Drachtige merrie veel te mager wie kan helpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 15:21

Als de merrie niet genoeg voedsel heeft gehad kun je het beste rustig beginnen met de opbouw. Zorg voor fris ruikend hooi of nog beter kuilgras. Kuilgras moet niet te nat zijn (bijna droog gewonnen). Ik weet niet hoevaak je kunt komen maar geef merriebrok zeker 2 x per dag. Begin met een half pond per keer. Na een aantal dagen kun je wat meer brok voeren. Hooi blijft belangrijkste voedsel. Geef voor de zekerheid nog een mineralensteen erbij en natuurlijk vers water. Als je aan deze opbouw begint, weet ik zeker dat je over 1 maand een heel ander beestje voor je hebt.


Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 21:27

Even een reactie op kuilgras: tussen kuilgras en kuilgras zit een groot verschil. Heb je kuilgras wat de boer in een grote bult gooit: dit is vergif voor pony's en paarden! ook kuilgras wat nog maar 1 of 2 dagen heeft gedroogd is niet goed voor pony of paard. Het moet echt bijna als hooi in de baal gaan en dan heb je absoluut het beste kuil (hooi) wat er bestaat. Dat is ook bewezen.
Het verschil tussen merrie of gewone brok is met name het kopergehalte. Er zit veel meer koper (en vitamines en mineralen ed) in als in gewone brok. Het koper is ERG belangrijk voor het ongeboren veulen.
Omdat jouw merrie veel te mager is: wel goed hooi/kuilhooi voeren (en geen vogeltjeshooi daar zit absoluut niets in) Ze is wel drachtig! Oud hooi moet je voeren aan beestjes die te dik zijn of de neiging hebben snel dik te worden. Dus volgens mij ben je zelf aardig goed bezig. Wat de wormenkuur betreft: het staat op de verpakking als het wel of niet voor drachtige merries kan worden gegeven. Tip: een aantal dagen voor de geboorte de merrie nogmaals ontwormen. Dan hoeft de merrie en het veulen niet eerder weer dan over ongeveer 3 maanden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MRIIIS, Sanniie, Woodstock en 65 bezoekers