spat, heel ernstig??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

spat, heel ernstig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 00:01

bij ons op stal staat een paard met spat. Hij is niet kreupel of zoiets, maar is dit nu heel erg????

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:10

Ik ken een paard dat nog gewoon bereden wordt ondanks zijn spat. Welliswaar niet intensief, maar buitenrit en elke dag een uurtje in de bak rijden gaat prima. Verder staat hij gewoon in de wei.
Maar af en toe heeft hij wel dagen dat hij kreupel loopt en dan krijgt hij een paar dagen rust en dan gaat het weer.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 21:43

Toevallig is er gister bij michelle ook spat geconstateerd, ze loopt ook niet kreupel,maar is dit nu al 2 keer in 2 weken van het 1 op het andere moment geworden!(wat dus heel snel weer over was)

Volgende week krijg ik ontstekingsremmers en..tjah.. dan zien we wel verder ...

Wat ik me nu dus afvraag is wat ik met d'r kan doen...
Stappen..of rust?


Morgen ochtend bel ik de arts even..

joli
Berichten: 109
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 23:53

hoe behandelen jullie het dan?? of kun je er nix aan doen?

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 00:03

Spat kun je niets meer aan doen, op een gegeven moment is het gewricht zo vergroeid, dat het paard nog wel kan lopen zonder pijn, maar niet meer al te intensief.
Ik heb een tijdje een paard met spat gereden, die kon nog rustig een uurtje in de bak rijden, met wat langer losstappen en uitstappen.
Wat je er verder mee moet doen, kun je beter aan een DA vragen, dat verschilt heel erg per paard, dus hoe ernstig het is, er zijn ook paarden die het in zo'n ernstige vorm hebben dat ze niet bereden kunnen worden en alleen maar op de wei lopen o.i.d.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 12:18

Bij mijn Tinker Kai is vorig jaar ook spat geconstateerd. Hij is er een tijdje onregelmatig van geweest, maar wordt nu weer recreatief bereden. Dat gaat prima.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 20:48

Hoi,

Mijn arabiertje heeft ook spat (zie www.hoofcare.nl voor foto's e.d.) Dit kreeg zij door een gebroken griffelbeentje (door klap van ander paard). Het eerste half jaar goed in beweging houden (wei) maar niet overbelasten (dus stap-ritjes). Inmiddels ben ik 2 jaar verder en ik spring er zelfs al weer mee (maar ja niet elke spat is hetzelfde). Ik had het ongeluk dat dit gebeurde midden in de MKZ crisis, dus paarden mochten maandenlang niet van stal (ik zat in de buffer-zone in Belgie- als je je op straat durfde te vertonen werd je paard ter plekke afgemaakt). Dat heeft waarschijnlijk het proces vertraagd (het dichtgroeien van de schijven)

klein detail (maar destijds voor mij een zware crisis) was dat doordat ze toch stil moest staan en niet in de wei mocht, ze stijf werd. Dus liet ik een dierenarts komen (niet mijn eigen dierenarts, die mocht de grens niet over) en die zei doodleuk; die zou ik maar af laten maken. Natuurlijk heb ik hem een jaar later nog eens terug gebeld met de mededeling dat het een hele grote EIKEL was, en dat ik inmiddels weer 2 uurs buitenritten, dressuur en springparcourses reed met haar.

Nog een klein detail, mijn arabiertje wordt in april 21 jaar (hoewel geestelijk nog steeds 3!!! en uiterlijk nog nooit over 10 jaar geschat)

Dus, laat je niet kisten, maar heb wel geduld, in sommige gevallen kost het een jaar voordat de plek dichtgegroeid is en dus de pijn weg is. In het uiterste geval kan je hoefsmid nog een spatbeslag aanleggen (is bij mij nooit nodig geweest)

Groetjes.

Edit: verwijderen overmatig noemen van website :Edit, jantien.

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:12

Bij Gipsy (tinker) is vorige maand ook spat geconstateerd. Hij krijgt van de DA nu MSM en eerst moest ik twee maal daags 10 min. stappen. Nu mag hij wat meer en mag ik langzaam opbouwen. Hij loopt nu niet meer kreupel als hij uit stal komt. Maar ik merk wel als hij los gaat in de bak dat hij kreupel loopt. Maar als hij eerst goed warm stapt hij niet kreupel loopt. Als het slechter gaat dan moet ik de DA bellen.
Dus nu stap ik veel buiten met hem. Het enige wat hij absoluut niet mag is gelongeerd worden.
Summer

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 21:36

een 2jarige bij ons op stal heeft het ook, en heeft nu speciaal beslag.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 10:36

ER bestaat rontgenologische spat. Spat die dus wel naar voren komt bij een rontgenologisch onderzoek, maar waarvan het paard nog nooit een moment last heeft gehad. Zo'n paard mankeert in het dagelijks gebruik helemaal niets. Bij zo'n paard hoef je (voorlopig) ook geen maatregelen te treffen.

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 12:22

Ook bij mijn paard is een aantal maanden geleden bij toeval spat ontdekt. En inderdaad Dees dit werd gevonden op de foto. Mijn paard blijkt dit al heel lang te hebben en heeft nog nooit 1 stap verkeerd gedaan. Ook nu heeft hij er geen last van.
Het hoeft dus niet het einde te betekenen van de carriere van je paard.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:11