Positieve buigproef?Paard niet geschikt als rijpa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Positieve buigproef?Paard niet geschikt als rijpa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 00:18

Als een paard niet door een buigproef heen komt, we hebben het over een jonge E pony, is het dan per defenitie niet geschikt als rijpaard?Ik heb het nu niet over foto's, die zijn niet gemaakt.
Kan een koper het paard nog terugbrengen als het na enkele weken niet door een buigproef heen komt?
Het paard loopt los en onder het zadel regelmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 00:28

Ik zou hem over een paar weken nogmaals laten keuren, want het kan zijn dat hij zich verstapt heeft of iets dergelijks en dan zijn ze ook niet goed op de buigproef.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 00:37

Aldira is destijds ook gekeurd voor de verzekering, buigproef, hartstikke kreupel. Ik geloof dat ze toen ongeveer anderhalve week daarna nog eens gekeurd is, en toen was het prima.
Dus 1 keer een buigproef laten doen zegt volgens mij niet zo heel veel, is toch een momentopname.

dreumesje

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:10

inderdaad, maar als ze na de tweede keuring nog kreupel is na de buigproef duidt dit natuurlijk wel ergens op. verhoogde kans op bijv kreupelheid of iets anders. volgens mij kun je je het beste goed laten in- en voorlichten door je eigen veearts. succes ermee

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 01:16

Het gaat hier idd om een die vaker afgekeurd is op de buigproef, en verder heel regelmatig loopt.
Veearts schrijft paard dan af. Frusty
Foto's wijzen niets abnormaals uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 01:23

Dan zou ik er persoonlijk niet aan beginnen!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:55

Is er ook al door verschillende artsen een buigproef gedaan?
Het is nl. ook maar net hoeveel kracht erop gezet wordt.

Zo liep mijn paard verleden jaar met een blessure bij de ene DA niet kreupel na de buigproef en bij een ander wel.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 18:07

Buigproef is best wel omstreden ! Ligt er net aan hoe die uitgevoerd wordt en hoe kundig die persoon is.

Dehtje

Berichten: 395
Geregistreerd: 13-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 23:39

Er zijn inderdaad zelfs gevallen bekend waarbij het paard juist kreupel wordt door de buigproef. Het zegt ook niet exact iets, je hebt verhoogde kans op kreupelheid, maar het hoeft niet. Een paard wat goed door de buigproef komt kan kort daarop kreupel zijn, terwijl eentje die er niet doorheen komt nog jaren goed loopt. Het ligt er ook maar net aan wat je met het paard wil doen. Ik denk dat als je naar een willekeurige manege gaat en op alle paarden de buigproef uitvoert er veel niet doorheen zullen komen.
Als de foto's goed zijn, moet je zelf bepalen wat je met het paard wil.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 22:28

Als een paard niet door de buigproef komt (en dan bedoel ik niet 1 keer, maar vaker) dan is er iets in de buurt van de gewrichten aan de hand. Dat op de foto's niets bijzonders te zien is, is niet zo gek, omdat je alleen maar botten kunt beoordelen. Kraakbeen is namelijk niet te zien of de foto's. Het kan dus best zijn dat het dier een beginnend "iets" heeft... Dit is zo niet te zeggen, maar als het een jong paardje was zou ik hem/haar niet kopen.

dreumesje

Berichten: 367
Geregistreerd: 31-01-03
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 09:54

als het paard dus al meerdere malen niet goed was op de buigproef zou ik em inderdaad niet kopen!!! hoe leuk ie ook is.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 00:58

Bedankt voor jullie reacties!!
Die mensen kunne dus geen nieuw tehuis voor hem vinden volgens jullie?Want niemand moet een pony kopen die afgekeurd wordt op de buigproef?
Moet ie dus afgemaakt worden, als die mensen hem niet kunnen houden.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:47

Punt is gewoon dat er een verhoogde kans op problemen is.
En als koper heb je de paarden voor het uitzoeken. Dus doe je er verstandiger aan verder te zoeken.
Maar uiteindelijk blijft het de eigen keuze van de koper. Wanneer er een klap van de prijs afgaat, is er misschien minder reden om het paard te laten staan en de gok te wagen.
Gaat het goed dan heb je voor minder geld misschien een leuk paard, gaat het wel mis dan zal je ook de consequenties moeten dragen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:11

Andrew kwam ook niet door de buigproef, maar hij heeft tot nu toe in zijn hele leven maar twee keer kreupelgelopen. 1 keer 2 dagen nadat hij een hek achter en tegen zich aan had gehad (oeps, ging hangen en nam het hele hek mee) een andere keer was van de zomer toen hij mok had. Wel heeft hij gevoelige zolen en loopt dus niet goed op harde bodem. En een buigproef gebeurt dus ook juist op harde bodem...
Hij was al van mij, maar je neemt natuurlijk een risico als je zo'n pony koopt... Je kan toch ook een scan laten maken? Dan zie je de zachte weefsels toch wel? Andrew had op de foto's een 1 en een 2 (voor licht gekanteld hoefbeen)

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 20:46

Als je zo'n pony voor een zacht prijsje kunt kopen (grof gezegd tegen slachtprijs) en je zou er nog een tijd plezier van hebben (recreatie of dergelijke) of misschien wel heel erg lang, zou ik er toch over nadenken om het te doen. Anders krijgt zo'n beestje ook niet meer de kans. Maar je moet er geen ambities mee hebben, alleen maar kopen en hopen dat ie het lang vol houdt. -En dat zal zeker niet de eerste zijn-

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 11:57

Als het om één been gaat dan zou ik er nog een keer goed over nadenken. Wel is het zo dat sommige paarden erg gevoelig kunnen zijn op een buigproef. Ik heb zelf een merrie gahad waar ik mee sprong die nooit fatsoenlijk door een buigproef gelopen is en ziij heeft to haar 16e hoog in de sport gelopen. Maar een paard dat niet extreem kinderachtig is heft een rede waarom hij niet goed uit de buigproef wegloopt. Het hoeft geen probleem te worden maar je hebt wel een verhoogd risico op problemen.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 00:02

Het is aan alle 4 de benen.
Ik dacht zelf ook aan gevoeligheid.