heb de hele club toen rigoreus stilgezet. Wel in de wei, maar geen werk. Ik gaf foeneknof met anijs en het paard dat het het ergste had heb ik ook een kuur met Immuforte van de Paardendrogist gegeven om z'n weerstand op te krikken. Er gebeurde niks spectaculairs, maar gaandeweg werd het beter. En als ik iets niet vertrouwde belde ik direct weer de DA - er was inderdaad 1 paard die toch wat in de longen had. Die heeft toen Ventipulmin gehad en dat werd toen snel weer beter.
Ik hoop dat je iets soortgelijks hebt, dan is het alleen een kwestie van 'lange adem' en voorzichtig zijn. Bij ons heeft het uiteindelijk 3 maand geduurd voor alles weer normaal op de been was.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:42

Misschien is ze nog ergens allergisch voor, als er tenminste geen duiven in de buurt zijn nu? Ik weet niet hoe je achter die allergie bent gekomen, bij mijn paard (die ook hoestte) hebben ze vorig jaar een monster uit de longen genomen en in Utrecht gekeken wat daar voor antistoffen in zaten. Bleek allergisch voor stof en pollen te zijn. Zo'n test zou je (nog) eens kunnen doen.
Verder, om het slijm dun te houden, laat ik mijn paard als hij hoest stomen. Gewoon een emmer met een flinke bodem warm (niet heet, ongeveer 40 graden) water met een paar capsules dampo erin, en je paard met een handdoek over z'n neus een minuut of tien erboven laten staan. Heb je veel geduld voor nodig in het begin maar het werkt wel!

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:22

heeft ze geen longontsteking?dat heeft mijn pony ook gehad bleef ook maar hoesten.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:23

zou wel even de da laten komen want idd hoesten bij een pony of paard gaat bijna nooit vanzelf over.en die knoflook zou ik ook gewoon blijven geven het is altijd goed voor ze.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:09

mijn pony had dus voorholte onsteking,wij hadden eerst fenegriek gehaald waarmee de slijm veel weg is gegaan,en nou hebben we andere poeder,weet even niet hoe dat heet?en dat is dus voor de voorholte onsteking.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:43

Een allergie is best waarschijnlijk. Bij mijn paardje kwam het ook vaak terug maar een oorzaak konden ze me nooit vertellen. Het is soms zomers, soms in de herfst... Hij krijgt nu geen hooi meer, alleen nat, of kuilgras. Staat niet meer op stro maar op rapsodie (vlas, stofvrij) en als ik af en toe een kuch hoor of slijm zie liggen begin ik direct weer met een supplement van de paardendrogist, kost 50 euro maar het helpt tenminste. het is voor allergieen in het algemeen: Respiraze. Alle medicijnen die Nacino kreeg (van ventipulmin tot prednison, antibiotica en sputolysin, het standdaard rijtje) hielpen wel, maar zodra we daarmee stopten begon het zo opnieuw.
Zelf zou ik proberen (ev. met hulp van je dierenarts als hij er wat in ziet) alle mogelijke oorzaken uit te sluiten.
Geef het niet op en zoek eens informatie over luchtwegaandoeningen bij paarden op internet. Er is veel te vinden en er zit vast eem herkenbaar geval tussen. Op www.depaardedrogist.nl is ook veel info te vinden.
Succes!